26 864 läst ·
33 svar
27k läst
33 svar
Dammsugare startar inte, fel på kretskort.
Jag har en electrolux pure D8.2 Silence. Idag tog jag loss fasen in, nollan ut och motorkontakterna från kretskortet och bara satte ihop rakt med varann. Nu ligger den ju på maxvarv men den verkar inte gå fortare än den gjorde innan på max. Känns ok men lite dåligt också faktiskt. Den blir ju osäkrare. Men jag dammsög så idag och stötte inte på några problem alls.
Det enda är att lamporna mörknar lite när man sätter i kontakten eftersom den drar väldigt mycket ström i uppstart som regleras av kretskortet annars, men sen verkar den gå helt som vanligt. Jag vet inte hur det funkar dedär för resistansen ökar ju på något sätt när motorn snurrar, så den verkar funka som valnigt bara när den snurrat igång.
(inte enligt bilden, det är bara en sån dammsugare jag har.)
Det enda är att lamporna mörknar lite när man sätter i kontakten eftersom den drar väldigt mycket ström i uppstart som regleras av kretskortet annars, men sen verkar den gå helt som vanligt. Jag vet inte hur det funkar dedär för resistansen ökar ju på något sätt när motorn snurrar, så den verkar funka som valnigt bara när den snurrat igång.
(inte enligt bilden, det är bara en sån dammsugare jag har.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja nu har min dammsugare återigen börjat stanna och ha sig. Vilken av komponenterna kan det vara som går sönder hela tiden? Jag skulle kunna tänka mig att koppla förbi kretskortet och köra maxfart hela tiden istället för att det är som nu när jag får demontera dammsugaren varje halvår. Suck, vilken kass kvalite det är på grejerna...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jag skulle börja med att kontrollera kraftkomponenterna man ser på ena sidan kretskortet, den gula X2-kondensatorn till höger, dioden, zenerdioden, de två effektresistorerna i överkant. Elektrolytkondensatorer brukar visserligen ge sig men denna på bild i #14 tror jag är okritisk för funktionen.
Kretskortet på bild i #16 ser annorlunda ut (suddig bild), men följer troligen samma princip.
Kretskortet på bild i #16 ser annorlunda ut (suddig bild), men följer troligen samma princip.
Elyten är på 16V så den är garanterat för att glätta den likriktade spänningen i någon slags nätdel, för spänning till IC-kretsen (IC-krets = en tautologi).Bo.Siltberg skrev:
Och på tal om nätdelen, jag ser inget som antyder förekomst av en switchad nätdel, inte heller någon liten trafo.
Så det här är en verkligt skitbillig konstruktion, där de helt enkelt skapar en väldigt stor fasvridning över en av de gula kondensatorerna och ett motstånd, och därigenom får en mycket låg ström och spänning, som sen stabiliseras lite över en zener och den där 16V elyten.
Precis var min första ljusorgel konstruerad, som gav mig 230V stötar så fort jag rörde mikrofonen, ifall jag inte vände stickkontakten rätt i uttaget.
En riktigt skitbillig konstruktion, som saknar alla andra fördelar.
Men här är det mer OK, iom att det är dubbelisolerat mot omgivningen.
Det var inte kretskortet som krånglade denna gång. Det var strömsladden som hade fått sig en törn och ena ledaren hade gått av. Så klippte av den sista biten och gav den en ny kontakt.Mikael_L skrev:
Elyten är på 16V så den är garanterat för att glätta den likriktade spänningen i någon slags nätdel, för spänning till IC-kretsen (IC-krets = en tautologi).
Och på tal om nätdelen, jag ser inget som antyder förekomst av en switchad nätdel, inte heller någon liten trafo.
Så det här är en verkligt skitbillig konstruktion, där de helt enkelt skapar en väldigt stor fasvridning över en av de gula kondensatorerna och ett motstånd, och därigenom får en mycket låg ström och spänning, som sen stabiliseras lite över en zener och den där 16V elyten.
Precis var min första ljusorgel konstruerad, som gav mig 230V stötar så fort jag rörde mikrofonen, ifall jag inte vände stickkontakten rätt i uttaget.
En riktigt skitbillig konstruktion, som saknar alla andra fördelar.
Men här är det mer OK, i
Strömkablarna på dessa är av skitkvalite. Se bifogad bild. Istället för en vanlig svart med hårt gummi så är den grön i nån mer porös sorts gummi. Känns lite halvfarlig kan jag tycka.
På maskinen så står det att den är gjord till 70 procent av återvunnen plast så det är kanske en sån kabel.
Min modell är en UltraOne green.
Verktygstokig
· gotland
· 455 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har även min vapendragare dött, trodde först att det var ett uttag då den fungerade ibland och ibland inte
Men nu har jag mätt och jag har 230 efter vindan och knappen fungerar med en summer
Vad är nästa steg i felsökningen? Kretskort förstår jag mig inte riktigt på tyvärr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog så att du kan ställa suget med ett reglage och då måste kortet vara med ( liksom varvtalsreglering ) har du kollat kolen, är dom slitna så kan det bli varanangång start. Startar den efyer att du knackat på motorn så kan det vara kolen. Annars koppla förbi kortet och prova. Säkert 2 tampar in från knapp och 2 tampar till motorm + kanske 2 tampar från ett reglage. Sätt ihop dom två från in och dom ut från kortet så ska den starta med max, men det går att leva med om man inte måste ha lågsug.
Verktygstokig
· gotland
· 455 inlägg
Verktygstokig
· gotland
· 455 inlägg
OK minst en går till knappen , kanske 2. från intaget så det är 2 tampar via knappen kanske koppla ihop dom med dom som går till motorn, då ska det fungera, du hade liv en den med bypass och då ska knappen vara sitta/Vara mellan på baypassen, du får se hur du gör. Allt är godkämt med att koppla ihop och sätta tillbaka plastlocken.
Verktygstokig
· gotland
· 455 inlägg
Knappen är fjädrande så jag ser inte hur jag skulle få ihop det utan att hålla inne knappen hela tiden (summade knappen och den släpper bara igenom ström när den är ned tryckt) dessutom är kablarna till knappen för klena för att driva monstret konstant
Så till jag kommer över ett kretskort så får bettan vara stelopererad på konstantström
Så till jag kommer över ett kretskort så får bettan vara stelopererad på konstantström


