Jag har en electrolux pure D8.2 Silence. Idag tog jag loss fasen in, nollan ut och motorkontakterna från kretskortet och bara satte ihop rakt med varann. Nu ligger den ju på maxvarv men den verkar inte gå fortare än den gjorde innan på max. Känns ok men lite dåligt också faktiskt. Den blir ju osäkrare. Men jag dammsög så idag och stötte inte på några problem alls.

Det enda är att lamporna mörknar lite när man sätter i kontakten eftersom den drar väldigt mycket ström i uppstart som regleras av kretskortet annars, men sen verkar den gå helt som vanligt. Jag vet inte hur det funkar dedär för resistansen ökar ju på något sätt när motorn snurrar, så den verkar funka som valnigt bara när den snurrat igång.

(inte enligt bilden, det är bara en sån dammsugare jag har.)
1698704360049.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja nu har min dammsugare återigen börjat stanna och ha sig. Vilken av komponenterna kan det vara som går sönder hela tiden? Jag skulle kunna tänka mig att koppla förbi kretskortet och köra maxfart hela tiden istället för att det är som nu när jag får demontera dammsugaren varje halvår. Suck, vilken kass kvalite det är på grejerna...
 
Jag skulle börja med att kontrollera kraftkomponenterna man ser på ena sidan kretskortet, den gula X2-kondensatorn till höger, dioden, zenerdioden, de två effektresistorerna i överkant. Elektrolytkondensatorer brukar visserligen ge sig men denna på bild i #14 tror jag är okritisk för funktionen.

Kretskortet på bild i #16 ser annorlunda ut (suddig bild), men följer troligen samma princip.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Elektrolytkondensatorer brukar visserligen ge sig men denna på bild i #14 tror jag är okritisk för funktionen.
Elyten är på 16V så den är garanterat för att glätta den likriktade spänningen i någon slags nätdel, för spänning till IC-kretsen (IC-krets = en tautologi).
Och på tal om nätdelen, jag ser inget som antyder förekomst av en switchad nätdel, inte heller någon liten trafo.
Så det här är en verkligt skitbillig konstruktion, där de helt enkelt skapar en väldigt stor fasvridning över en av de gula kondensatorerna och ett motstånd, och därigenom får en mycket låg ström och spänning, som sen stabiliseras lite över en zener och den där 16V elyten.
Precis var min första ljusorgel konstruerad, som gav mig 230V stötar så fort jag rörde mikrofonen, ifall jag inte vände stickkontakten rätt i uttaget.

En riktigt skitbillig konstruktion, som saknar alla andra fördelar.
Men här är det mer OK, iom att det är dubbelisolerat mot omgivningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Elyten är på 16V så den är garanterat för att glätta den likriktade spänningen i någon slags nätdel, för spänning till IC-kretsen (IC-krets = en tautologi).
Och på tal om nätdelen, jag ser inget som antyder förekomst av en switchad nätdel, inte heller någon liten trafo.
Så det här är en verkligt skitbillig konstruktion, där de helt enkelt skapar en väldigt stor fasvridning över en av de gula kondensatorerna och ett motstånd, och därigenom får en mycket låg ström och spänning, som sen stabiliseras lite över en zener och den där 16V elyten.
Precis var min första ljusorgel konstruerad, som gav mig 230V stötar så fort jag rörde mikrofonen, ifall jag inte vände stickkontakten rätt i uttaget.

En riktigt skitbillig konstruktion, som saknar alla andra fördelar.
Men här är det mer OK, i
Det var inte kretskortet som krånglade denna gång. Det var strömsladden som hade fått sig en törn och ena ledaren hade gått av. Så klippte av den sista biten och gav den en ny kontakt.

Strömkablarna på dessa är av skitkvalite. Se bifogad bild. Istället för en vanlig svart med hårt gummi så är den grön i nån mer porös sorts gummi. Känns lite halvfarlig kan jag tycka.

På maskinen så står det att den är gjord till 70 procent av återvunnen plast så det är kanske en sån kabel.

Min modell är en UltraOne green.
 
  • Svart elkontakt med jordad stickpropp, sliten kabel, vitt underlag, fotografierad uppifrån, använd, möjlig brandfara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Öppet elektroniskt verktyg med synliga kretsar och trådar, trolig felsökning av komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har även min vapendragare dött, trodde först att det var ett uttag då den fungerade ibland och ibland inte

Men nu har jag mätt och jag har 230 efter vindan och knappen fungerar med en summer

Vad är nästa steg i felsökningen? Kretskort förstår jag mig inte riktigt på tyvärr

Ett kretskort med olika komponenter såsom resistorer och kondensatorer, problem med elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lagat några Elux dammsugare och de flesta har haft kallödningar där 230V kommer in på kretskortet.
Nån enstaka hade kabelbrott strax innan stickkontakten, som redan nämnts.

/Höghus
 
Det är nog så att du kan ställa suget med ett reglage och då måste kortet vara med ( liksom varvtalsreglering ) har du kollat kolen, är dom slitna så kan det bli varanangång start. Startar den efyer att du knackat på motorn så kan det vara kolen. Annars koppla förbi kortet och prova. Säkert 2 tampar in från knapp och 2 tampar till motorm + kanske 2 tampar från ett reglage. Sätt ihop dom två från in och dom ut från kortet så ska den starta med max, men det går att leva med om man inte måste ha lågsug.
 
Närbild av hand som pekar på en bypassad kretskortskomponent med blå kablar i maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde just en bypass och då går motorn, kan jag ful koppla bort kretskortet men ändå spara knappen på något vis? Varvtalsregleringen kan jag inte minnas att jag någonsin använt
 
Kan du starta/stoppa med knappen
 
J jonaserik skrev:
Kan du starta/stoppa med knappen
Nej när jag kopplat ihop vindan och motorn går jag förbi hela kretskortet och knappen
 
OK minst en går till knappen , kanske 2. från intaget så det är 2 tampar via knappen kanske koppla ihop dom med dom som går till motorn, då ska det fungera, du hade liv en den med bypass och då ska knappen vara sitta/Vara mellan på baypassen, du får se hur du gör. Allt är godkämt med att koppla ihop och sätta tillbaka plastlocken.
 
Knappen är fjädrande så jag ser inte hur jag skulle få ihop det utan att hålla inne knappen hela tiden (summade knappen och den släpper bara igenom ström när den är ned tryckt) dessutom är kablarna till knappen för klena för att driva monstret konstant

Så till jag kommer över ett kretskort så får bettan vara stelopererad på konstantström
 
C
Den gula X2(?)-kondensatorn uppe till höger på kretskortet är en lågoddsare.
Du känner ingen som har lite koll på elektronik?
 
tyvärr kan jag bidra med exakt samma fel på en kompis dammsugare.
Min felsökning slutade i att felet visade sig bara hos kompisen var och varannan dag men inte på min testbänk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.