Byggahus.se

Dammsugare startar inte, fel på kretskort.

1. data55
    Medlem · 5 inlägg

data55

Medlem
    Jag har en 2 år gammal electrolux ultrasilencer som inte startar efter endast ca 5 damsugarpåsar. Då jag endast dammsuger en gång varannan månad.

Har mätt allting ock kollat att knappen, sladdarna och varvtalsresistansen funkar. Så är ganska säker på att kretskortet har gått sönder.

Tar motorn skada av att köra utan kretskort? Har testat och den funkar att starta. Kopplade 230V in i motorn direkt.

2. Bästa svaret

M
    Verktygstokig · 6 291 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    bygger den värme mer än vanligt?
    Om inte så skulle jag iallafall ha kört ett tag för att prova... värsta som kan hända?
    brandsläckare och dra ur sladden...

3. data55
    Medlem · 5 inlägg

data55

Medlem
    Kommer att köra det snart, ville först fråga om någon har någon erfarenhet först.

• Laddar…
  4. M

Maskintok

Verktygstokig
    Bör inte vara några problem..
    kretskortet bara styr komponenter runtomkring...

5. H
    Medlem · Västra Götaland · 315 inlägg

henkepenk

Medlem
    Kanske gick motorn tungt och något skydd på kortet tog livet av sig. Så håll lite koll bara utifall att.

• Laddar…
  6. data55
    Medlem · 5 inlägg

data55

Medlem
    Varvtalsregulatorn sitter ju på kretskortet. Man kan ställa in varvtalet till motorn. Det finns en komponent med tre ben son ser ut som någon växelström transistor där ena benet är på sladd + och andra på motor +. Nollan är redan kopplad direkt mellan sladd och motor.

7. M

Maskintok

Verktygstokig
    Ja, men hur ofta använder man den varvtalsregulatorn under vanlig dammsugning?..
    Så länge den låter lika och beter sig lika så är det nog ingen fara..
    tänker på alla de dammsugare som bara är av och på...

8. Mikael_L
    Medlem · 41 217 inlägg
    Har du fler bilder på kretskortet, så det finns en chans att identifiera vilka saker som sitter på.
    Vid en första anblick ser det otroligt okomplicerat ut. Ungefär att det är en tyristor med minimum av kringkomponenter, för varvtalsstyrning. Liknande första generationen lampdimmers.

9. T
    Medlem · 2 511 inlägg

tergo

Medlem
    skruva ihop dammsugaren igen och reklamera den, du har ju 3 års reklamationsrätt

10. data55
    Medlem · 5 inlägg

data55

Medlem
    Även med att ha gjort analog elektronik, reglerteknik och kraftelektronik ifrån LTH så vill jag inte börja pilla på 230v. Har bränt så mycket på 12V i skolan. På baksidan så sitter det en IC med 8 ben med.

11. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 446 inlägg

GK100

Medlem
    Har du inga problem med att köra den direkt utan kortet som nämndes tidigare är det en bra lösning. Motorn tar ingen som helst skada av det.

12. H
    Medlem · Sverige · 1 887 inlägg
    Hade motsv problem med en Miele. Visade sig att utblåsfiltret var igensatt, ledde till att överhettningsskyddet löste ut och dammsugaren startade först efter en periods avkylning. Byte av utblåsfilter löste problemet.

13. data55
    Medlem · 5 inlägg

data55

Medlem
    Efter 5 påsar så är mitt utblås vitare än min skjorta. Det startar inte ifrån kallt läge ens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.