Medlem
· Västra Götaland
· 567 inlägg
Jag har en gersåg Bosch GCM 8. Det blir ju sjukt mycket trädamm och -rester när man sågar, så jag tänker koppla till en dammsugare. Men jag tänker att det borde finnas en lösning som startar samtidigt som man trycker in "avtryckaren" på sågen. Det existerar inte eller?
Annars får det bli en billig och enkel grovdammsugare helt enkelt.
Medlem
· Västra Götaland
· 567 inlägg
Förtydling; Jag vill alltså att dammsugaren enbart är igång när man sågar, inte när man kopplar till ström.
Men alternativ med uttag på dammsugaren låter smart, det ska jag leta efter!
Att det går på en Festool förvånar mig inte, det är ju dock en annan prislapp.
Men alternativ med uttag på dammsugaren låter smart, det ska jag leta efter!
Att det går på en Festool förvånar mig inte, det är ju dock en annan prislapp.
Men i princip alla har denna funktion, precis så du vill ha det.andreascarlsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 567 inlägg
Tack för svar!
För att vara extremt övertydlig (och med risk för att verka helt dum i huvudet):
Jag kopplar till strömmen till sågen, lasern på sågen lyser. Dammsugaren är inte igång.
Jag lägger virket på sågbordet och justerar in det. Dammsugaren är inte igång.
Jag startar sågen med hjälp av knappen, sågbladet startar och dammsugaren startar också.
Funkar det så? Hur fasiken vet dammsugaren att sågen har startat? Belastning? Internationellt sågstartarsystem? 🤔
"Det är bättre att fråga och verka dum, än att förbli det."
För att vara extremt övertydlig (och med risk för att verka helt dum i huvudet):
Jag kopplar till strömmen till sågen, lasern på sågen lyser. Dammsugaren är inte igång.
Jag lägger virket på sågbordet och justerar in det. Dammsugaren är inte igång.
Jag startar sågen med hjälp av knappen, sågbladet startar och dammsugaren startar också.
Funkar det så? Hur fasiken vet dammsugaren att sågen har startat? Belastning? Internationellt sågstartarsystem? 🤔
"Det är bättre att fråga och verka dum, än att förbli det."
Här har du en billig och enkel grovdammsugare med den funktionen. Jag har två..andreascarlsson skrev:Jag har en gersåg Bosch GCM 8. Det blir ju sjukt mycket trädamm och -rester när man sågar, så jag tänker koppla till en dammsugare. Men jag tänker att det borde finnas en lösning som startar samtidigt som man trycker in "avtryckaren" på sågen. Det existerar inte eller?
https://www.bauhaus.se/grovdammsuga...98343&indexName=nordic_production_sv_products
En laser och/eller en lampa på sågen lär inte orsaka att dammsugaren startar. Den torde starta när du drar igång själva sågen och en rejäl effektrusning ”känns av” av dammsugaren.
Jag har en Nilfisk som inte är alltför gammal, letade efter fanskapet idag utan resultat. Om jag hittar den så kan jag prova funktionen om du har nytta av det.
Jag har en Nilfisk som inte är alltför gammal, letade efter fanskapet idag utan resultat. Om jag hittar den så kan jag prova funktionen om du har nytta av det.
Husägare
· FRÄNDEFORS
· 139 inlägg
Julas MEEC-grovdammsugare har precis denna funktion. Kostade 499kr på rea!