Det blev en Kärcher 2701 A på COOP Forum för 995 kr. Jag har testat den och den är bra, mycket bra!

- Efter att ha tänkt lite mer på detta med uttag för verktyg så är det ju en "trevlig grej" men inte värd så mycket pengar.
- Balansen är bra den välter inte så lätt.

Vad gäller säkringen så tror jag nog det går, har aldrig, vad jag minns, skjutit säkringen när jag jobbat med dammsugare, cirkelsåg, fläkt m.m

Pilbyggaren skrev:
cirkelsug
E de en sån som tandläkaren har? ??? ;D

Pilbyggaren skrev:
Det blev en Kärcher 2701 A på COOP Forum för 995 kr. Jag har testat den och den är bra, mycket bra!

- Efter att ha tänkt lite mer på detta med uttag för verktyg så är det ju en "trevlig grej" men inte värd så mycket pengar.
- Balansen är bra den välter inte så lätt.

Vad gäller säkringen så tror jag nog det går, har aldrig, vad jag minns, skjutit säkringen när jag jobbat med dammsugare, cirkelsug, fläkt m.m
Om du inte har använt en grovis förut så är det första du skall göra att hälla ut tio liter vatten på något ställe där det inte skall vara. Sedan suger du upp det med dammsugaren. Jag kan fortfarande inte låta bli att fnissa när jag tömmer en hink på vatten med sugarn..... barnsligt roligt. ;D

Det borde utfärdas en varning för dessa dammsugare! Jag testade lite av varje (små sten, större sten, flisor, vatten..). Rätt vad det var så åkte snörslå och två pennor med. Super enkelt att få ut dessa igen då det bara var att öppna på locket, istället för att gräva i en dammsugarpåse. Fast egentligen ska man väl använda den påse som medföljer för att spara på maskineriet.
Påsar var ganska dyrt tycker jag, 185 kr för 5 st.

Detta är ett elverktyg som alla borde ha, jag rankar den högt på listan, top 5.

Det jävligaste med att INTE ha påse är att det rackarns filtret som skyddar motorn är ruggigt jobbigt att rengöra - iallafall om man suger upp fin-fint gips- eller betongdamm. Filtret är vid det laget i princip slutkört och igengrott.

Dum som jag var så körde jag vår dammsugare utan påse när vi slipade betongskarvar i källaren för jag tyckte det blev dålig ekonomi att köpa nya påsar för att suga upp mängder med betongdamm. Min dumsnålhet avslöjade sej rätt fort för ett pappfilter kostar som 5 påsar...

När jag försökte göra rent pappfiltret från betongdamm slog jag det lite väl oförsiktigt mot en mur ute på gården. Då sprack filtrets gummiring. Därefter fick jag en skön dammupprivare som i princip sög in dammet i maskinen och sedan blåste ut det med en rejäl kraft i hela källaren  ;D

Det slutade med att jag köpte nytt filter, nya påsar, men jag tömde dem manuellt en till två gånger. Halvkul jobb, men som sagt, påsarna är ju gjorda i guldförgyllt deluxepapper.... :-/

När man suger spån och annat skräp så kan man säkert köra utan påse utan besvär(?!)

Hej

hade en kortare tid en 2701TE men jag tycker att den sög alldeles för dåligt. Torskade än en gång på Festool och deras CT 22:a och den suger utav bara den! Men det blev först så när man satte dit 36mm slang. Med 27mm slang var den inte så märkvärdig men klart bättre än 2701:an. Så jag har för mig att det finns en grövre slang till Kärchern också och då borde den suga betydligt bättre och då är det jag som är torsk eftersom Festoolen kostar så pass mycket mer än Kärchern. Men Festoolen fyller verkligen påsen till 100% som man utlovar. Men tyvärr är den rejält klumpig att bära omkring.

Ang suga aska med Grovis så kan jag höja ett varningens finger, vår Miele dammsúgare har nämligen den egenheten att påsarna(någon konstig fibermodell) sätts igen av det fina "dammet" som inte grovis filtret tar.
Så man får byta påsarna jäkligt ofta (ibland nästan tomma) och de är ju hur billiga som helst >:(

Men nu skall jag prova att dra ner på suget som någon föreslog, så får man se om det blir bättre :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.