14 467 läst · 21 svar
14k läst
21 svar
Dammsugare/Grovsug
Sida 1 av 2
Har till slut bestämt mig för att skiljas och skaffa en nu hetare sugapparat. Min E-lux "super" från förra seklet har gjort sitt.
??? Har någon ett bra tips på en bra grovsug?
??? Hur kraftig är en grovsug som är ok för att städa upp flisor och putsrester m.m?
PS
Borde Forumet inte ha en avdelning för verktyg och utrustning. Det finns ganska många sådana inlägg under övrigt/övrigt.
??? Har någon ett bra tips på en bra grovsug?
??? Hur kraftig är en grovsug som är ok för att städa upp flisor och putsrester m.m?
PS
Borde Forumet inte ha en avdelning för verktyg och utrustning. Det finns ganska många sådana inlägg under övrigt/övrigt.
Håller också med. SKulle också vara kanonbra ;D ;D om då alla inlägg om verktyg flyttades till denna nya rubrik.Hammarn skrev:
Är lite knöligt att leta under alla möjliga rubriker.
Jag köpte också en 2701a.
Hittils har den fått smaka på sågspån etc och det gick förstås galant (pappersfiltret till motorn verkar fungera bra).
Har även sugit vatten i badrummet sedan chefen i huset missat att det blev stopp i avloppet till duschen och således fyllt hela badrummet med vatten. Det gick finfint att suga upp vattnet med det vanliga golvmunstycket. Dessutom gick det bra att suga upp äcklet i golvbrunnen (även om det fortfarande är lite proppt).
Första intrycken är iaf att den fungerar bra.
Just 2701 skiljer sig på en viktig punkt från de billigare modellerna: den har inget filter som sticker ner i behållaren. Man behöver alltså inte ta bort något filter när man suger vatten och behållaren kan fyllas med spån etc innan sugeffekten försämras.
Hittils har den fått smaka på sågspån etc och det gick förstås galant (pappersfiltret till motorn verkar fungera bra).
Har även sugit vatten i badrummet sedan chefen i huset missat att det blev stopp i avloppet till duschen och således fyllt hela badrummet med vatten. Det gick finfint att suga upp vattnet med det vanliga golvmunstycket. Dessutom gick det bra att suga upp äcklet i golvbrunnen (även om det fortfarande är lite proppt).
Första intrycken är iaf att den fungerar bra.
Just 2701 skiljer sig på en viktig punkt från de billigare modellerna: den har inget filter som sticker ner i behållaren. Man behöver alltså inte ta bort något filter när man suger vatten och behållaren kan fyllas med spån etc innan sugeffekten försämras.
Snål som jag var köpte jag den billigare 2111:an från kärcher. Den suger bra, men påsarna är väl små och båda bakhjulen har gått sönder. Nu är den modell släpbar istället.... dessutom är den så hög att den hela tiden ramlar pga den höga tyngdpunkten - även när alla fyra hjulen satt på.
med andra ord: lägg pengar på något lite bättre...
med andra ord: lägg pengar på något lite bättre...
Suspekt tunna? Menar du Altbergs plåts askfälla?
Jag har en sån och den separerar bort mycket av aska och sot om man inte har för bra dammsugare och det spar dammsugarpåsar. Om dammsugarn suger för hårt så följer mer av askan in i dammsugaren. Cyklonen vill alltså ha måttligt sug.
För aska är den riktigt bra. Inget filter som kan börja brinna om man suger upp glöd. För vanligt grovsug så är nog sugeffekten för liten. Dessutom blir det klumpigt att släpa runt både dammsugare och den suspekta tunnan.
Jag har en sån och den separerar bort mycket av aska och sot om man inte har för bra dammsugare och det spar dammsugarpåsar. Om dammsugarn suger för hårt så följer mer av askan in i dammsugaren. Cyklonen vill alltså ha måttligt sug.
För aska är den riktigt bra. Inget filter som kan börja brinna om man suger upp glöd. För vanligt grovsug så är nog sugeffekten för liten. Dessutom blir det klumpigt att släpa runt både dammsugare och den suspekta tunnan.
Vilken marknad detta verkar vara. Valet är alltså Kärcher eller en tunna!
Min erfarenhet av grovdammsugare är som Fasting65 säger. Ofta höga och välter så fort man drar lite i slagen för att den ska hänga med rund alla hinder. Funkar Kärcher 2701:an bra i den "klassiska hinderbanan"?
Min erfarenhet av grovdammsugare är som Fasting65 säger. Ofta höga och välter så fort man drar lite i slagen för att den ska hänga med rund alla hinder. Funkar Kärcher 2701:an bra i den "klassiska hinderbanan"?
Blev lite förvånad över den dåliga konkurrensen. Sökte lite på www och fann ett test. http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiTest&TestId=2064&Url=2064.N-Dammsugare_TM.htm
??? Har Kärcher 2701 A utttag för elverktyg?
??? MathisS, stämmer betyget på 2701?
??? Har Kärcher 2701 A utttag för elverktyg?
??? MathisS, stämmer betyget på 2701?
Standardmodellen 2701 har inte uttag för elverktyg. Modellen som har tillägget TE har det (kostar 700spänn extra). Det jag funderar på när det gäller detta är hur bra det funkar att ansluta sågen på 1800W till damsugaren som i sin tur drar ytterligare 1200. 3000W brukar inte 10A säkringar gilla speciellt länge. Jag startar hellre dammsugaren manuellt när den är ansluten till verktyget.Pilbyggaren skrev:
Jag har inga direkta invändningar mot modellen ännu, det känns ok. Har ju bara använt den några minuter. Det jag noterade igår är att pappersfiltret snabbt blir igensatt om man suger för fint damm (spån) som egentligen kräver påse. Men det går snabbt att rensa filtret så jag vet inte om det kan sägas vara ett problem.
Nöjd fortfarande!
Om det var Grovis du syftade på så har jag inte märkt några sådana problem. Jag kör dessutom med fullt ös på en ganska stark dammsugare.jureit skrev:
Vad som är besvärligt med en tunna är ju i så fall att man har två saker att släpa på, en tunna och en dammsugare. Jag har mest använt den till byggdamm, spån och andra rester ifrån byggnation inomhus.
Det gäller Altbergs askfälla. Den har en cyklon som separerar bort damm och aska, inget filter alltså. Det fungerar bra för sågspån, aska, sand osv om man inte har för hårt sug. Då följer det finaste dammet med in i dammsugarn och proppar igen porerna i påsen ganska fort. För aska är Altbergs askfälla perfekt, men den är rätt tung och klumpig, så den gör sig bäst som nån sorts lokal centraldammsugare i pannrummet. En fördel med den är att det finns inget i den som kan brinna om man skulle råka suga upp glödrester.Nybyggare skrev:Om det var Grovis du syftade på så har jag inte märkt några sådana problem. Jag kör dessutom med fullt ös på en ganska stark dammsugare.
Vad som är besvärligt med en tunna är ju i så fall att man har två saker att släpa på, en tunna och en dammsugare. Jag har mest använt den till byggdamm, spån och andra rester ifrån byggnation inomhus.
Det är bara att hålla med om att det är omständigt att släpa omkring både dammsugare och avskiljarhink.