3 614 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Dammfri kap-och gersåg?
Jag har sålt min gamla Bosch 10 sd och ska köpa en ny i 8-10k-klassen. Boschsågen var bra, inget snack om det men den skräpade ner trots grovdammsugare eller spånsug. Kvaliten på Bosch/Makita/xyz i den klassen är väl rätt lika men vilken skräpar ner minst? Eller måste man finna sig i en kvast av spånsprut vid vartenda snitt?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Vad jag har förstått är Festool Kapex det bästa man kan få vad gäller dammuppsamling. Men den är inte heller riktigt braandrho skrev:Jag har sålt min gamla Bosch 10 sd och ska köpa en ny i 8-10k-klassen. Boschsågen var bra, inget snack om det men den skräpade ner trots grovdammsugare eller spånsug. Kvaliten på Bosch/Makita/xyz i den klassen är väl rätt lika men vilken skräpar ner minst? Eller måste man finna sig i en kvast av spånsprut vid vartenda snitt?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Kompisen har en Metabo KGS215 plus, dvs den lite "proffsigare" modellen. Den har en rätt stor tratt bakom plus ett lokalt utsug. Han är rätt nöjd med den.
Jag hade en XPS717 och den har verkligen halvdant utsug. XPS780 skall vara mycket bättre vad jag förstår.
Jag hade en XPS717 och den har verkligen halvdant utsug. XPS780 skall vara mycket bättre vad jag förstår.
Klicka här för att svara