Hej,

Har läst lite på forumet här med lika olika rekommendationer men inte riktigt hittat något som passar mig.. Jag har tagit fram en tegelvägg i köket som jag vill behandla. Den ska borstas av så viss del av putsen(stora bitar som sticker ut) som är kvar försvinner men jag vill ändå behålla den med en "hinna av puts" på teglet. Väggen är som ni ser inte i närheten av spis/ugn eller vatten.

Till min fråga: Finns det någon dammbindare eller annan behandling jag kan använda för att hålla väggen intakt till utseende men motverka att det lossnar puts, damm etc om man går emot den?

Stort tack på förhand!

• Delvis putsad böjd tegelvägg i kök med hängande lampa och mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tidigare använt linolja utspätt med balsamterpentin. Ger en matt och något fuktig yta, men förhindrar att man blir smutsig om man går emot.

Hej,

Tack för svar. Blir färgen förändrad? Du har ingen före/efter bild?

C callsone skrev:
Hej,

Tack för svar. Blir färgen förändrad? Du har ingen före/efter bild?
Har tyvärr inga bilder. Färgen blir något mörkare, men det är marginellt när det väl torkat. Prova på en mindre yta först och se vad du tycker.

Hade borstat väggen med vattenglas, det binder damm och förändrar inte utseendet nämnvärt.

F falkn skrev:
Jag har tidigare använt linolja utspätt med balsamterpentin. Ger en matt och något fuktig yta, men förhindrar att man blir smutsig om man går emot.
A Sorku skrev:
Hade borstat väggen med vattenglas, det binder damm och förändrar inte utseendet nämnvärt.
Tack för tips. Har du något tips på hur jag ska borsta det? Spraya med blomspruta och sedan en rätt hård borste?

Spraya med blomspruta bara. Ingen borste behövs.

F falkn skrev:
Spraya med blomspruta bara. Ingen borste behövs.
Tack! Det gäller även Vattenglas?

Ja
C callsone skrev:
Tack! Det gäller även Vattenglas?
Ja.

C callsone skrev:
Hej,

Har läst lite på forumet här med lika olika rekommendationer men inte riktigt hittat något som passar mig.. Jag har tagit fram en tegelvägg i köket som jag vill behandla. Den ska borstas av så viss del av putsen(stora bitar som sticker ut) som är kvar försvinner men jag vill ändå behålla den med en "hinna av puts" på teglet. Väggen är som ni ser inte i närheten av spis/ugn eller vatten.

Till min fråga: Finns det någon dammbindare eller annan behandling jag kan använda för att hålla väggen intakt till utseende men motverka att det lossnar puts, damm etc om man går emot den?

Stort tack på förhand!
Vi använde också linolja och terpentin. Blir lite mörkare. Prova att duscha med lite vatten på en bit så ser du ungefär hur det ser ut med linolja.
Före En vägg av röda tegelstenar före och efter behandling med linolja, vilket mörkar ner teglets färg.
Skapa konto

Efter Rum med en brinnande braskamin framför en tegelvägg, golvet skyddat med papper, indikerar arbete med linoljebehandling.
Skapa konto

• Gilla
Räddningsgubben
  • Laddar…
Tack för era svar! Jag körde med vattenglas, blev riktigt bra. Inget som dammar och knappt någon skillnad till utseende!

Vilken sort/märke använde du?

C Cia 66 skrev:
Vilken sort/märke använde du?
Hej,

Alabaster. Finns på byggfabriken om du bor nära någon sådan alt webshop.

C callsone skrev:
Hej,

Alabaster. Finns på byggfabriken om du bor nära någon sådan alt webshop.
Tack. Ska kolla upp det.

Blev den här som jag fann på Colorama :Hagmans Dammbindning 1K. En strykning och det blev superbra En obehandlad tegelvägg inomhus efter en strykning med Hagmans Dammbindning, vilket gav ett bra resultat.
Skapa konto

• Gilla
BobboEriksson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.