2 636 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Damm
Hej alla!
Frugan och jag vill ha en vattenspegel i vår trädgård formad som ett L med raka linjer.
För att få formen har jag funderat fram och tillbaks på gjuta, mura med leca osv..
Men har också funderat på en "snik" lösning med dammduk i gummi.
Vad tror ni om följande, gräva ut den form vi vill ha, lägga mark isolerings skivor i botten och på sidorna och sedan dammduk? Tänker jag rätt eller skapar jag problem
Synpunkter och erfarenheter efterfrågas....
//Jante
Frugan och jag vill ha en vattenspegel i vår trädgård formad som ett L med raka linjer.
För att få formen har jag funderat fram och tillbaks på gjuta, mura med leca osv..
Men har också funderat på en "snik" lösning med dammduk i gummi.
Vad tror ni om följande, gräva ut den form vi vill ha, lägga mark isolerings skivor i botten och på sidorna och sedan dammduk? Tänker jag rätt eller skapar jag problem
Synpunkter och erfarenheter efterfrågas....
//Jante
Hejsan,
Tycker du tänker helt rätt. Bör bli enklast att använda dammduk.
Men hur hade du tänkt med markisoleringen? Är inte den gjord av cellplast och kommer försöka trycka undan dammduken?
Ofta gör man så att man gräver ut ett hål som man tycker ser bra ut, använd en slang för att skapa konturerna först och gräv efter detta sedan. Ta bort alla stenar ni hittar. Lägg på ett lager sättsand och på detta duken. För att säkra upp lite extra rekomenderar jag skyddsduk mellan sand och dammduken.
Kan rekommendera http://www.dammbutiken.se/ de har det mesta och är jättetrevliga.
Mvh
Stefan
Tycker du tänker helt rätt. Bör bli enklast att använda dammduk.
Men hur hade du tänkt med markisoleringen? Är inte den gjord av cellplast och kommer försöka trycka undan dammduken?
Ofta gör man så att man gräver ut ett hål som man tycker ser bra ut, använd en slang för att skapa konturerna först och gräv efter detta sedan. Ta bort alla stenar ni hittar. Lägg på ett lager sättsand och på detta duken. För att säkra upp lite extra rekomenderar jag skyddsduk mellan sand och dammduken.
Kan rekommendera http://www.dammbutiken.se/ de har det mesta och är jättetrevliga.
Mvh
Stefan
Hej !
Stew, då bestämmer vi det
kör med dammduk! Tanken med mark skivorna var att använda dem för att på ett enkelt sätt få raka sidor i dammen och även, såklart en slät och ren sida/botten för dammduken.
OM vi någon gång planterar in lite fisk i dammen så misstänker jag att lite isolering inte skadar...
lgf02001 PERFFA ! Är precis den typen av damm som vi planerar, med trädäck och allt ! Tack för länken
Mvh
Jante
Stew, då bestämmer vi det
OM vi någon gång planterar in lite fisk i dammen så misstänker jag att lite isolering inte skadar...
lgf02001 PERFFA ! Är precis den typen av damm som vi planerar, med trädäck och allt ! Tack för länken
Mvh
Jante
Den isoleringen får du nog lägga flytande på vattenytan i så fall om du ska ha den för att inte bottenfrysa dammen? Vintertid är ju marken under dammen betydligt varmare än luften ovan så att isolera under dammduken ger bara en ännu kallare damm.....
Tänkte inte på det, men självklart är det såIngenjören skrev:
Men då kanske det kan vara värt att isolera sidorna och ha sand på botten istället för isolering, samt som du skriver, låta frigolit flyta på ytan under vintern.
Om jag tänker rätt nu (brukar ha lite otur när jag tänker ibland)
//Jante
Vill du hålla dammen så varm som möjligt tror jag det är bäst att lägga markisolering någon meter ut horisontellt runt dammen på samma sätt som man tjälisolerar grundplintar o.d.
Om detta är möjligt beror väl på hur marken ser ut runt den tänkta dammen.
Om detta är möjligt beror väl på hur marken ser ut runt den tänkta dammen.
Titta, jag blev din 500:de ocksåIngenjören skrev:
Kan också förhindra tjälskjutning på de trädgårdsplattor jag tänker rama in dammen med.
Tål att tänka på och tack för hjälpen och idéerna !
//Jante
Klicka här för att svara