9 111 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Dåligt vattentryck
Hej !
Jag undrar om det finns någon som kan tipsa oss om hur vi skall gå tillväga med ett "litet" problem? Vi delar brunn med grannen, de har bra tryck i sina kranar.Hos oss är trycket jättebra när man öppnar kranen, men efter ung. 1 lit sjunker trycket till en"pissestråle".Vi har pump med hydrofor på 150 l.Pumpen är helt ny.
Vi har ett vattenfilter inne hos oss och har provat att koppla förbi detta, men det hjälpte inte.Jag har även monterat isär alla kranar, men det fanns ingen" skit "i silen där inte.
Eftersom grannen har bra tryck hos sig kan det inte vara för liten luftkudde i hydroforen och pumpen går helt normalt med till och frånslag.Kan det ha fastnat "något" i en rörkopplings-krök?? Eller kan slangen ha frusit i vinter och det blivit en spricka så det läcker vatten?? Tacksam för alla tips!! :-?
Jag undrar om det finns någon som kan tipsa oss om hur vi skall gå tillväga med ett "litet" problem? Vi delar brunn med grannen, de har bra tryck i sina kranar.Hos oss är trycket jättebra när man öppnar kranen, men efter ung. 1 lit sjunker trycket till en"pissestråle".Vi har pump med hydrofor på 150 l.Pumpen är helt ny.
Vi har ett vattenfilter inne hos oss och har provat att koppla förbi detta, men det hjälpte inte.Jag har även monterat isär alla kranar, men det fanns ingen" skit "i silen där inte.
Eftersom grannen har bra tryck hos sig kan det inte vara för liten luftkudde i hydroforen och pumpen går helt normalt med till och frånslag.Kan det ha fastnat "något" i en rörkopplings-krök?? Eller kan slangen ha frusit i vinter och det blivit en spricka så det läcker vatten?? Tacksam för alla tips!! :-?
har det alltid varit så eller det har uppträtt plötsligt...................verkar inte som det är trycket som är problemet eftersom det är ok till att börjamed när du öppnar kranen.........det har nåt me flödet att göra det...........försmala ledningar.........igensatta ledningar.....elller nåt i den stilen
Hej ! Det stämmer troligtvis som du säger; vi ringde en röris, och det sitter ett litet filter i en nippel som blivit tätt trodde han. Jag "följde vattenledningen" in under huset, men där fanns inga nipplar , utan första satt i tvättstugan. Jag försökte ta isär dessa, men de satt fast värre än berget självt, så min starke man :-* får ta i lite när han kommer hem i em.Kan det vara en utmärkt ide´ att sätta ett extra filter på ledningen uppe i pumphuset som man lätt kan rengöra??Det blir kanske alltid lite smuts i rören??
Sådär, nu va´ det lilla problemet ur världen!! Vi hittade mycket riktigt en igensatt sil i en ledning på ingående vatten,och nu har vi plötsligt fått en högtryckstvätt i duschen!!
Jösses, vilken skillnad! Nu vet jag vad som skall kollas nästa gång trycket försämras, men vi kommer att sätta ett mindre filter för grövre partiklar mellan huset och hydroforen.Tack för tipset om vad det kunde vara för fel!!
Klicka här för att svara