Hej,

För två år sedan köpte vi min morfars gamla barndomshem uppe i Bohuslän och har renoverat upp boningshuset så att vi nu använder det som en underbar sommarbostad.

Vi har tyvärr dock ett stort problem och det är vattenkvaliteten från den lilla grävda brunnen om legat på samma ställe i över 75 år dock ej knappt använd de senaste 15 åren, när jag var liten minns jag vattnet som klart och friskt men nuvarande vattenprover visar på oerhört höga järnnivåer (över 8.4 !!) vilket innebär att både kakel, hud och hår får en lätt orange nyans efter någon veckas vistelse på sommartorpet - inte så kul.

När jag i helgen skulle sätta igång brunnen igen för säsongen fann jag en läskig syn när jag öppnade locket (se bild) - förutom det förväntade orangefärgade insidan av brunnen (som vi skrubbade helt rent förra året vid två tillfällen) var nu ytan täckt av en yta som inte bestod av bara vatten och ca. 10 cm under ytan satt det slemmiga sjok av "brunvita klumpar" (såg ut ungefär som sjögurkor eller "död mans hand"). Dessa sjok svävade sedan direkt till botten så snart vi började rensa ytan, så någon form av koppling mellan ytskiktet och dessa sjok verkade det absolut finnas...

Efter två fullständiga tömningar av brunnen var alla sjok borta och det järnhaltiga vattnet började fylla brunnen som vanligt.

Två frågor:

1. Hur kan vatten "bli" då oerhört järnhaltigt över tid - kan det "lagras" järn i bottensediment som sedan löser ut succesivt när man börjar använda det igen?

2. Vad kan den skumma ytan och de bruna sjoken vara? Hur kan / bör man åtgärda dessa?

Jo - vi skall ordna ny brunn på lite sikt :o men just nu har vi tyvärr inte möjlighet så alla tips mottages tacksamt!

Vänliga hälsningar,

Daniel

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur det marken ut runtomkring brunnen och runt om tomten?
Blött, torrt, mosse eller träsk?
Hur högt inflöde har ni i brunnen, går det att ha en kran öppen konstant?

Brunnen ligger ute på en "äng" ca 100m från huset o platsen har i alla tider kallats för "källan" - runt själva brunnen är det dock ganska fuktig mark o vissa specifika växter som gillar vatten växer i ca 10 meters cirkel runt om den lilla brunnen, så det finns lite annorlunda växtligheten precis här uppblandat med det det vanliga gräset o ängsblommorna. Antar därför att det finns mer vatten här än på andra ställen på ängen o även är orsak till att man lagt brunnen här från början...

Det är sandjord på ängen i övrigt.

Brunnen är grund, ca 2,5m djup o max 80 cm breda ringar... Gjord för en annan tid helt klart ;-)

Min lekmannatanke är att det helt enkelt är för lågt uttag ur brunnen.
Järnet ligger lagrat i marken och troligen i något lager en bit ned, som även är vattenförande (rostjord?).
Det går såklart att rena till någon grad innan ni brukar vattnet, men som syns så tar brunnen stryk av det.
Intressant fundering är om det skulle hjälpa att pumpa bort vattnet från bunnen och öka uttaget kraftigt för att dränera bort så mycket man kan.

Ett annat alternativ kan vara att slå en spets närmare huset och förhoppningsvis hitta bättre vatten vid något annat laget.

• Gilla
danols
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.