14 461 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
Dåligt utsug spiskåpa Minimaster
Hej igen, jag har kommit lite längre, och förstått att jag bör sätta ett frånluftsdon i köket för att få normal genomströmning.
Ska köpa in en Heru 50 och efter samtal med olika leverantörer känner jag mig lite förvirrad vad gäller dimensionen på rören.
Idag är utgående och inkommande spiro av dimensionen 125. Huvudstomme 125 som sedan förgrenar sig i 100 rör ut mot donen.
Den första leverantören jag pratade med sa att det var ok att återanvända tilluftskanalen och sätta en övergång mot 160 anslutningen på Herun. Den andra tyckte att jag skulle dra nya kanaler av dimension 160 för luftintag och avluft.
Vad föreslår ni?
Ska köpa in en Heru 50 och efter samtal med olika leverantörer känner jag mig lite förvirrad vad gäller dimensionen på rören.
Idag är utgående och inkommande spiro av dimensionen 125. Huvudstomme 125 som sedan förgrenar sig i 100 rör ut mot donen.
Den första leverantören jag pratade med sa att det var ok att återanvända tilluftskanalen och sätta en övergång mot 160 anslutningen på Herun. Den andra tyckte att jag skulle dra nya kanaler av dimension 160 för luftintag och avluft.
Vad föreslår ni?
Hej,
det slutade med att jag behöll befintliga spirorör i dim. 125, endast med övergångar till Herun (dim.160).
Drog 2 separata kanaler till utsidan (passade bra eftersom aggregatet placerades en meter från ytterväggen, dessa kanaler i dim. 125.
Rejäla reglar som aggregatet vilar på monterades direkt på befintliga takstolar. Det var en tung rackare att få upp på vinden, men det gick.
Det är klart att aggregatet för lite liv eftersom att man lufthastigheten ökar med ca 60% när man växlar ner från 160mm till 125 mm kanaler, men jag upplever först en ljudökning i läge 3 (jämfört med minimastern).
Mitt system är uppbyggt så att Herun suger luft från tvättstugan och de 2 toaletterna, denna luft går via värmeväxlaren och ut (tar bort fukten från våtutrymmena).
Uteluft sugs in och värms upp mha Heruns värmeväxlare och går vidare till ett separat ventilationssystem (Bacho) för resten av huset.
I denna Bacho värmeväxlare blandas luft från Herun och inneluft + en separat elpatron (3kW) går in vid behov, som sedan pytsas ut i vart rum, även toaletter via takventiler.
Köksfläkten har en separat kanal rakt ut.
Har även installerat en braskamin som suger förbränningsluften från torpargrunden och sedan ut genom skorstenen.
Braskaminen är placerad intill tillufts donet för Bachon, för bästa distribution till övriga huset.
Överskottsvärmen från toaletternas och tvättstugans golvvärme återanvänds effektivt av Herun.
Jag tog även hem en sotare som rensade samtliga ventkanaler i samband med ombyggnaden, så vi har idag ett suveränt inneklimat med en behaglig temperatur.
Vi får väl se om mitt system överlever vintern.......
Lycka till!!
det slutade med att jag behöll befintliga spirorör i dim. 125, endast med övergångar till Herun (dim.160).
Drog 2 separata kanaler till utsidan (passade bra eftersom aggregatet placerades en meter från ytterväggen, dessa kanaler i dim. 125.
Rejäla reglar som aggregatet vilar på monterades direkt på befintliga takstolar. Det var en tung rackare att få upp på vinden, men det gick.
Det är klart att aggregatet för lite liv eftersom att man lufthastigheten ökar med ca 60% när man växlar ner från 160mm till 125 mm kanaler, men jag upplever först en ljudökning i läge 3 (jämfört med minimastern).
Mitt system är uppbyggt så att Herun suger luft från tvättstugan och de 2 toaletterna, denna luft går via värmeväxlaren och ut (tar bort fukten från våtutrymmena).
Uteluft sugs in och värms upp mha Heruns värmeväxlare och går vidare till ett separat ventilationssystem (Bacho) för resten av huset.
I denna Bacho värmeväxlare blandas luft från Herun och inneluft + en separat elpatron (3kW) går in vid behov, som sedan pytsas ut i vart rum, även toaletter via takventiler.
Köksfläkten har en separat kanal rakt ut.
Har även installerat en braskamin som suger förbränningsluften från torpargrunden och sedan ut genom skorstenen.
Braskaminen är placerad intill tillufts donet för Bachon, för bästa distribution till övriga huset.
Överskottsvärmen från toaletternas och tvättstugans golvvärme återanvänds effektivt av Herun.
Jag tog även hem en sotare som rensade samtliga ventkanaler i samband med ombyggnaden, så vi har idag ett suveränt inneklimat med en behaglig temperatur.
Vi får väl se om mitt system överlever vintern.......
Lycka till!!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden