21 567 läst ·
50 svar
22k läst
50 svar
Dåligt utfört jobb av hantverkare
Är det en praktikant som har varit i farten så bör det vara enklare att få jobbet åtgärdat enligt önskemål.
Men mina fördomar säger att det är en enskild firma som precis har startat.
Som sagt så ser nog fler än jag fram emot en uppföljning av trådskaparen...
Men mina fördomar säger att det är en enskild firma som precis har startat.
Som sagt så ser nog fler än jag fram emot en uppföljning av trådskaparen...
Jag är inte plattsättare, men har helkaklat mitt badrum betydligt bättre än det där. Hur tänker man när man kapar plattorna i nederkant mot diskbänken? Och dom där småremsorna i hörnet är ju big no-no. Det kan vilken amatör som helst kolla upp skitenkelt. Jag hade inte betalat en krona för det där "hantverket".
Jag är hantverkare inom branschen IT. Om någon ber mig installera om Windows på deras dator så är det väl en självklarhet att jag ser till att det blir rätt? Jag skulle aldrig släppa tillbaka datorn utan att kolla att den startar, eller se över att alla drivrutiner installerats osv.
En äkta hantverkare ser sitt jobb som ett hantverk oavsett vilken bransch man jobbar inom. Den där personen kan inte känna mycket yrkesstolthet över det som utförts...
En äkta hantverkare ser sitt jobb som ett hantverk oavsett vilken bransch man jobbar inom. Den där personen kan inte känna mycket yrkesstolthet över det som utförts...
Hallå ursäkta om jag är gnällig...
Här ovan får vi läsa gång på gång... Det här hade jag gjort bättre. Hur tänkte han. Jag har tummen mitt i handen men hade löst det bättre. Är han full.... osv.
Men när vi är så duktiga borde vi ändå kunna kolla upp dom vi släpper innanför ytterdörren?
Vi kan enas om att han har misslyckats med jobbet punkt.
Men låt nu det här bli en lärdom om att: låter det för billigt är det för billigt. Har han, hen, hon inga referenser så har hen inte det av en anledning. Varför har vissa hantverkare flera veckor eller månaders väntetid och andra inte?
Jag vill varken försvara plattsättaren eller kasta skugga över er olycka som har haft otur med att anlitat fel kille.
Jag vill bara belysa ett problem som man får höra om alldeles för ofta.
Mvh L-OFast
Här ovan får vi läsa gång på gång... Det här hade jag gjort bättre. Hur tänkte han. Jag har tummen mitt i handen men hade löst det bättre. Är han full.... osv.
Men när vi är så duktiga borde vi ändå kunna kolla upp dom vi släpper innanför ytterdörren?
Men låt nu det här bli en lärdom om att: låter det för billigt är det för billigt. Har han, hen, hon inga referenser så har hen inte det av en anledning. Varför har vissa hantverkare flera veckor eller månaders väntetid och andra inte?
Jag vill varken försvara plattsättaren eller kasta skugga över er olycka som har haft otur med att anlitat fel kille.
Mvh L-OFast
Jo, fast det är ju nästan lika illa som att skylla på tjejen som har blivit antastad för att hon bar fel kläder... Anlitar man en hantverkare ska man få en som kan sitt jobb, punkt. Visst ska man helst ta referenser men det är inte kunden som gjort fel när hantverkaren inte kan utföra sitt jobb ordentligt. Det är hantverkaren det är fel på.
Det skulle vara intressant att veta vad arbetskostnaden var
Jag menar har man anlitat någon som tar 100kr/timmen så kanske man får räkna med ett sånt här resultat, medan om timpenningen ligger på 500kr så borde man kunna förvänta sig ett bättre slutresultat.
Jag menar har man anlitat någon som tar 100kr/timmen så kanske man får räkna med ett sånt här resultat, medan om timpenningen ligger på 500kr så borde man kunna förvänta sig ett bättre slutresultat.
Det låter enkelt, men verkligheten för många är annorlunda. Problemet är nämligen att man inte kan hitta någon som man vet går att lita på och om man då inte kan göra jobbet själv så får man tillslut ringa ett nr på någon firmabil man ser på stan, hittar på blocket eller via dessa offerttjänster. Alla vet att de duktiga inte behöver annonsera efter jobb, så är det i alla branscher, men vad hjälper det när man behöver få något gjort?L-OFast skrev:Hallå ursäkta om jag är gnällig...
Mvh L-OFast
För egen del skulle jag nog använda hantverkare i större utsträckning om jag hade enkel tillgång till folk jag visste var bra. Men, själv kan jag inte räkna upp en enda eftersom jag gör mitt själv och frågar jag omgivningen som använder hantverkare i större utsträckning så vet dom inte heller någon bra.
Så, jag har rätt lätt att förstå att folk hamnar i ovanstående sits även om jag inte själv sitter där. Det är branschens problem att reda ut den skit som ROT-avdrag har skapat.
Det är synd tycker jag att det är så svårt att hitta folk och att man inte känner någon som har nogonsomhelst hantverkare de kan rekommendera eller tycker är bra. Det är verkligen ett problem. Vad vi ska skylla eller kalla det problemet vet jag inte.
Men kaklet är antagligen köpt någonstans, där fins ju personal att fråga om dom kan rekommendera någon. Bygg handlare bör ha koll på folk. Och när man väl har kontakt med en hantverkare så bör man kunna fråga han om referenser.
För är man ny på marknaden bör det vara det första man skaffar sig näst efter verktyg att utföra jobbet med.
Har den inte det kanske man ska köra jen om stan igen på spaning efter firmabilen att ta nr ifrån
Men det är helt klart ett problem med oseriösa aktörer. Och det är upp till seriösa hantverkare och konsumenter att få bort dom från marknaden.
Men kaklet är antagligen köpt någonstans, där fins ju personal att fråga om dom kan rekommendera någon. Bygg handlare bör ha koll på folk. Och när man väl har kontakt med en hantverkare så bör man kunna fråga han om referenser.
För är man ny på marknaden bör det vara det första man skaffar sig näst efter verktyg att utföra jobbet med.
Har den inte det kanske man ska köra jen om stan igen på spaning efter firmabilen att ta nr ifrån
Men det är helt klart ett problem med oseriösa aktörer. Och det är upp till seriösa hantverkare och konsumenter att få bort dom från marknaden.
Hej!
Tänker inte gå in på vad tidigare har svarat, men du har all rätt att kasta ut denne lallare då han/hon skulle ha kaklat om ert kök, nu är det faktiskt så illa att det är rent ut sagt är farligt.
Det finns inget ok med att ha skärningen ned mot bänkskiva/diskbänk i detta fall, denne person har med det gjort sig av med chansen att få göra om göra rätt!
Att det ser f-ligt ut är inte helt lätt tyvärr att gå vidare med...
Vill denne ha betalt ge denne det med samma avdrag som för att göra om! Alltså + - 0.
Tyvärr får du ta denna smäll, hitta en ny och då en plattsättare!
Mvh Kramla
Tänker inte gå in på vad tidigare har svarat, men du har all rätt att kasta ut denne lallare då han/hon skulle ha kaklat om ert kök, nu är det faktiskt så illa att det är rent ut sagt är farligt.
Det finns inget ok med att ha skärningen ned mot bänkskiva/diskbänk i detta fall, denne person har med det gjort sig av med chansen att få göra om göra rätt!
Att det ser f-ligt ut är inte helt lätt tyvärr att gå vidare med...
Vill denne ha betalt ge denne det med samma avdrag som för att göra om! Alltså + - 0.
Tyvärr får du ta denna smäll, hitta en ny och då en plattsättare!
Mvh Kramla
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
L-OFast skrev:
När vi ville ha tag på en målare för några år sen frågade vi i en färgaffär, som även vände sig till proffsen, men de vägrade att ge något namn för det var emot deras riktlinjer utan hänvisade till brabyggare, för där hade de hört att de flesta var hyfsat bra.L-OFast skrev:
Jag har här i forumet frågat om företag för en ombyggnad i Stockholm och fick ett svar: https://www.byggahus.se/forum/refer...byggnad-stockholm-tips-pa-foretag-onskas.html
Sen lyckades jag få ett tips till genom att PM:a några personer som i andra trådar skrivit att de anlitat någon i Stockholm. Så inte är det lätt att få tips här i forumet heller.
Rot avdrag är bara till för att staten ska få in så mycket så möjlig skatt av handverkarna. Det enda som tjänar på det är staten. Det blir varken billigare för konsumenterna eller förmånligare för handverkarna.MathiasS skrev:
Jag fattar inte ditt resonemang ! Vad har ROT med TS problem att göra ?