2 406 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Dåligt uppsatt strukturtapet på gammalt gips, hur renoverar jag?
Medlem
· stockholms län
· 52 inlägg
Hej!
Någon som har tips att komma med hur jag lämpligen gör om jag vill måla eller tapetsera om i ett rum som mestadels beklätts med tjock strukturtapet. Tapeten sitter löst på många ställen, men inte alla, och här och där har ojämna småbitar använts. Kanske har remsor klippts på fri hand runt eluttag o dyl.
Är rädd att om jag drar ner tapeten så följer gipset med. Bredspackla verkar både svårt och dyrt. Täcktapeter verkar inte heller enkelt (jag kommer få göra jobbet ensam).
Tacksam för goda råd!

Någon som har tips att komma med hur jag lämpligen gör om jag vill måla eller tapetsera om i ett rum som mestadels beklätts med tjock strukturtapet. Tapeten sitter löst på många ställen, men inte alla, och här och där har ojämna småbitar använts. Kanske har remsor klippts på fri hand runt eluttag o dyl.
Är rädd att om jag drar ner tapeten så följer gipset med. Bredspackla verkar både svårt och dyrt. Täcktapeter verkar inte heller enkelt (jag kommer få göra jobbet ensam).
Tacksam för goda råd!
Sitter tapeten löst så måste du ta ner den, annars lossnar den nya tapeten. Prova att riva ner den, går det dåligt så lägg på tapetborttagningsmedel där den sitter fast. Om det blir lite småskador i gipset så borde det räcka att spackla igen dem. Får du hål i gipset så skruva in en bit plywood bakom och laga sedan hålet med nytt gips. Ser allt förjäkligt ut efteråt så kan du limma på renoveringsgips.
Medlem
· stockholms län
· 52 inlägg
Aha, tapetborttagningsmedel - visste inte ens att det fanns. Finns i alla tapetbutiker eller byggvaruhandlar? :-D Ja, om jag kan få ner tapeten utan att gipset förstörs är det nog det bästa. Tack!!!
Medlem
· stockholms län
· 52 inlägg
Det låter ju också bra!
Bör man annars preparera underlaget (gipsskivorna) innan nytapetsering?
Tapetborttagningsmedel finns på rusta, kostar som en bättre pizza för ett paket som klarar 30 kvm.
Medlem
· stockholms län
· 52 inlägg
Ja, tack, jag såg det efter lite googling. Jag är nu full av nytt hopp och inspiration! Tusen tack för goda råd! :-D
Medlem
· stockholms län
· 52 inlägg
Tack vare era råd och tips kom jag till skott och rev äntligen ner den gamla strukturtapeten. Det var lätt som en plätt, spaltbar som den var. Det visade sig att det var den första tapeten som satts upp där så under fann jag inte gipsplattor (som jag trodde) utan spånskivor av olika slag, spackel, bruk och mur (och tapetrester). Nu blir det till att lära sig hur jag skall göra nästa steg i förarbetet. 
T A C K
T A C K
Klicka här för att svara