Hej!
Har flyttat till bostadsrätt och kan 0% om sånt här. Men jag undrar om vårt golv är lagt dåligt och om man kan göra något åt det?
Dels är det större ”pusselformade” glapp som löper från balkongdörren genom hela rummet. Sen är det en del plattor som ”sticker upp” och idag var jag tvungen att spika ner två små spikar (monterade så?) som stack upp.
Har flyttat till bostadsrätt och kan 0% om sånt här. Men jag undrar om vårt golv är lagt dåligt och om man kan göra något åt det?
Dels är det större ”pusselformade” glapp som löper från balkongdörren genom hela rummet. Sen är det en del plattor som ”sticker upp” och idag var jag tvungen att spika ner två små spikar (monterade så?) som stack upp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 165 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 165 inlägg
Parkettgolv rör sig med årstiderna eftersom det krymper när det är torr luft inomhus vintertid och växer när det blir fuktig luft på sensommaren. Det innebär att dina springor nog kommer att försvinna i sommar.
Fuktskada låter värre än vad det i många fall är. Om lacken börjar bli utsliten så räcker det med en lite för fuktig mopp när man våttorkar för att det med tiden ska bli permanenta missfärgningar på djupet i skarvarna. Vid balkongdörrar är det väldigt vanligt även om det inte är några större mängd fukt som kommer åt gången.F Finnkrisp skrev:
Men tycker inte det är tillräckligt svart om man jämför med hur det brukar se ut när det varit fuktigt.
Är den lös så hade det kanske gått att slipa på undersidan och sedan limma tillbaka den. Slipa ovansidan är dömt att misslyckas om man vill att den ska smälta in utseendemässigt efteråt.
Den långa "sprickan" tycker jag nästan ser ut som att bestå av gammalt slipdamm(från tidigare slipningar) som sedan har låsts på plats av lacken men har nu släppt på grund av naturliga rörelser i golvet. Ser inte ut att matcha fibrerna på någon sida av "sprickan"
Jag väcker min gamla tråd. Jag tycker det ser ut som att parkettplattorna på vissa ställen hamnat längre ifrån varandra. På en del platser, men inte alla, verkar det sitta någon typ av fog som lossnat och inte ser bra ut. Se bild!
Kan man åtgärda detta genom att lägga på ny fog?
Kan man åtgärda detta genom att lägga på ny fog?
Klicka här för att svara