Gjorde ett dåligt grundjobb med spackel och slipning vid tapetsering. Nästan all spackling syns.
Bild:
Tapet har lite struktur. Inte bara spackel som buktar ut, finns ställen som buktar inåt också, dvs måste fyllas på med spackel..
Hur hade ni löst detta? Känns inte som renoveringstapet fixar detta rakt av?
Ta bort tapet och börja om? Bredspackla allt(dålig erfarnhet av detta)? Beställa hem ett proffs?
Bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tapet har lite struktur. Inte bara spackel som buktar ut, finns ställen som buktar inåt också, dvs måste fyllas på med spackel..
Ta bort tapet och börja om? Bredspackla allt(dålig erfarnhet av detta)? Beställa hem ett proffs?
Jag "ringer" byggahus forumet nu..andra tips?
Easy up tapet med lite struktur, direkt på gips som har förlimmats.
Till saken hör väl till att detta inte är första tapeten jag slängt upp eller första spacklingen... Utan har skett något hjärnsläpp här
Men hur hade vi löst detta till en kund? Riva ner och börja om? Eller finns det genvägar?
Till saken hör väl till att detta inte är första tapeten jag slängt upp eller första spacklingen... Utan har skett något hjärnsläpp här
Men hur hade vi löst detta till en kund? Riva ner och börja om? Eller finns det genvägar?
Tapeten är ju förlorad helt oavsett. Sätter du renoveringstapet, syns den ju inte längre. Möjligen kan du riva ner de våderna, som täcker de fulaste spacklingarna, och sedan få ett bättre resultat. Men bra kommer det inte att bli. Mitt tips är att riva ner allt, och börja om.danielmagnusson skrev:
Riv ner. Jag brukar måla väggen med vit väggfärg efter andra spacklingen, finns även specialfärg för att hindra gammal tapet att ge blåsor, för att se hur spackling blivit och sedan göra ytterligare spackling. Avslutar sedan med att rolla färg där jag spacklat för att ev. komplettera med ytterligare finspackling.
Som glad amatör får man hitta en metod som fungerar då jag inte har samma kunskap/känsla som proffs.
Den vita färgen gör dessutom att man undviker nyansskiftningar med vissa taper där t.ex. spackel eller gammal tapet kan påverka.
Som glad amatör får man hitta en metod som fungerar då jag inte har samma kunskap/känsla som proffs.
Den vita färgen gör dessutom att man undviker nyansskiftningar med vissa taper där t.ex. spackel eller gammal tapet kan påverka.
Ja, jag ångrar också att jag inte målade innan för det känns som "gipsfärgen" tränger igenom också. (spacklet är vit på bilden..)
Riva ner och grundmåla med bättre kvalitekontrol blir det. Det tar emot men det är bara inse man klantat sig ordentligt..
Riva ner och grundmåla med bättre kvalitekontrol blir det. Det tar emot men det är bara inse man klantat sig ordentligt..
Jo, som de andra säger, bara att ta ner och göra om.
Det många missar är att man måste vara ännu noggrannare med spackling och slipning när man ska tapetsera. Jag brukar spackla två lager, slipa ordentligt med giraff (lite för mycket) och sen skrapspackla två omgångar när jag ska lägga tapet.
Det många missar är att man måste vara ännu noggrannare med spackling och slipning när man ska tapetsera. Jag brukar spackla två lager, slipa ordentligt med giraff (lite för mycket) och sen skrapspackla två omgångar när jag ska lägga tapet.
Som tröst är du bara en i mängden av oss amatörer som får lära oss av misstagendanielmagnusson skrev:
D danielmagnusson skrev:Gjorde ett dåligt grundjobb med spackel och slipning vid tapetsering. Nästan all spackling syns.
Bild:
[bild]
Mera Lim...handlar int om spacklingen där tror ja
Ta bort tapet och börja om? Bredspackla allt(dålig erfarnhet av detta)? Beställa hem ett proffs?![]()
Klicka här för att svara