26 518 läst ·
58 svar
27k läst
58 svar
Dåligt fungerande köksfläkt
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att Thermex berättelse, som du visar, är helt galen.D DFYD123 skrev:
Det blir ju inte bättre ventilation, dvs luftflöde, genom imkanalen för att det är undertryck i köket.
Tvärt om skulle jag vilja påstå. När det har skapats ett undertryck så minskar luftflödet!
Och rådet att inte ställa ett fönster på glänt är helt galet!
Alla andra rekommenderar att man öppnar, men hellre i ett närliggande rum än i själva köket.
För att få ett luftflöde krävs ju både luft in och luft ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det blir ju ett undertryck av fläkten när den är igång, liksom av alla andra utsugsfläktar.KnockOnWood skrev:
Jag tycker att Thermex berättelse, som du visar, är helt galen.
Det blir ju inte bättre ventilation, dvs luftflöde, genom imkanalen för att det är undertryck i köket.
Tvärt om skulle jag vilja påstå. När det har skapats ett undertryck så minskar luftflödet!
Alla andra rekommenderar att man öppnar, men hellre i ett närliggande rum än i själva köket.
Sen skriver Thermex att man inte ska öppna köksfönstret utan se till att tilluften kommer via dörren, och det är ju precis det du skriver också.
Jag har inte svaret själv utan det var bara min källa som jag nämnde i första inlägget. Dom skriver förvisso att det ska släppas in luft men i ett intilliggande rum.KnockOnWood skrev:
Jag tycker att Thermex berättelse, som du visar, är helt galen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Bäst är såklart om det är ett jämnt tillflöde av luft runt kåpan.
Ingen fläkttillverkare som börjat med riktad tilluft runt kåpan?
Ingen fläkttillverkare som börjat med riktad tilluft runt kåpan?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Inte riktigt men intressant. Jag var ute efter en "luftvägg" där tilluft skärmar av rummet från matos och att tilluften minskar det ökade undertrycket i övriga huset
Fick ett mail idag från en annan fläkttillverkare som heter eico.
Dessutom är det ett bra tips att starta din fläkt på nivå 2, åtminstone 5-10 minuter innan du börjar att laga mat, eftersom luften kommer att börja röra sig mot fläktens insugning, vilket gör det lättare för fläkten att suga upp luften från kokplattan. Sedan är det också en bra idé att låta fläkten vara igång ca. 15 minuter på nivå 2, efter att du är klar med att använda kokplattan, så fläkten kan rensa ut de sista resterna av luften.
Dessutom är det ett bra tips att starta din fläkt på nivå 2, åtminstone 5-10 minuter innan du börjar att laga mat, eftersom luften kommer att börja röra sig mot fläktens insugning, vilket gör det lättare för fläkten att suga upp luften från kokplattan. Sedan är det också en bra idé att låta fläkten vara igång ca. 15 minuter på nivå 2, efter att du är klar med att använda kokplattan, så fläkten kan rensa ut de sista resterna av luften.
om du haft kolfilter har du inget rör ut ur rummet då?
Jag vet inte vem som SMEG köper fläktarna hos
det kan vara gorenje.
jag vill gärna inbilla mig att Vi i norden har reella krav på fläktar mer än de skall vara snygga vi använder ju våra kök på ett annat sätt än i sydeuropa. Därför tror jag att man får en bättre fläkt från fjärråskupan, thermex, franke
Jag vet inte vem som SMEG köper fläktarna hos
det kan vara gorenje.
jag vill gärna inbilla mig att Vi i norden har reella krav på fläktar mer än de skall vara snygga vi använder ju våra kök på ett annat sätt än i sydeuropa. Därför tror jag att man får en bättre fläkt från fjärråskupan, thermex, franke
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Antingen är fläkten felmonterad eller defekt. En kolfilterfläkt kan ju inte skylla på undertryck i rummet.
Bilder på in/utblås installation etc. Film från när olika fläktlägen körs?
Bilder på in/utblås installation etc. Film från när olika fläktlägen körs?