10 579 läst ·
46 svar
11k läst
46 svar
Dåligt flöde på varmvattnet - var ska jag leta?
Bypass brukar man ha på radiatorkretsen så att det alltid finns ett litet flöde även om alla termostater stänger.
EDIT: Eller så lyssnar du på Demmpa, troligen är det som han säger.
Apropå värmeväxlare så är motströmsväxlare överlägset det mest effektiva om man ska flytta värme från ett medium till ett annat.
EDIT: Eller så lyssnar du på Demmpa, troligen är det som han säger.
Apropå värmeväxlare så är motströmsväxlare överlägset det mest effektiva om man ska flytta värme från ett medium till ett annat.
Det börjar dra ihop sig att ropa på någon för dig , det är någonting med SV2 eller REG som inte
släpper igenom FJV , det är liksom lite stopp eller väldigt lite flöde genom växlaren ,
Har du kontakt med någon av grannarna som har lika och fråga lite fint om dom kan hjälpa till att hitta var felet kan vara
släpper igenom FJV , det är liksom lite stopp eller väldigt lite flöde genom växlaren ,
Har du kontakt med någon av grannarna som har lika och fråga lite fint om dom kan hjälpa till att hitta var felet kan vara
Caverion-killen som var här sa att regulatorn inte ska kunna vridas som min, men jag vet inte...
Om nu SV2 inte har något med tappvattnet att göra, varför får jag varmare vatten när jsg ställer upp shunten manuellt?
Om nu SV2 inte har något med tappvattnet att göra, varför får jag varmare vatten när jsg ställer upp shunten manuellt?
Kan vara något med att FJV -vattnet som går runt i i växlaren VX1 , FJV -verket har stora pumpar som pumpar runt vattnet , när det passerar returen för VV så blir det ett sug som drar med sig lite mer vatten från VV-delen , det blir en ejektorverkan
Det är klart att FJV -vattnet inte kommer fram som det ska , en sista chans , det har hänt förr
knacka med hammaren på rören och delarna med de inringade med gult , lagom hårt ,om du bara knackar på metall så kan inget gå sönder
Det är klart att FJV -vattnet inte kommer fram som det ska , en sista chans , det har hänt förr
knacka med hammaren på rören och delarna med de inringade med gult , lagom hårt ,om du bara knackar på metall så kan inget gå sönder
Det är REG och/eller SV2 som spökar!
TS jag tror du skrev fel i inlägg 33, 2:a stycket, jag tror du menar SV1.
Tempen T2 i displayen i Kamstrup-enheten visar fjärrvärmereturtemperaturen, den givaren sitter i den trevägsklumpen som sammankopplar returena från både VV-växlaren & radiatorvärme-växlare för att sedan gå genom Kamstrup-enhetens flödesmätare.
TS jag tror du skrev fel i inlägg 33, 2:a stycket, jag tror du menar SV1.
Tempen T2 i displayen i Kamstrup-enheten visar fjärrvärmereturtemperaturen, den givaren sitter i den trevägsklumpen som sammankopplar returena från både VV-växlaren & radiatorvärme-växlare för att sedan gå genom Kamstrup-enhetens flödesmätare.
Ja, precis, jag menade givetvis SV1! 
Om nu regulatorn är dålig så verksr jag inte vara ensam. Kan dåliga oringar som läcker invändigt, se https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckage-i-fjaerrvaermecentral-hjaelp.205057/ , vara ett problem? Nu verkar deras ha läckt på utsidan, men jag vet inte hur regulatorn funkar.
Regulatorn kostar multum, och är svår att hitta. 2000 danska kronor är det bästa jag hittat... Vad SV2 kostar vågar jsg inte sia om...
Om nu regulatorn är dålig så verksr jag inte vara ensam. Kan dåliga oringar som läcker invändigt, se https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckage-i-fjaerrvaermecentral-hjaelp.205057/ , vara ett problem? Nu verkar deras ha läckt på utsidan, men jag vet inte hur regulatorn funkar.
Regulatorn kostar multum, och är svår att hitta. 2000 danska kronor är det bästa jag hittat... Vad SV2 kostar vågar jsg inte sia om...
Eftersom den är termisk så kanske den bär sig åt som en blandningsventil på VVB , dom kan börja kärva , det var det jag menade med att knacka på den , den kanske släpper , stäng av inkommande vatten först ,öppna en vv-kran , det blir då trycklöst knacka , sätt på vattnet och knacka igen , man vet aldrig , sista undret har inte skett än
Tror nog att SV2 är billigare , det är en vanlig termoventil
Tror nog att SV2 är billigare , det är en vanlig termoventil
PS såg något om att ett filtret ska rengöras om det blir dåligt med VV , är dåligt flöde på FJV
kanske kanske inte , det är en metallklump som sitter på inkommande FJV -ledning
och efter avstängningsventilerna för FJV , brukar vara en plugg under , men varmt där
ring FJV och fråga , dom kommer och kollar det
kanske kanske inte , det är en metallklump som sitter på inkommande FJV -ledning
och efter avstängningsventilerna för FJV , brukar vara en plugg under , men varmt där
ring FJV och fråga , dom kommer och kollar det
Filtret kontrollerades av Caverion våren 2016, inga anomaliteter där.
Vidare så beter sig regulatoen konstigt i mina ögon.
REG står med spaken klockan 6. Jag öppnar närmaste blandare på full varmvatten. Det som kommer är kallt. Rör REG medurs till klockan 8. Varmare vatten ur blandare. Ökar till klockan 9. Ännu varmare, men inte den där udden man vill ha i vattnrt. Höjer till 10. Ljummet vatten. Sänker till 9. Inte varmare. Sänker till 6, kallt. Höjer "timme för timme" och känner mellan varje, blir varmare.
Alltså, regulatorn är sjuk rakt in i det innersta!
Hade för övrigt T2 på 14° med REG på max moturs...
REG står med spaken klockan 6. Jag öppnar närmaste blandare på full varmvatten. Det som kommer är kallt. Rör REG medurs till klockan 8. Varmare vatten ur blandare. Ökar till klockan 9. Ännu varmare, men inte den där udden man vill ha i vattnrt. Höjer till 10. Ljummet vatten. Sänker till 9. Inte varmare. Sänker till 6, kallt. Höjer "timme för timme" och känner mellan varje, blir varmare.
REG är nog inte frisk , den är en termisk grej , blandare på en VVB som bråkar fixas om man har tur , det är nog detsamma i det här läget , flyttar inte det som finns på insidan som den ska ,
sorgligt att vi här inte kunde ge en lösning
Hör gärna av dig med resultatet
sorgligt att vi här inte kunde ge en lösning
Hör gärna av dig med resultatet
Om FLÖDET på varmvattnet är dåligt så skulle jag undersöka kallvatten ledningen in i vvx och varmvattenledningen ut från vvx. Fjärrvärmen är ointressant om flödet är dåligt.F Fluxor skrev:Filtret kontrollerades av Caverion våren 2016, inga anomaliteter där.
Mest troligt är att backventilen i SV3 kärvar eller att det sitter skräp i den.
Så testa att stänga av vattnet och demontera backventilen och testa utan för att se om felet är där.
Ok, jag kanske har fel angående flödet. För att klargöra termonologin: varmvatten menar jag med vattnet som passerar värmeväxlaren i förhoppning att det ska värmas. Flödet är mycket bra (om man bortser från temperaturen)...
Då är det termoventilen REG eller SV 2som spökar , någon av dom håller igen på FJV
och då blir dåligt med VV
1 Är retur från växlare , är nog ljummen då FJV har dåligt flöde genom VX 2
2 Har samma temp som 1
3 Har den samma temp som
3 och 2 är lika i temp då är det troligtvis REG som stryper
SV 1 kan även den strypa flödet så det går sa genom VX 2 ,men piggen innanför gick ju lätt
Då finns det inget eller lite flöde av FJV genom VX 2 , REG är maxtemp på VV om den överstiger + 55 C så stryper den flödet på FJV , SV 1 Reglerar flöde till rätt temp VV +55 C
med flödet över VX 2
Knacka inte överdrivet hårt , men inte fjösigt heller med hammaren på reg ( det är en termiskt ventil ) när du vrider på vredet , är metall kan inte gå sönder
och då blir dåligt med VV
1 Är retur från växlare , är nog ljummen då FJV har dåligt flöde genom VX 2
2 Har samma temp som 1
3 Har den samma temp som
3 och 2 är lika i temp då är det troligtvis REG som stryper
SV 1 kan även den strypa flödet så det går sa genom VX 2 ,men piggen innanför gick ju lätt
Då finns det inget eller lite flöde av FJV genom VX 2 , REG är maxtemp på VV om den överstiger + 55 C så stryper den flödet på FJV , SV 1 Reglerar flöde till rätt temp VV +55 C
med flödet över VX 2
Knacka inte överdrivet hårt , men inte fjösigt heller med hammaren på reg ( det är en termiskt ventil ) när du vrider på vredet , är metall kan inte gå sönder
Redigerat:
Om du tar bort den vita delen så ska piggen komma ut , blir det inte varmare då , så är det REG som bråkar , den är övergripande som säkerhet för skållningsrisk , VV kan bli + 90 C om
SV 2 pajar , ( styrning av den är en bulb som är fylld med sprit som utvidgar sig och trycker in piggen )
SV 2 pajar , ( styrning av den är en bulb som är fylld med sprit som utvidgar sig och trycker in piggen )