kimf
Dolle39 skrev:
Nu har jag fixat en besitktningsman som ska granska badummet enligt reglerna från GVK och BKR. Han sa själv att han är, jag citerar, "en fulltständig motståndare mot platta på platta", så det känns ju väldigt lugnande. Han sa även att han brukade testa spola med duschen mot duschväggen och om det rinner ut runt 20-30 cm så är det okej. Hos oss rinner det ut nästan 1 meter på värsta stället så jag börjar känna mig rätt säker på min sak.
Låter ju tryggt.

Efter man duschat och stängt av vattnet, rinner vattnet ner i brunnen till slut då, eller förblir där en pöl utanför duschen?
Bildas pöl som inte rinner ner är det defintivt minst delvis bakfall.

Hade aldrig accepterat att man satte platta på platta för att åtgärda problemet. Det är en "latlösning" om det inte var rätt från början.
Även om det inte går att bevisa utan att riva upp golvet, är det ju inte omöjligt att där blivit en liten grop där när man flytspacklade och sedan försökt "fixat det" med fixen när man la plattorna.

Sen förstår jag att (beroende på typ av tätskickt), att man troligen måste göra om så gott som hela plattsättningen för att åtgärda detta och hur jäkla surt det känns för både er och entreprenören. Men fan ännu mer surt att inte åtgärda det ordentligt och sen få problems. Ännu värre då om sedan försäkringsbolaget säger att våtrumsstandard inte följts och dom vägra ta i det.

En del vatten rinner tillbaka men på några plattor ligger det kvar pölar som man kan plaska i. Jag gick igenom golvet riktigt noga igår med ett vattenpass och hittar dessutom loakala områden på golvet där det faktiskt inte bara är "dåligt" fall utan rent bakfall.

Precis som du säger @kimf. Är det dåligt fall i ytskiktet så är det nog en stor sannolikhet att tätskiktet kan se ännu värre ut.

Fallet är säkerligen lite för dåligt, men på filmen ser det ju även ut som att gummilisten nertill inte går emot golvet, samt eventuellt att avloppet sväljer lite för dåligt? Att kolla dessa två kan ju ge lite minskning på problemet iallafall?

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Jovisst, listen kan ju lindra problemen i väntan på att de kommer och gör om golvet men det löser ju inte grundproblemet tyvärr. Risken för vatten och mögelskador kvarstår.

Avloppet är det inget fel på.

Redigerat:
Jag tycker oxå att avloppet sväljer för dåligt.

Tro mig @Lars48. Jag har testat plocka bort brunnslocket för att se att det inte står vatten hela vägen upp när man spolar. Det gör det inte.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Tänkte bara avsluta den här tråden med att berätta hur den nya besiktningen av badrummet gick. 3 mm/m fall i duschzoonen visade det sig och i pincip plant i resten av badrummet. Resultatet blir att hela golvet skall göras om grundligt. Upp med golv och tätskikt och gör om gör rätt.

• Gilla
iPK och 7 till
  • Laddar…
Hej, Hur blev detta till slut? Bryter man tätskiktet i golvet måste väggarna rivas med ?

O obiti skrev:
Hej, Hur blev detta till slut? Bryter man tätskiktet i golvet måste väggarna rivas med ?
Hej! De fick ta bort hela golven och nedersta plattorn på väggen för att göra om tätskiktet så hela väggarna behövde inte göras om. Det blev ett väldigt bra resultat till slut trots allt :)

• Gilla
  • Älska
iPK och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.