6 933 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Dåligt drag i kakelugnen
Hej
Vi har en Amadeus Contura kakelugn och den har tappat draget. Jag själv får damsuga den i kanalerna varannan vecka och sotarn har kollat igenom och hittar inget problem.
Vi har försökt att elda en gång per dag under vintern men risken att det ska ryka in är överhängande och tiden det tar att få igång den kan vara upp emot en timme i värsta fall.
När man tänt får man inte ens ställa luckan på glänt för röken tycker att det är lättare att ta sig ut i huset än i skorstenen. Jag försöker med tidningspapper en bit upp i kanalen och parafinpapper på veden.
Vi har en äldre kakelugn också och den har ett enormt drag så det verkar ju finnas luft att tillgå i huset också.
Veden är av blandad sort och det går bäst med björk. Vi har försökt en del med tall med den funkar inte alls lika bra.
Har någon några erfarenheter omkring detta. Det är ju tokigt att inte våga använda kakelugnen för den ger så skön värme när den väl funkar.
//Andy
Vi har en Amadeus Contura kakelugn och den har tappat draget. Jag själv får damsuga den i kanalerna varannan vecka och sotarn har kollat igenom och hittar inget problem.
Vi har försökt att elda en gång per dag under vintern men risken att det ska ryka in är överhängande och tiden det tar att få igång den kan vara upp emot en timme i värsta fall.
När man tänt får man inte ens ställa luckan på glänt för röken tycker att det är lättare att ta sig ut i huset än i skorstenen. Jag försöker med tidningspapper en bit upp i kanalen och parafinpapper på veden.
Vi har en äldre kakelugn också och den har ett enormt drag så det verkar ju finnas luft att tillgå i huset också.
Veden är av blandad sort och det går bäst med björk. Vi har försökt en del med tall med den funkar inte alls lika bra.
Har någon några erfarenheter omkring detta. Det är ju tokigt att inte våga använda kakelugnen för den ger så skön värme när den väl funkar.
//Andy
Finns det "manicker" man kan sätta på skorstenen för att få bättre drag utan att behöva någon riktig rökgasfläkt. Rökgasfläkt behöver en installation med el och styrning av något slag.
Det vore enklare med en manick som kan höja effekten på självdraget - finns det?
//Andy
Det vore enklare med en manick som kan höja effekten på självdraget - finns det?
//Andy
Fick du ordning på detta?P pandy skrev:Hej
//Andy
Så här 10-12 år senare har jag också en Amadeus som ryker in som satan när jag eldar i den. Är inget drag över huvud taget…
Är skorstenen anluten på topp och rör in i murstocken eller på baksidan. För det mesta så är det för att en kallpropp i pipan vid upptändningen som gör att det ryker in. Och måste det till knske med en burk T-sprit för att få ett drag. Eller så är det ett undertryck (vacum ) i huset som överstiger draget i pipan. Tex en FTX som suger ur huset.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vi bor i ett hus med relativt högt undertryck, kan bli problem ibland att få igång vår relativt moderna kakelugn med vettigt drag så det inte ryker in.
Ett knep är att öppna en ytterdörr på samma våningsplan några minuter innan tändning, fungerade oftast bra.
Det knep jag gått över till de senaste fem åren är att ha kapat till en masonitskiva som täcker lucköppningen helt, i denna har jag sågat ett hål som precis passar halsen på en 2000 W värmepistol för att på så sätt trycka igenom en varmluftsström genom kanalsystemet upp genom skorstenspipan.
Då är rutinen enkel och 100% bra braständning varje gång:
1. ladda en bra startbrasa med tändning på toppen förberett i vanlig ordning
2. stäng lufttillförseln utifrån/underifrån, öppna spjället, sätt dit masonitskivan, i med värmepistolen och kör några minuter på fullt blås
3. bort med masonitskiva/värmepistol, öppna lufttillförsel undertill, tänd.
Har man haft igång en brasa dygnet innan är kakelugnen oftast tillräckligt varm för att ge draget som behövs utan denna procedur, gäller alltså vid helt kall rökkanal.
Ett knep är att öppna en ytterdörr på samma våningsplan några minuter innan tändning, fungerade oftast bra.
Det knep jag gått över till de senaste fem åren är att ha kapat till en masonitskiva som täcker lucköppningen helt, i denna har jag sågat ett hål som precis passar halsen på en 2000 W värmepistol för att på så sätt trycka igenom en varmluftsström genom kanalsystemet upp genom skorstenspipan.
2. stäng lufttillförseln utifrån/underifrån, öppna spjället, sätt dit masonitskivan, i med värmepistolen och kör några minuter på fullt blås
Har man haft igång en brasa dygnet innan är kakelugnen oftast tillräckligt varm för att ge draget som behövs utan denna procedur, gäller alltså vid helt kall rökkanal.
J jonaserik skrev:Är skorstenen anluten på topp och rör in i murstocken eller på baksidan. För det mesta så är det för att en kallpropp i pipan vid upptändningen som gör att det ryker in. Och måste det till knske med en burk T-sprit för att få ett drag. Eller så är det ett undertryck (vacum ) i huset som överstiger draget i pipan. Tex en FTX som suger ur huset.
Den är ansluten på baksidan.H Harald Blåtumme skrev:Vi bor i ett hus med relativt högt undertryck, kan bli problem ibland att få igång vår relativt moderna kakelugn med vettigt drag så det inte ryker in.
Ska testa att förvärma skorstenen så får vi se!
Då är det svårare att värma pipan,har du någon sotlucka lägre än anslutningen, så är det ett perfekt ställe att ställa en mindre konservburk med T-sprit och tända, då ska sotluckan vara någon centimeter öppen så det blir ett drag in i pipan, du kommer att märka själv hur mycket sprit som behövs. Sen kan du utan att ta bort burken ( het då ) tända kaminen och ha sotluckan öppen ca 1/2 centimeter ett tag, då finns det lite extra luft ut genom pipan och stänga till när brasan tagit sig.
Satte i ett par värmeljus och lät dem brinna ut. Testade därefter och då gick det göra upp för utan att det ryker in (allt för mycket)J jonaserik skrev:Då är det svårare att värma pipan,har du någon sotlucka lägre än anslutningen, så är det ett perfekt ställe att ställa en mindre konservburk med T-sprit och tända, då ska sotluckan vara någon centimeter öppen så det blir ett drag in i pipan, du kommer att märka själv hur mycket sprit som behövs. Sen kan du utan att ta bort burken ( het då ) tända kaminen och ha sotluckan öppen ca 1/2 centimeter ett tag, då finns det lite extra luft ut genom pipan och stänga till när brasan tagit sig.
Så tack för tipsen så här långt!
Men….upplever att den får för lite syre också med en altandörr uppställd.
Om jag eldar med luckan på glänt går det bra. Stänger jag luckar börjar elden flämta, brinner sämre och till slut slocknar den utan att alla vedträn är helt uppeldade.
Några tips?
Vart hade trådskapare dammsugit?
Jag saknar manual till denna, finns monteringsanvisningar på webben men inget mer.
Fins det inte några förbränningsspjäll, primär och sekundär-luftspjäll och annat? - har du någon inluft via slang/rör/kanal till själva eldstaden och är den kontrollerad att det inte är igentäppt?.
Just Amadeus verkar svårt att hitta eldningsinstruktioner men i förhoppning att det inte skiljer sig så mycket så kanske något matnyttigt går att läsa i denna
https://www.contura.eu/download/18....f/1549880635285/bav_Contura_kakelugnar_se.pdf
Just Amadeus verkar svårt att hitta eldningsinstruktioner men i förhoppning att det inte skiljer sig så mycket så kanske något matnyttigt går att läsa i denna
https://www.contura.eu/download/18....f/1549880635285/bav_Contura_kakelugnar_se.pdf
Nej alltså det finns ju ett spjäll där man styr luft in i sälja förbränningsrummet. Sen finns ett spjäll där man kan stänga av passagen till rökröret/skorstenen.X xxargs skrev:Fins det inte några förbränningsspjäll, primär och sekundär-luftspjäll och annat? - har du någon inluft via slang/rör/kanal till själva eldstaden och är den kontrollerad att det inte är igentäppt?.
[länk]
Det är de spjäll som finns. Jag har haft loss allt runt tilluftsspjället för att kolla att det är fritt fram och det verkar det vara. Men jag ska ta loss allt en gång till. Ska bara åka och köpa en såna där grov dammsugartillsats så jag slipper få aska och sot överallt.
Går rökgasspjället mot skorstenen att dra ut en bit (i öppen läge)?
I en av beskrivningarna för contura skriver man 'startspjäll' vilket om jag tolkar rätt menas att man drar ut spjällskaftet en bit utåt i öppet lägen och förmodligen öppnar en kortare rökgasväg, när elden tagit sig tagit sig och blivit lite värme i rökrören i skorstenen så skjuter man in spjället igen, kanske pö om pö om elden ser ut att vilja kvävas och fortfarande i öppet läge tills det är helt inskjutet och man låter sedan brasan brinna ut.
I en av beskrivningarna för contura skriver man 'startspjäll' vilket om jag tolkar rätt menas att man drar ut spjällskaftet en bit utåt i öppet lägen och förmodligen öppnar en kortare rökgasväg, när elden tagit sig tagit sig och blivit lite värme i rökrören i skorstenen så skjuter man in spjället igen, kanske pö om pö om elden ser ut att vilja kvävas och fortfarande i öppet läge tills det är helt inskjutet och man låter sedan brasan brinna ut.
Redigerat:
Nej något sådant tycker jag nog inte mig hitta. Men jag har fått en installationsmanual och utifrån den dragit några slutsatser;X xxargs skrev:Går rökgasspjället mot skorstenen att dra ut en bit (i öppen läge)?
1. Det finns en fläkt installerad. Tyvärr cirkulerar den endast luft runt kaminen för bättre värmespridning. Har till och med hittat kablaget i lådan med saker som föregående säljare lämnade.
2. Enligt installationsanvisningen ska det finnas ett hål för tilluft på höger sida bakom kaminen. Där är det igenmurat. Kommer inte in någon luft där. Jag grubblade på det en stund och kom ihåg ett hål upp genom taket i pannrummet (suterränghus). Man ser att det är gjort efter det att huset byggdes för 55 år sedan. Jag öppnade dörren till pannrummet och gjorde upp en eld. Så här långt tycker jag att det brinner bättre och ryker in mindre.
Så…det kan alltså vara så att tilluft från kaminen går via ett hål ner i pannrummet som är både litet och avstängt från resten av huset med två dörrar. Dessutom är ventilationen till det rummet nerdraget till max då vi skärmat av och inrett ett kontor där under Corona. Därför har inte elden fått nått syre.
Jag ska testa vidare och återkommer!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Exakt så som jag misstänkte är det gjort. Tilluften kommer upp genom ett rör i golvet som då är ett hål i taket våningen under.
När jag blåste där i med en hårtork så brann det bra!
Ska släpa på mer tilluft till det rummet men funderar också på att montera typ en så chassieflökt till dator nere i hålet som kan putta på luften lite när det behövs.
Är detta en dålig idé, vänligen säg till nu 😀
När jag blåste där i med en hårtork så brann det bra!
Ska släpa på mer tilluft till det rummet men funderar också på att montera typ en så chassieflökt till dator nere i hålet som kan putta på luften lite när det behövs.
Är detta en dålig idé, vänligen säg till nu 😀
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden