Hej
Jag ska försöka renovera ett ”Attefallshus ”
Det är ett hus byggt någongång på 80 talet och när jag väl började riva upp golvet så visar det sig att det inte är så bra gjort😅
Själva stommen som det står på är en liggande regel 45*95 och sedan golv regel samma storlek 😛
Nu är jag osäker på hur jag ska börja om.
Min tanke är att dra fast en 45*145 i vägg reglarna utifrån och sedan försöka stämpa med den så väggen på huset kan vila på den.
Sen tänker jag byta ut golv reglarna till 45*195 och gjuta plintar som de kan stå på.
Är det någon som har några andra förslag på hur jag kan lösa det?
Det är ett hus byggt någongång på 80 talet och när jag väl började riva upp golvet så visar det sig att det inte är så bra gjort😅
Själva stommen som det står på är en liggande regel 45*95 och sedan golv regel samma storlek 😛
Min tanke är att dra fast en 45*145 i vägg reglarna utifrån och sedan försöka stämpa med den så väggen på huset kan vila på den.
Sen tänker jag byta ut golv reglarna till 45*195 och gjuta plintar som de kan stå på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser inte ut att finnas någon stående regel som väggsyll. Skulle nog själv sätta 220x45 stående regel för avlastning av väggar plus en 220x45 i mitten som bärlina. Plintar på omkr 1.2mG Goranja skrev:Hej
[bild][bild][bild]
Varför ska det byggas om?
Är det något som kollapsat?
Det må förefalla lite klent dimensionerat men om det stått sig i ca 40 år och det inte känns som att gå på en hängbro så borde konstruktionen vara tillräckligt bra för att kunna fungera ytterligare 40 år.
Murstensplintarna är ju väl tilltagna och står tätt, vilket håller ner spännvidderna och gör att klenare dimensioner på reglar räcker.
Det må förefalla lite klent dimensionerat men om det stått sig i ca 40 år och det inte känns som att gå på en hängbro så borde konstruktionen vara tillräckligt bra för att kunna fungera ytterligare 40 år.
Murstensplintarna är ju väl tilltagna och står tätt, vilket håller ner spännvidderna och gör att klenare dimensioner på reglar räcker.
😬tyvärr känns det som att gå på en hängbro och reglarna i yttervägg ser ut som bananerOldboy skrev:
Varför ska det byggas om?
Ok. Då är det läge att förstärka. 
Antar att du vill att husets golv ska vara på samma höjd som idag, annars hade de befintliga plintarna kunnat användas?
Väggreglarna behöver kortlas om de inte klarar lasten utan att bågna. Vad är det för dimension och cc på väggreglarna?
Antar att du vill att husets golv ska vara på samma höjd som idag, annars hade de befintliga plintarna kunnat användas?
Väggreglarna behöver kortlas om de inte klarar lasten utan att bågna. Vad är det för dimension och cc på väggreglarna?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dåligt med markplast i frisk krypgrund?
Grund & Markarbeten -
IKEA Brogrund kallvatten rinner dåligt
Badrum -
Avfuktare i torpargrund, utan att plasta in backen - bra eller dåligt?
Grund & Markarbeten -
Patriks drömhus vid havet: Så byggde han A-framehus från grunden själv
Artikelkommentarer -
Isolerat grunden med isodrän, täcklist dåligt monterad
Grund & Markarbeten