Hej,
Min ytterdörr från Swedoor har delat sig i underkant, från sida till sida,
Dörren sitter på baksidan av huset och används mycket sällan, därför upptäckte jag inte problemet förrän efter ca 7 år.
Reklamerade den till Woody i Trelleborg, som hänvisade mig till Swedoors beslut att det var ett fabriksfel eller felaktig montering som var orsaken, därför kunde de inte ersätta den, eftersom garantin gått ut. Fem års fabriksgaranti och tio års formstabilitet.
Jag hävdar i min skrivelse till arn att dörren omöjligt kan hålla sin form, när den har delat sig 10-15 mm.
Väntar på beslut från arn.
Någon annan som har liknade erfarenheter av Swedoor?
/H
Min ytterdörr från Swedoor har delat sig i underkant, från sida till sida,
Dörren sitter på baksidan av huset och används mycket sällan, därför upptäckte jag inte problemet förrän efter ca 7 år.
Reklamerade den till Woody i Trelleborg, som hänvisade mig till Swedoors beslut att det var ett fabriksfel eller felaktig montering som var orsaken, därför kunde de inte ersätta den, eftersom garantin gått ut. Fem års fabriksgaranti och tio års formstabilitet.
Jag hävdar i min skrivelse till arn att dörren omöjligt kan hålla sin form, när den har delat sig 10-15 mm.
Väntar på beslut från arn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon annan som har liknade erfarenheter av Swedoor?
/H
Hej,
Formgarantin utgår från en SIS standard, kommer dessvärre inte ihåg vilken men gäller om dörren slår sig och blir skev som en banan. Vill minnas att det är 4 mm som dörren får slå sig mätt mitt på dörren på den konkava sidan.
Tror dessvärre att ditt fel går under fabriksgarantin som Swedoor säger.
Jag tror att detta felet förekommer på nästan alla ytterdörrar i HDF med sandwich konstruktion.
Formgarantin utgår från en SIS standard, kommer dessvärre inte ihåg vilken men gäller om dörren slår sig och blir skev som en banan. Vill minnas att det är 4 mm som dörren får slå sig mätt mitt på dörren på den konkava sidan.
Tror dessvärre att ditt fel går under fabriksgarantin som Swedoor säger.
Jag tror att detta felet förekommer på nästan alla ytterdörrar i HDF med sandwich konstruktion.
Skulle säga att 80-90% av alla vita/kulör ytterdörrar man hittar hos bygghandlarna har just en konstruktion av HDF. Om det inte är någon form av premium dörr av komposit eller liknande.
Problemet är att Färgen är den som skall skydda HDF mot fukt. Om HDF utsätts för fukt så kan det börjar att svälla vilket den har gjort på bilden ovan samt lossnat i limningen från stommen. Har det då varit ett dåligt lager färg i botten, flagnat eller bara blivit ett hål av en sten så kan det dessvärre komma in fukt med problem som följer.
Problemet är att Färgen är den som skall skydda HDF mot fukt. Om HDF utsätts för fukt så kan det börjar att svälla vilket den har gjort på bilden ovan samt lossnat i limningen från stommen. Har det då varit ett dåligt lager färg i botten, flagnat eller bara blivit ett hål av en sten så kan det dessvärre komma in fukt med problem som följer.
Redigerat:
Precis, det är detta som är problemet, man har en konstruktion som man vet inte är bra, men ger bara 5 års garanti, vilket jag tycker är dåligt på en dörr som kostar 8-9 tusen.
Medlem
· Stockholm
· 804 inlägg
Jag måste ändå dra en självupplevd anekdot från min tid på Swedoor. Jag gjorde examensarbete där 1989. Jag räknade på deras kvalitetskostnader. De hade dålig Yeald, dvs det var en del kvalitetsproblem i produktionen. En hel del dörrar fick kasseras, tyvärr ganska sent i produktionen tex efter lackning. I vissa fall kunde kassationen uppgå till 5%. Ingen kostnad tyckte man på Swedoor: Vi har ju egen flismaskin och eldar i eget värmeverk." Nja, tyckte jag, ni eldar ju med färdiga, men tyvärr felaktiga, dörrar. Är inte det dubbelfel? Ni förlorar 5% i försäljningsintäckter och belastar produktionslinan 5% mer än vad ni kan sälja. - Nä varför det, dörrarna är ju gratis!
8-9 tusen för en ytterdörr är ju ingen stor kostnad då finns det ju ytterdörrar som kan gå på 20-40 tusen.
Jag tror dessvärre att priset är lite av felet i dörr branschen, Det är ju så pressat som så mycket annat samt att andra miljölagar idag än vad man hade förr.
Jag tror dessvärre att priset är lite av felet i dörr branschen, Det är ju så pressat som så mycket annat samt att andra miljölagar idag än vad man hade förr.
Kan säga att Swedoor / Jeldwen fortfarande har stora kvalitetsproblem.Per i Hamrånge skrev:Jag måste ändå dra en självupplevd anekdot från min tid på Swedoor. Jag gjorde examensarbete där 1989. Jag räknade på deras kvalitetskostnader. De hade dålig Yeald, dvs det var en del kvalitetsproblem i produktionen. En hel del dörrar fick kasseras, tyvärr ganska sent i produktionen tex efter lackning. I vissa fall kunde kassationen uppgå till 5%. Ingen kostnad tyckte man på Swedoor: Vi har ju egen flismaskin och eldar i eget värmeverk." Nja, tyckte jag, ni eldar ju med färdiga, men tyvärr felaktiga, dörrar. Är inte det dubbelfel? Ni förlorar 5% i försäljningsintäckter och belastar produktionslinan 5% mer än vad ni kan sälja. - Nä varför det, dörrarna är ju gratis!
Vi får ofta besked att dörrar, 1 vecka innan leverans blir framflyttade pga "Problem i produktion".
Detta när viredan väntat 4-5 veckor.
Även stora problem med trasiga / felaktiga dörrar som levereras.
Aha! vi fick precis samma besked när vi beställde dörr från Swedoor för 1,5 år sedan, dvs. "leverans framflyttad pga. problem i produktion".oobum skrev:
Efter ca 2mån fick vi äntligen vår dörr. Dock levererad med en massa fula smutspartiklar i lacken. Klagade på detta och fick då en slant tillbaka samt par miniburkar med bättringsfärg. Behövde inte ens styrka att dörren var defekt så det verkade uppenbart att Swedoor var medvetna om att de levererade ut dörrar med produktionsfel.
Ja de måste lämna skadestånd enligt ABM 07, och det är vi stenhårda på vid minsta lilla försening som inte meddelats "i rimlig tid".McStewart skrev:Aha! vi fick precis samma besked när vi beställde dörr från Swedoor för 1,5 år sedan, dvs. "leverans framflyttad pga. problem i produktion".
Efter ca 2mån fick vi äntligen vår dörr. Dock levererad med en massa fula smutspartiklar i lacken. Klagade på detta och fick då en slant tillbaka samt par miniburkar med bättringsfärg. Behövde inte ens styrka att dörren var defekt så det verkade uppenbart att Swedoor var medvetna om att de levererade ut dörrar med produktionsfel.
Och Swedoor brukar meddela 2-3 dagar innan leverans skulle ha skett.
Hej
för 9 år sedan köpte vi 3 dörrar fr Bauhaus i Uddevalla,B Swedoor
Bland dessa 3 en dubbeldörr, vilken är bytt 2 ggr och vi har nu den 3:e som är helt trasig, svälld i dörrbladet, men vi kan inte ens stänga den. Tyvärr tog snickarna fr Swedoor som bytte dörren den sista gången med sig kvittona, som fortfarande inte fått tillbaka.
De andra 2 dörrarna är naturligtvis inte heller hela utan vi skall byta alla.
tråkigt med sådan bedrövlig kvalite.
Hej Stefan
för 9 år sedan köpte vi 3 dörrar fr Bauhaus i Uddevalla,B Swedoor
Bland dessa 3 en dubbeldörr, vilken är bytt 2 ggr och vi har nu den 3:e som är helt trasig, svälld i dörrbladet, men vi kan inte ens stänga den. Tyvärr tog snickarna fr Swedoor som bytte dörren den sista gången med sig kvittona, som fortfarande inte fått tillbaka.
De andra 2 dörrarna är naturligtvis inte heller hela utan vi skall byta alla.
tråkigt med sådan bedrövlig kvalite.
Hej Stefan
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg

