Hej,
Mitt första inlägg här och jag har en fråga som jag har dragits med sedan jag köpte mitt hus för ett år sedan.

Vid köp fanns ingen lukt i huset,krypgrund och vind var torra och fina. Hade två besiktningsmän här. Först en överlåtelsebesiktning och sedan var försäkringsbolagets besiktningsman här och tittade. Jag fick därmed den dyraste husförsäkringen på huset,eftersom allt såg bra ut.

Det fanns en del risker,men risker finns det ju med alla hus,sägs det ju.Inget hus är perfekt. Det fanns inga problem med fukt eller mögel varken i krypgrund eller uppe på vinden,och det var det viktiga för mig.

På inflyttningsdagen kände jag omedelbart en obehaglig lukt i huset när jag kom in i hallen. En lukt jag inte kände varken på visningen eller vid besiktningen.

Sedan dess har jag dragits med dålig luft i huset,imma på två fönster på ovanvåningen,som jag visserligen har fått bort med hjälp av en PAX fläkt i toan på bottenplan. Men sedan har problemen bara fortsatt. Dålig lukt i huset,dålig ventilation,instängd luft i rummen om jag har dörren stängd,med mera. Nu har det till och med gått så långt att jag inte längre sover i sovrummet på övervåningen,utan jag sover nere i vardagsrummet istället,där ventilationen är någorlunda bättre,eftersom där har jag ju både till luft och frånluft,med hjälp av tilluftsventiler och frånluften i badrummet. På ovanvåningen har jag enbart till luft. Ingen frånluft,vilket inte är bra,men hur löser jag det?

Nu har jag även fått sätta in en avfuktare i krypgrunden,då luftfuktigheten helt plötsligt gick upp i skyn med hela 94% luftfuktighet,från att inte haft några som helst problem vid köpet av huset.

Hur sjutton löser jag ventilationsproblemen utan att behöva sätta in ett FTX system? Har läst mig till att det ska finnas frånluftskanaler i skorstenen som man kan öppna upp,men exakt var sitter dessa frånluftskanaler? Inne i huset eller i skorstenen?

Huset är byggt -37 med självdrag,som uppenbart fungerar dåligt....Tänkte framöver installera en insatskasset i öppna spisen nere i vardagsrummet,kan det hjälpa till med ventilationen?

Tacksam för svar.

Hur värms huset upp?
Hur värmde tidigare ägare upp huset?

Gamla hus med murstock och självdragsventilation bygger på att man eldar (olja/pellets/ved) så att murstocken hålls varm. Kan även hjälpa till och motverka fuktproblem i grunden.

Är du säker på att det kommer in luft på ovanvån i ventilerna? Det kan bli övertryck på ovanvån och då blir tilluftsventilerna frånluftsventiler.

Kan du fråga tidigare ägare hur de gjorde för att få ventilationen att fungera, och även hålla grunden torr?
Det är ju tänkbart att de gjorde saker som såg till att hålla huset i god kondition, (kanske medvetet kanske omedvetet).

Du nämner att det ska finnas frånluftskanaler i skorstenen, om du vill finna dom så får du arbeta dig uppifrån och ner efter murstocken. Maybe.. just maybe så har det satts upp någon vägg eller en tapet med mm stoppar upp och från dittt håll ser det ut som en vanlig vägg.

Men jag håller med Oldboy, du måste säkertställa att tilluftsventilerna fungerar, i ett äldre hus som ditt finns det springor och glipor allt :thumbup:
Det är något som missats minsann men med tiden kommer det lösa sig. Kan ju vara som du säger att några tilluftsventiler är igensatta..

Men du, om två olika besiktningsmän kommer och tittar och de tycker allt ser bra ut, borde du istället inte få den minst dyra försäkringen då = minst risk = minst premie?

Oldboy skrev:
Hur värms huset upp?

Gamla hus med murstock och självdragsventilation bygger på att man eldar (olja/pellets/ved) så att murstocken hålls varm. Kan även hjälpa till och motverka fuktproblem i grunden.

Är du säker på att det kommer in luft på ovanvån i ventilerna? Det kan bli övertryck på ovanvån och då blir tilluftsventilerna frånluftsventiler.

Kan du fråga tidigare ägare hur de gjorde för att få ventilationen att fungera, och även hålla grunden torr?
Det är ju tänkbart att de gjorde saker som såg till att hålla huset i god kondition, (kanske medvetet kanske omedvetet).
Förra ägaren gjorde en helrenovering i huset,och all möjlighet till att elda i huset togs bort,huset värms nu upp av en luft/vattenvärmepump som fungerar illa. Dom renoverade huset,och sen stod huset tomt i flera år,tydligen...nu har jag börjat förstå varför dom inte ville flytta in i huset,eftersom ventilationen fungerar så dåligt....alltså,dom renoverade huset,sedan var huset till salu i två år innan jag köpte det. Det är därför jag väldigt gärna vill sätta in en insats i öppna spisen,just för att dom har slitit ut all möjlighet till att elda i huset. Det var min avsikt när jag köpte huset,att sätta in en kassett,men nu kom dom här problemen emellan,så jag har inte hunnit det. Men det är på gång.

Ja när man känner med handen på ventilerna på ovanvåningen så kommer det luft in. Detsamma gäller på bottenplan.
Har tagit hit folk som ska kunna detta,och dom säger att "men du har ju ventiler i alla rum,då ska ju ventilationen fungera". Men det är ju precis det den inte gör....Hur menar du med övertryck på ovanvåningen? Och hur får jag bort det? Och förbättras ventilationen i huset om jag sätter tillbaka eldningsmöjligheten i vardagsrummet?

michfris skrev:
Men du, om två olika besiktningsmän kommer och tittar och de tycker allt ser bra ut, borde du istället inte få den minst dyra försäkringen då = minst risk = minst premie?
Med den dyraste försäkringen menade jag med hussvampsförsäkring,jag antar att jag inte hade fått den försäkringen om det hade varit fukt i grunden eller på vinden.

michfris skrev:
Du nämner att det ska finnas frånluftskanaler i skorstenen, om du vill finna dom så får du arbeta dig uppifrån och ner efter murstocken. Maybe.. just maybe så har det satts upp någon vägg eller en tapet med mm stoppar upp och från dittt håll ser det ut som en vanlig vägg.

Men jag håller med Oldboy, du måste säkertställa att tilluftsventilerna fungerar, i ett äldre hus som ditt finns det springor och glipor allt :thumbup:
Det är något som missats minsann men med tiden kommer det lösa sig. Kan ju vara som du säger att några tilluftsventiler är igensatta..
Nej inga tilluftsventiler är igensatta. Det kommer luft genom alla i hela huset. Frånluften är det sämre med. Speciellt på ovanvåningen. Hur tar jag upp dessa frånluftskanaler i skorstenen? Med borr? exakt hur går man till väga mer konkret? Det blir väldigt mycket jobb att gå igenom hela murstocken....:confused:

Ok då är jag med,
Övertrycket får du bort med mekanisk ventilation. Och självdrag när du eldar i kassetten.

Missade din fråga, på övervåningen, kolla efter hål i murstocken eller nyare väggar. På våran övervåning hade det funnits ett kök, idag är det en vägg uppsatt och jag kan se att hålet är igenmurat.

michfris skrev:
Ok då är jag med,
Övertrycket får du bort med mekanisk ventilation. Och självdrag när du eldar i kassetten.
Ok,mekanisk ventilation,menar du FTX system då? Kan jag inte bara sätta in en PAX fläkt på ovanvåningen? Det är ju också mekanisk ventilation. En sådan har jag i badrummet på bottenplan,funkar bra.

Och om jag installerar en kassett i öppna spisen,funkar det illa med mekanisk ventilation? FTX system?

Jag vill ogärna ha FTX system....verkar som ett så stort företag....både ekonomiskt och annars med,om det inte funkar med en kassett....

Pax fläkt går under mekanisk ventilation, gärna med grundflöde. Se pax calima eller passad multi tror jag den heter..

Oldboy skrev:
Hur värms huset upp?

Jag skrev innan att det kom luft från ventilerna på ovanvåningen,det kollade jag för ett bra tag sen,men kollade igen nu ikväll,bara för att vara säker,och det visar sig att det inte kommer in någon luft från ventilerna på ovanvåningen....Då hade du rätt Oldboy. Det kommer ingen luft in på ovanvåningen.....hur får man fart på ovanvåningens ventiler? När jag jämför ventilerna på bottenplan och ovanvåning visar det sig att det drar mycket mer i ventilerna på nedre botten.

Inte undra på att jag inte vill sova på övervåningen när det inte kommer in någon luft dit....så hur får man fart på ventilerna däruppe?

michfris ok en paxfläkt duger,bra. Men en paxfläkt = frånluft,ska väl sitta i badrum och kök? Finns inget badrum eller kök på ovanplan hos mig....hur göra då?

K
Stryp ventilerna på nedre plan och försök hitta ett jämnt flöde över alla ventiler, luften tar enklaste vägen. Så om dina fläktar sitter på plan 1 och ventilerna på plan 1 är vidöppna så kommer det inte dra så mycket om ventilerna på plan 2.

Vet inte vad för rum du har på plan 2, men om du har en hall åtminstone, så kan du ta och sätta ett frånluftsdon där och dra upp på vinden via en kanalfläkt och skicka ut genom en takhuv. Då kommer fläkten se till att det blir liv i dina tilluftsdon i sovrummen.
Kommer ju gå åt mer energi för att värme huset dock, då man skickar ut uppvärmd luft.

• Gilla
michfris
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Stryp ventilerna på nedre plan och försök hitta ett jämnt flöde över alla ventiler, luften tar enklaste vägen. Så om dina fläktar sitter på plan 1 och ventilerna på plan 1 är vidöppna så kommer det inte dra så mycket om ventilerna på plan 2.

Vet inte vad för rum du har på plan 2, men om du har en hall åtminstone, så kan du ta och sätta ett frånluftsdon där och dra upp på vinden via en kanalfläkt och skicka ut genom en takhuv. Då kommer fläkten se till att det blir liv i dina tilluftsdon i sovrummen.
Kommer ju gå åt mer energi för att värme huset dock, då man skickar ut uppvärmd luft.
Har tre sovrum och en hall på ovanplan. Inget badrum. Den kanalfläkten du talar om,menar du ett F system? kan man göra sånt själv eller måste man anlita någon? Kostnad på det ungefär?

K
Precis, det blir ett F-system
Du kan göra installationen själv, är du osäker på utförandet kan du be en nätshop projektera åt dig, dom flesta ventbutikerna erbjuder denna tjänst. Att bygga ventilation är som att bygga "Lego Duplo".

- Fläkt ca 3-4000
- Varvtalsregulator ca 900
- fast ljuddämpare ca 350
- flexibel ljuddämpare ca 200
- takhuv 1500
- don ca 150-300

Sen tillkommer det lite isolering, spirorör böjar etc för kanske 2000

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.