2 769 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
dålig ventilation i tvättstugan
Hej!
Använder en ny torktumlare av märke Elektrolux sedan 1 år tillbaka.Vi tvättar ca 2 gånger/vecka.Nu när det är varmt ,känner man fukt och dåligt luft i tvättstugan.
Skall jag installera en fuktstyrd fläkt (t ex PAX 231)?eller är det bättre att satsa på en luftavfuktare?
Tacksam för era synpunkter.
Använder en ny torktumlare av märke Elektrolux sedan 1 år tillbaka.Vi tvättar ca 2 gånger/vecka.Nu när det är varmt ,känner man fukt och dåligt luft i tvättstugan.
Skall jag installera en fuktstyrd fläkt (t ex PAX 231)?eller är det bättre att satsa på en luftavfuktare?
se över ventilationen i huset i stället, vad har ni för typ av ventilation nu??
självdrag.
Det är inte säkert vi pratar om antingen eller. Om du bor i ett äldre hus, har det huset kanske en gång i tiden haft ett bra ventilationssystem (skorsten i mitten av huset, som antingen värmts av oljepanna eller ved). Om man då bytt uppvärmningssystem (elpanna eller liknande) så har den gamla ventilationsmetoden blivit väldigt mycket sämre.imported_bijan skrev:Hej!
Så en fråga att fundera på är om ventilationen är försämrad, i så fall skulle en utblåsventil typ pax vara första prioriteten.
Den andra frågan är om fuktigheten är för hög, Det kan den vara oberoende av om ventilationen försämrats eller ej. Givetvis skulle den vara mycket sämre nu om det tidigare stod en varm oljepanna i källaren, men numera istället finns en välisolerad varmvattenberedare och en elpanna. Oberoende av vilket, en luftavfuktare kan vara en idé även efter att ventilationen ordnats om den har försämrats.
Bor själv i ett hus från 1958, som hade oljepanna. Har satt in 4 pax fläktar (en i vardera toaletten, en i tvättstugan och en i ett hål jag själv skapat i en klädkammare). Trots det höll källaren långa perioder över sommare och höst 70 procent luftfuktighet, så till slut köpte jag en luftavfuktare med.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
öka i så fall draget...
Hej Mats!
det kan ligga ngt i det du skriver.Det är andra förutsättningar i huset nu, tidigare fanns en oljepanna i nära anslutning till tvättstugen, nu har vi fjärrvärme.förr bodde ett äldre par i huset som förmodligen inte tvättade lika ofta, de var dessutom halva året i Spanien.
Vi har inga problem under höst o vintern men som sagt nu när det är varmt blir det fuktigt i stugan,jag har nu köpt en fuktstyrd fläkt o skall installera den , så får jag se om det räcker med det, annars får jag skaffa luftavtorkare.
MVH:Bijan
det kan ligga ngt i det du skriver.Det är andra förutsättningar i huset nu, tidigare fanns en oljepanna i nära anslutning till tvättstugen, nu har vi fjärrvärme.förr bodde ett äldre par i huset som förmodligen inte tvättade lika ofta, de var dessutom halva året i Spanien.
Vi har inga problem under höst o vintern men som sagt nu när det är varmt blir det fuktigt i stugan,jag har nu köpt en fuktstyrd fläkt o skall installera den , så får jag se om det räcker med det, annars får jag skaffa luftavtorkare.
Umm, det ger två faktorer av två möjliga. Dels har du blivit av med "elementet" som fanns nära tvättstugan, men som då hette oljepanna, och som gick även under sommaren för att göra varmvattnet. På samma sätt har du tappat en del av självdraget då skorstenen innan sög ut luft ur huset när oljepannan gick, men numera har du ett antal luftintag i huset som skulle lsäppa in luft om det fanns ett naturligt drag.imported_bijan skrev:Hej Mats!
Höst och vinter är temperaturen låg ute, och temperaturen normalt varmare inne. Luftfuktigheten är låg från början, och den relativa luftfuktigheten sjunker när du tillför värme. Då har du inga problem.
På sommare är luftfuktigheten i den vanliga luften hög, och om källaren är lite svalare så kommer den relativa luftfuktigheten att öka i källaren eftersom luften kyls ner. Tvätten bidrar dramatiskt till det problemet.
En PAX i tvättstugan gör stor nytta, speciellt om du inte har några "stängda" utrymmen i källaren. Om du till slut satsar på en luftavfuktare kan jag lägga till att det känns som om den förbättrat källaren otroligt, och dessutom går det snabbare att torka tvätten.
--- Mats ---
Har nu installerat en pax, skriver om ett par veckor hur det har gått.
Hur gick det? Vad ligger Pax på för pris?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden