Hej på er alla!
Några år sedan jag var här men nu är det dags för några frågor igen!

Får ut väldigt dålig värme på mina radiatorer i nuvarande läge. Det är ett 1- rörsystem och jag shuntar ut nätt 60 gr på systemet. Jag har rören varma ända fram till radiatorn men sen blir det sämre,trots att termostaterna är nästan på max. Vad kan det bero på och tips på åtgärder.
Hastighet på cirk.pump, eller är termostaterna dåliga? De är väl i o f sig från mitten av 70-talet.
Övertygad om att det finns kloka, intelligenta personer här ute som vet ett och annat!

Har funderingar på att byta till 2-rörsystem ( till sommaren) och undrar då om jag kan blanda ihop systemen? Bor i 1 plan med källare, och på källarplanet funkar det ok, då rören ligger gjutna i plattan så det blir typ en enkel form av golvvärme, och jag har ingen lust att bila upp dem.
Om man kan ha det befintliga i källaren och dra in nytt (2 rör) på entreplan så att säga?
Går det att genomföra eller blir det problem?
M V H Roger

Har du kontrollerat att ventilen innanför termostaten rör sig? Jag vet inte hur dina element ser ut men jag hade det problemet att "ratten" stod på för fult men elementet var fesljummet. Problemet då var att den lilla pinnen som man ser om man skruvar bort själva termostaten kärvade. Lösningen var att ta en tång och motionera pinnen. Sedan fungerade allt igen. Har fjärrvärme och ettrörssystem.

• Gilla
Rogga
  • Laddar…
Som sagt motionera pinnen med en tång och slå lite lätt med en hammare på ventilhuset, hjälper inte det så kan det vara läga att byta ventilinsats.

Ska du ändå byta ut elementen och rören eller vad? Annars finns det väl ingen anledning att byta till 2-rörs system.

• Gilla
Rogga
  • Laddar…
Ok! Ska prova med att "motionera" pinnen få se vad som händer?

Min 2:a fundering är mest nåt jag tänkt på för att ev kunna sänka bränsleåtgången (pellets) då jag tagit reda på att 1 rör kräver högre framledningstemp. Om det då kanske går att shunta ut lite lägre men ändå få samma effekt, om inte bättre. Samt enklare att få jämn temp över alla radiatorer.

Ha de gott alla kloka!.

Låg framledningstemp är för värmepumpar, pelletsförbrukningen kommer inte att skilja om du shuntar ut 80grader eller 50grader.

Får ff ingen effekt på radiatorerna. Några blir varma men några är kalla trots att jag har hett fram till elementet. Tagit bort termostaten och kollat så att pinnen rör sig, öppen. Luftat en "mjölkliter" ur ett av dom, då blev det ljummet en stund sen kallt igen.
Bytte cirk.pump för en stund sedan men det ska väl inte ha nån betydelse eller?

Prova byt ventilinsats i ett element och se om det hjälper. Kontrollera även så att du har rätt tryck i systemet. Brukar ligga runt 1-1,5 bar tror jag. Om du behöver lufta upprepade gånger finns troligen ett läckage någonstans.

1,5bar!? Då löser väl säkerhetsventilen ut. 0.2bar i grundtryck plus 0.1bar/m upp till översta radiator ska det nog vara

Runt 1,5 bar löser säkerhetsventilen, men det kanske beror på vilket system man har. Jag brukar fylla till 1,5 bar och sedan gå en vända och lufta elementen. Då brukar det vara ungefär 1,0 bar när det är luftat och klart. http://www.rinkabyror.se/artikel/tryckexpansionskarl-18-l/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.