4 151 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Dålig värme i kåken! Vad är felet?
japp den snurrar för fullt. men den är ca 10-15 år gammal tror jag.kulle skrev:
nu när jag eldar i pannan så går shunten ner till halv öppet o håller 22g (installt 22 på innomhus givarn)
kan de va otätt i laddomaten vid termostaten så de dras med kallare vatten där ifrån vid avslutad eldning tro?
ja precis har inte mätt nån exakt temp på raddarna men, har 1 krets system så 65g är väl inge konstigt att shunta ut? men sista elementet på slingan har varit jävligt kallt, hölls o juckla på termostaterna på alla element igår o fick någe varmare på dom sista elementen, returen på 35g mäter jag i pannrummet som ligger i garaget har ca 8meter kulvert mellan kåk o panna. så lite förluster har jag garanterat i kulverten.exerg skrev:Har du 65 gr på radiatorsystemet och ändå inte varmt? Är inloppstören till radiatorerna så varma åxå? 65 grader in o 35 grader ut ur dem? Luft?Flödet måste som tidigare sagts mankera rejält. Hade du haft 65 grader på hela radiatorn och ändå inte varmt i huset hade säkert orsaken varit ett öppet spjäll i öppna spisen eller ett öppet källarfönster.
Det var -14grader utanför min dragiga kåk från 1909 med 1-rörssystem igår kväll. små kallt inne.
Höjde framledningstempen från 50 till 60grader. Ta da!
Jag fick ju högre returtemp men va fan, in med mer ved bara!. har eldat upp en ½kubik idag
Höjde framledningstempen från 50 till 60grader. Ta da!
Jag fick ju högre returtemp men va fan, in med mer ved bara!. har eldat upp en ½kubik idag
samma som jag hade, -14 problemet jag hade va att jag hade 90g i tanken men fast jag hade shunten helt öppen så fick jag bara ut ca 65g på radkretsen o jag hade höjt framlednings temp till max dvsa 80gElffors skrev:
Isåfall måste de sista elementen på varje slinga vara fruktansvärt stora för att ge nån effekt med 30gradigt vatten.
Jag bytte det sista elementet på ena slinga pga att det rostat sönder, så blev det nya elementet varmare än det första på samma slinga!
Detta pga att elementen från 1974 var fulla i svart panngoja som isolerade innifrån vilket inte nya elementet hade.
Jag bytte det sista elementet på ena slinga pga att det rostat sönder, så blev det nya elementet varmare än det första på samma slinga!
Detta pga att elementen från 1974 var fulla i svart panngoja som isolerade innifrån vilket inte nya elementet hade.
Även om man har ett väldimensionerat enkretssystem så är 30 graders fall ganska högt och därav min fundering om verkligen cirkpumpen fungerar riktigt eller om det finns någon strypning i kretsen.
ne precis, men nu funkar de helt okej, har ca 22-23 grader i centrala delen av kåken o ca 21grader i sista rummet på slingan. o en retur temp på 40 grader. men ska ändå ta o byta pumpen på radkretsen som jag tror är minst 10-15 år o har börjat föra oljud, har tänkt denna http://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-cirkpump-alpha2-25-60-130/?select=trueElffors skrev:Isåfall måste de sista elementen på varje slinga vara fruktansvärt stora för att ge nån effekt med 30gradigt vatten.
Jag bytte det sista elementet på ena slinga pga att det rostat sönder, så blev det nya elementet varmare än det första på samma slinga!
Detta pga att elementen från 1974 var fulla i svart panngoja som isolerade innifrån vilket inte nya elementet hade.
eller denna http://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-pico-25-1-6-130/?select=true
vilken är bäst tro? har fastnat lite för wilo pumpen, men jag vet inte riktigt.
oceanis skrev:
ne precis, men nu funkar de helt okej, har ca 22-23 grader i centrala delen av kåken o ca 21grader i sista rummet på slingan. o en retur temp på 40 grader. men ska ändå ta o byta pumpen på radkretsen som jag tror är minst 10-15 år o har börjat föra oljud, har tänkt denna http://www.rinkabyror.se/artikel/gru...0/?select=true
eller denna http://www.rinkabyror.se/artikel/wil...0/?select=true
vilken är bäst tro? har fastnat lite för wilo pumpen, men jag vet inte riktigt.