kulle skrev:
Ser väl bra ut med den inkopplingen, så någonting med shunten bör det vara.
Har du kollat så cirk.pumpen verkligen snurrar ?
japp den snurrar för fullt. men den är ca 10-15 år gammal tror jag.

nu när jag eldar i pannan så går shunten ner till halv öppet o håller 22g (installt 22 på innomhus givarn)

kan de va otätt i laddomaten vid termostaten så de dras med kallare vatten där ifrån vid avslutad eldning tro?
 
exerg skrev:
Har du 65 gr på radiatorsystemet och ändå inte varmt? Är inloppstören till radiatorerna så varma åxå? 65 grader in o 35 grader ut ur dem? Luft?Flödet måste som tidigare sagts mankera rejält. Hade du haft 65 grader på hela radiatorn och ändå inte varmt i huset hade säkert orsaken varit ett öppet spjäll i öppna spisen eller ett öppet källarfönster.
ja precis har inte mätt nån exakt temp på raddarna men, har 1 krets system så 65g är väl inge konstigt att shunta ut? men sista elementet på slingan har varit jävligt kallt, hölls o juckla på termostaterna på alla element igår o fick någe varmare på dom sista elementen, returen på 35g mäter jag i pannrummet som ligger i garaget har ca 8meter kulvert mellan kåk o panna. så lite förluster har jag garanterat i kulverten.
 
Kan det vara så att du har en äldre kåk med stor central murstock som nu står oanvänd då nya pannan är ute?
 
Åskar skrev:
Kan det vara så att du har en äldre kåk med stor central murstock som nu står oanvänd då nya pannan är ute?
nopp, kåken byggd 1981 ingen murstock i huset.
 
Det var -14grader utanför min dragiga kåk från 1909 med 1-rörssystem igår kväll. små kallt inne.
Höjde framledningstempen från 50 till 60grader. Ta da!
Jag fick ju högre returtemp men va fan, in med mer ved bara!. har eldat upp en ½kubik idag
 
  • Gilla
Initium
  • Laddar…
Flödet i systemet måste vara fel, dvs så verkar cirkpumpen inte fungera för man tappar normalt inte 30 grader på på ett varv i kretsen.
 
Elffors skrev:
Det var -14grader utanför min dragiga kåk från 1909 med 1-rörssystem igår kväll. små kallt inne.
Höjde framledningstempen från 50 till 60grader. Ta da!
Jag fick ju högre returtemp men va fan, in med mer ved bara!. har eldat upp en ½kubik idag
samma som jag hade, -14 problemet jag hade va att jag hade 90g i tanken men fast jag hade shunten helt öppen så fick jag bara ut ca 65g på radkretsen o jag hade höjt framlednings temp till max dvsa 80g
 
oceanis skrev:
Flödet i systemet måste vara fel, dvs så verkar cirkpumpen inte fungera för man tappar normalt inte 30 grader på på ett varv i kretsen.
har ju 1 krets så de är väl inte konstigt? eller?
 
obba skrev:
har ju 1 krets så de är väl inte konstigt? eller?
Jag har en temp diff på ca 10grader i mitt system något mer om det är svinkallt. Men jag har 4 separata elementkretsar. Du kanske kör fler element i serie än jag.Då får du större tempdiff.
 
Elffors skrev:
Jag har en temp diff på ca 10grader i mitt system något mer om det är svinkallt. Men jag har 4 separata elementkretsar. Du kanske kör fler element i serie än jag.Då får du större tempdiff.
Jag har mitt uppdelat på två slingor. Med ca 5-6 gamla plåt raddar från 81 per slinga.
 
Isåfall måste de sista elementen på varje slinga vara fruktansvärt stora för att ge nån effekt med 30gradigt vatten.

Jag bytte det sista elementet på ena slinga pga att det rostat sönder, så blev det nya elementet varmare än det första på samma slinga!
Detta pga att elementen från 1974 var fulla i svart panngoja som isolerade innifrån vilket inte nya elementet hade.
 
Även om man har ett väldimensionerat enkretssystem så är 30 graders fall ganska högt och därav min fundering om verkligen cirkpumpen fungerar riktigt eller om det finns någon strypning i kretsen.
 
Elffors skrev:
Isåfall måste de sista elementen på varje slinga vara fruktansvärt stora för att ge nån effekt med 30gradigt vatten.

Jag bytte det sista elementet på ena slinga pga att det rostat sönder, så blev det nya elementet varmare än det första på samma slinga!
Detta pga att elementen från 1974 var fulla i svart panngoja som isolerade innifrån vilket inte nya elementet hade.
ne precis, men nu funkar de helt okej, har ca 22-23 grader i centrala delen av kåken o ca 21grader i sista rummet på slingan. o en retur temp på 40 grader. men ska ändå ta o byta pumpen på radkretsen som jag tror är minst 10-15 år o har börjat föra oljud, har tänkt denna http://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-cirkpump-alpha2-25-60-130/?select=true
eller denna http://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-pico-25-1-6-130/?select=true

vilken är bäst tro? har fastnat lite för wilo pumpen, men jag vet inte riktigt.
 
oceanis skrev:
Även om man har ett väldimensionerat enkretssystem så är 30 graders fall ganska högt och därav min fundering om verkligen cirkpumpen fungerar riktigt eller om det finns någon strypning i kretsen.

ne precis, men nu funkar de helt okej, har ca 22-23 grader i centrala delen av kåken o ca 21grader i sista rummet på slingan. o en retur temp på 40 grader. men ska ändå ta o byta pumpen på radkretsen som jag tror är minst 10-15 år o har börjat föra oljud, har tänkt denna http://www.rinkabyror.se/artikel/gru...0/?select=true
eller denna http://www.rinkabyror.se/artikel/wil...0/?select=true

vilken är bäst tro? har fastnat lite för wilo pumpen, men jag vet inte riktigt.
 
pumpen jag har idag är en grundfos UPS 15-35x18 va har den för tryck höjd? 3,5meter? va står beteckningen för?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.