Antar att lösningen med frånluft som du satt igen gör att du fått dålig luft. Normalt har man enbart tilluft i sovrum och får cirkulation genom nederkant dörr till frånluft i badrum, kök, wc etc.

De två tilluften, kan det vara så att det blåser i på ena och ut på andra utan att vädra resten

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Varför är det bra? Menar du att det kanske var bra att jag bommade igen den? Jag trodde det var dåligt 😊

Nej jag har inga fläktar alls. Inte i tvättstuga och badrum heller
Bra , men dåligt att du inte har en enda fläkt . Hur ska du få drag i luften då? Hålet i taket hade inte hjälpt mycket . Hus byggs med fläkt i badrum och tvättstugor. Dags att se över detta.

Oh herregud! Gissa om jag blev förvånad när jag precis skulle dubbelkolla mina ventilationer i badrummet. Jag satte papper över för att se om det verkligen blåser in frisk luft. I båda ventilationerna sögs pappret bakåt och ut genom ventilationerna. Alltså att luften sugs ut från rummet istället för att komma in. Hur fan kan en ventilation funka så bakvänt? Vad kan det bero på . Det är en sånhär vanlig kanal

• Ventilationskanal på badrumsvägg, papper användes för att testa luftflöde. Luften sugs ut istället för att komma in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag menar ventilationer i sovrummet. Inte i badrummet. Som det står i mitt inlägg ovan

Då funkar det som det ska, tilluft i sovrum och frånluft i badrum. Fast utan fläkt, ett typexempel på självdrag alltså!

Edit: va, föreställer bilden ventiler i sovrummet? Som det drar ut luft genom? Var kommer luften in, då?

Hur kan badrummet (-en) vara helt utan ventilation, det måste bli väldigt fuktigt. Någonstans behöver du ha någon typ av frånluftsfläkt om du inte har FTX system. Har du bara ventiler i vissa rum kan luften bli stillastående eller variera utifrån lufttryck och vind på utsidan.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då funkar det som det ska, tilluft i sovrum och frånluft i badrum. Fast utan fläkt, ett typexempel på självdrag alltså!

Edit: va, föreställer bilden ventiler i sovrummet? Som det drar ut luft genom? Var kommer luften in, då?
Ja tydligen blåser luften ut från ventilerna i sovrummet, istället för att blåsa in luft så som jag trodde. Är det de som gör att rummet har dålig luft? Att det alltså inte kommer in någon frisk luft till rummet?

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hur kan badrummet (-en) vara helt utan ventilation, det måste bli väldigt fuktigt. Någonstans behöver du ha någon typ av frånluftsfläkt om du inte har FTX system. Har du bara ventiler i vissa rum kan luften bli stillastående eller variera utifrån lufttryck och vind på utsidan.
Badrummen har inkommande luft. Men inget utgående. När vi duschar brukar vi öppna fönstren för att få luftflöde. De har funkar fint. Men det är klart att det optimala kanske hade varit att ha en mekanisk frånluftsfläkt i badrummen som sätts på vid hög fuktighet

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Det är ju inte så bra, då drar ju den fuktiga luften runt i huset. På vilket sätt har badrummen inkommande luft? Är det en ventil i väggen så är det ju enkelt att sätta en fläkt, det finns badrumsfläktar som höjer hastigheten när luftfuktigheten går upp men annars går på lägre varv för att hålla ventilationen igång.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Ordna frånluftsfläkt i badrummet, tilluften från sovrummet skall ut genom badrummet. Efter det bör du märka skillnad.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hus från tidig 40-tal borde ha skorstenstock och så länge den var värmd av panna så sköter den utsuget av luft genom för detta avsedda ventilationspipor i skorstensstocken (ditt hål i taket var förmodligen en sådan ventilationsgång kopplad mot skorstenen)

Har man gjort förändring där och tex. slängt ut pannan och ersatt med BVVP så kollapsar hela ventilationen när skorstensstocken blir kall och måste ersättas med mekanisk ventilation med PAX-fläktar etc. och med utsug företrädesvis i toalett/badrum.

Att det nu blåser ut genom friskluftsintagen istället för in tyder på att ventilationen inte fungerar och skapar inte tillräckligt med undertryck i huset

- är det flervåningshus och vilken våning är sovrummet på ?? - badrummet som det blåser in luft (fast det egentligen borde blåsas ut där) hur är den relaterat i höjd gentemot sovrummet (om det är flervåningshus)

övervåningar är svåra att få undertryck av varmluftkuddeverkan i huset och kräver att huset är något så när tätt nedtill så att ventilationens kapacitet orka dra så mycket att det blir undertryck gentemot utomhusluften även på övervåningen. Med andra ord jaga drag på bottenvåningen och tex. dörrars tätning mot karmen är tillräckligt täta - och förutsätter också att det faktiskt fins utsug som fungerar.

---

Ett sätt att se om torra halsen på mornarna beror på torr luft utan att för den skulle köpa en luftfuktare, är att nästa tillfälle så hänger ni upp fuktiga tvätten i en torkställning på kvällen i eran sovrum strax innan ni skall sova, stänger dörren och sedan sover natten igen och se om det är förändring i hur halsarna känns på morronen.

tvätten avger fukt när det torkar och höjer sovrumsluftens fuktighet under tiden och tillräckligt mycket vatten finns i kläderna för att fukta luften hela natten igenom.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D drömmenomlandet skrev:
Ordna frånluftsfläkt i badrummet, tilluften från sovrummet skall ut genom badrummet. Efter det bör du märka skillnad.
Det ska jag göra. Två frågor?
Finns det fläktar som inte behöver kopplas på elnät? Alltså de drivs av batteri?
Och den andra frågan är. Badrummet är i källarvåningen och sovrummet på övervåningen. Orkar luften dra såpass långt igenom? Ner för trappan till källaren och ut genom badrumsfläkte ?

Finns det fläktar som man sätter i badrummen som inte behöver någon el med kablar? Kanske som drivs med batterier? Vilka skulle ni rekommendera?

Finns badrummet i källaren är det nog lättare att ordna frånluft i exempelvis köket, som bör vara på samma plan som sovrummen?
Det är nog klokt att sätta en frånluftsfläkt i badrummet i källaren också, för att det inte ska bli för fuktigt där.

De vettiga fläktar jag känner till för frånluft ska kopplas in med fast elinstallation. Själv har jag köpt (ännu inte installerat) två Fresh Intellivent-fläktar som går att ställa in både på temperatur och luftfuktighet, så att de startar och stannar automatiskt. Finns liknande modeller med samma funktion.
Att ta in elektriker för småjobb med elen lär inte vara jättebilligt (men vad vet jag, vi har en elektriker i familjen), men det berättigar till ROT-avdrag, och om det går att slå ihop flera småjobb vid samma tillfälle blir det mer effektivt. Behöver ni installera jordfelsbrytare, exempelvis?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Det ska jag göra. Två frågor?
Finns det fläktar som inte behöver kopplas på elnät? Alltså de drivs av batteri?
Och den andra frågan är. Badrummet är i källarvåningen och sovrummet på övervåningen. Orkar luften dra såpass långt igenom? Ner för trappan till källaren och ut genom badrumsfläkte ?
Det bästa är någon frånluft per våningsplan. Ventilationen anpassas helst efter uppvärmningssystemet, hur värmer du huset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.