Ja, dom där två är väl likvärdiga

Vad har ni för åsikt om att låta en murare fylla igenom utrymmet mellan karm och vägg med puts?

Putsen runt dörrhållen är ändå lite dålig, det kommer nog att täckas av fodret, men kan inte vara så många timmars arbete för dem att putsa igen det. Så om det år akustiskt lämpligt så känns det som en attraktiv lösning för de tre dörrarna som står i tegelväggar.

Så länge det är lufttätt borde det inte spela någon större roll

Jag bygger ljudstudios om dagarna och kan tipsa om följande:

Ljudisoleringen blir inte bättre än den svagaste länken i kedjan.
Det du kan göra i det här fallet är att försöka uppnå dörrens Rw.
Karmen behöver då tätas med akustikfog på bägge sidor runt om. Om expanderande fogband används måste det vara varianten med slutna celler, ej de som finns på Biltema tex.

Överluftsdonet dämpar inte speciellt bra och bör kompletteras med en ljuddämpare dikt an not vägg alt. ersättas med en riktig ljudfälla.

Om inte väggen redan var uppförd skulle den kunna integreras i väggkonstruktionen. Släplist i gummi underkant dörrblad är det första du ska åtgärda. Finns hos tex Leif Arvidsson.

Se till att dörren är rätt justerad och nyper åt listerna runt om.

• Gilla
Panelmannen och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Jag bygger ljudstudios om dagarna och kan tipsa om följande:
Karmen behöver då tätas med akustikfog på bägge sidor runt om. Om expanderande fogband används måste det vara varianten med slutna celler, ej de som finns på Biltema tex.
Jag använder alltså akustikfog där det inte är så stort avstånd mellan karm och vägg (< 8 mm eller så), och sen expanderade fogband på resten om jag förstår rätt? Innanför trycker jag in så mycket isolering som möjligt?

Var kan jag köpa fogband av rätt typ? Inget av de stora byggvaruhusen verkar ha något som heter fogband i sina webshoppar, inte heller den felaktiga varianten på biltema lyckas jag hitta.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Överluftsdonet dämpar inte speciellt bra och bör kompletteras med en ljuddämpare dikt an not vägg alt. ersättas med en riktig ljudfälla.
Tråkigt att höra, han som projekterade ventilation sa att det var de mest ljuddämpande överluftsdonen han kunde hitta. Får hoppas det åtminstonde är bättre än standard lösningen med glipa under dörren för luften att passera igenom.

Är ljuddämparen du tänker på någon färdig produkt du kan länka till, eller blir det någon form av specialbygge?

Nu vet jag inte om min kravbild blivit överdriven i tråden, målet är att man med dörren stängd inte ska kunna höra vad som sägs på andra sidan om det är ett samtal i normal volym. Det är inte att isolera bort allt ljud, utan bara göra att man känner att det finns avskildhet med dörren stängd.

Du behöver inte expanderande fogband utan kan lika gärna använda fog.

Där du har 40 mm spalt limmar du dit virke / MDF mot överstycket med samma bredd som karmen och tjocklek så du får lagom spalt. För att fogen inte ska kolapsa över tid behöver den stöd, så du drevar lagom hårt och sparar ca 15 mm för fogen.

Vad gäller ljuddämpande överluftsdon så finns det egentligen inga effektiva sådana på marknaden. En anledning är att en överluft med effektiv ljuddämpning behöver vara så pass stora till format så det blir svårt att göra en standardprodukt som passar de vanligast förekommande tillämpningarna.

Du verkar ju ha rutin på detta, så det nya receptet blir då:

1. Ta bort gammalt drev
2. Bygg ut med MDF längs med karmen för att få < 10 mm springa
3. Dreva på nytt, kan jag ta min Paroc Extra stenull som jag har liggande? Lämnar ca 15 mm i djupled på båda sidorna.
4. Fyller på med akustikfog de sista 15 mm, är den här ett okej alternativ?
https://www.bauhaus.se/casco-akryl-bygg.html

Jag fick tidigare i tråden tips om att tejpa, men det verkar inte vara något du förespråkar?

Då är det snyggare att sätta takdon med ljuddämpare och på vinden

Så mitt mål får ju bli att få dörren så bra som möjligt, om det sen är överluftsdonet som släpper in ljudet tycker jag att det borde gå att höra att det är därifrån ljudet kommer och sen gå vidare med det så fall.

Gäst-wc ville jag undvika överluftsdon pga det estetiska, så där har vi faktiskt både till- och frånluft i samma rum, borde jag kanske försökt pusha för i sovrummen också så här i efterhand. Som tur är så är det vind ovanför, så går att dra om vid behov, men är ju surt att behöva återställa väggarna efter överluftsdonen, och själva donen är ju inte gratis heller.

Ur akustik synpunkt är det fortfarande att föredra att dreva med klassisk drevning istället för att använda fogskum?

Har läst att det kan bli problem med att karmen trycks in, men att om man har skum avsett för ändamålet så är det inget problem. Bauhaus säljer detta som är avsett att användas för dörrkarmar, och som de påstår ljudisolerar väl.
https://www.bauhaus.se/careseal-fogskum.html#full-description

Är lockande med tanke på att det bör vara förhållandevis lätt att få det helt tätt.

Fogskum ska aldrig användas i ljudisolerande konstruktioner. Vanligt drev (med fog) funkar finfint.

Vad är det som gör att det blir dåligt?

Har läst om skumisolering i väggar att det blir dåligt för att man får en styv koppling mellan de två sidorna, men vid karmen måste problemet vara något annat?

Känns såklart lockande att skumma eftersom det är så mycket lättare, men blir det inte bra så är det såklart fel väg att gå .

Fast vad är det för ljud du vill få bort? Det ska nog mycket till innan det blir så isolerat att man inte hör någon prata på andra sidan dörren?
Vad har du för förväntningar liksom?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som det är nu blir det ingen skillnad mellan att ha dörren öppen och stängd, jag förväntar mig att man inte med lätthet ska kunna urskilja ett samtal på andra sidan dörren.

Jag har varit i mängder med mötesrum som med råge uppfyller mina förväntningar, så det är ingen omöjlighet på något sätt.

Samt även vanliga rum som varit betydligt mer ljudisolera än vad våra är nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.