11 969 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Dålig kyla frysdel Bosch Side by Side
Sida 1 av 2
Har en Bosch side by side kyl/frys "kan58a50/70". inköpt feb -08
Temperaturen i frysdelen har senaste veckorna gått upp, och ligger för det mesta på runt -10 grader. Gick ner till -20 någon gång ibland för nån vecka sen, men inte nu länge. Utan nu som sagt runt -10 ibland upp till -3 grader och även plusgrader fläckvis. Kylen verkar däremot fungera som vanligt.
Läste instruktionen att låta avdunstaren skulle få tina. Lät den vara avstängd med frysdörren öppen över natten och en bit in på nästa dag. Inget bättre resultat.
Var inne på en hemmabutik här i staden och tänkte att jag skulle beställa en ny termostat men kvinnan i affären tyckte att jag skulle höra med service först, då det är ett kretskort som kostade 1900:-.
Har även dammsugit galler bakom frys, och fläkten i frysen fungerar även fläkten vid kompressorn fungerar.
Har ni någon idè om vad det kan vara?
Funderar på om jag ska chansa att byta kretskortet eller om jag ska ringa hit en tekniker.
Har även sökt på nätet efter ett möjligtvis billigare kretskort, men inte funnit nåt. Tips på var?
MVH.
Temperaturen i frysdelen har senaste veckorna gått upp, och ligger för det mesta på runt -10 grader. Gick ner till -20 någon gång ibland för nån vecka sen, men inte nu länge. Utan nu som sagt runt -10 ibland upp till -3 grader och även plusgrader fläckvis. Kylen verkar däremot fungera som vanligt.
Läste instruktionen att låta avdunstaren skulle få tina. Lät den vara avstängd med frysdörren öppen över natten och en bit in på nästa dag. Inget bättre resultat.
Var inne på en hemmabutik här i staden och tänkte att jag skulle beställa en ny termostat men kvinnan i affären tyckte att jag skulle höra med service först, då det är ett kretskort som kostade 1900:-.
Har även dammsugit galler bakom frys, och fläkten i frysen fungerar även fläkten vid kompressorn fungerar.
Har ni någon idè om vad det kan vara?
Funderar på om jag ska chansa att byta kretskortet eller om jag ska ringa hit en tekniker.
Har även sökt på nätet efter ett möjligtvis billigare kretskort, men inte funnit nåt. Tips på var?
MVH.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok
Får testa att tina lite längre kanske. Lite planering med det
, då kylen stängs av också.
Får testa att tina lite längre kanske. Lite planering med det
Tinade den i ca 24 timmar i går. Startade den nu i eftermiddag. Gick ner till -11 grader, sen upp till runt -2 grader efter någon timme.
Fläkten startar så fort jag trycker i dörr brytaren, så den verkar fungera.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Blir nog till att ringa på service.
Fläkten startar så fort jag trycker i dörr brytaren, så den verkar fungera.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Blir nog till att ringa på service.
Mäter med ute termometern. Både en digital och en gammal hederlig kvicksilver termometer. Nu på morgonen var det förresten -24.5. Får se när jag kommer hem från jobbet idag vad det är då.
Nja. Verkar inte bra det här.
Nu är det -6 grader. Skit
Pendlar väldigt fram och tillbaks.
Ingen som har något bra tips?
Nu är det -6 grader. Skit
Pendlar väldigt fram och tillbaks.
Ingen som har något bra tips?
Har inte hört med någon tekniker än. Blir till att göra det i morgon.
Är förresten ca -18 nu.
Är förresten ca -18 nu.
Verkar som att det är fläkten i alla fall.
Var på nollan när jag kom hem idag. Kollade med brytaren om fläkten startade, men det gör den inte(har startat varje gång tidigare jag testat). Känns ju lite dumt när flera av er sagt att det kan vara fläkten.
Nu är det så att teknikern kommer på torsdag. Ska jag byta själv, eller kan det ev. vara något med elektroniken som gör att fläkten inte fungerar?
Var på nollan när jag kom hem idag. Kollade med brytaren om fläkten startade, men det gör den inte(har startat varje gång tidigare jag testat). Känns ju lite dumt när flera av er sagt att det kan vara fläkten.
Nu är det så att teknikern kommer på torsdag. Ska jag byta själv, eller kan det ev. vara något med elektroniken som gör att fläkten inte fungerar?
Garanterat fläkten
Är du händig? Ja, det är lite skruvande och så. Ett par kontakter att lossa och lite våld krävs. Har du bokat tekniker så att han har med sig fläkten? Här han det och löser det då så kanske det är lika bra att han gör det.
Är du händig? Ja, det är lite skruvande och så. Ett par kontakter att lossa och lite våld krävs. Har du bokat tekniker så att han har med sig fläkten? Här han det och löser det då så kanske det är lika bra att han gör det.
Redigerat: