Hej gott folk

Jag håller på med en större renovering där vårt kök är en del av den.
Allt i köket har blivit som vi önskar förutom fläkten!

Har bifogat en litet filmklipp på hur den beter sig samt ett klipp på mina föräldrars gamla 90-tals fläkt som en jämförelse.
Jag får erkänna att jag inte själv har engagerat mig i vilken fläkt som köksleverantören rekommenderade utan jag berättade flera gånger om att jag skulle ha en 90cm gashäll som spis.

Som framgår av filmen är det endast en del av röken som sugs ut och en stor del som trycks tillbaka i rummet.
Vi bor i ett hus från 1952 som inte har någon aktiv ventilation utan enbart självdrag.
Fläkten har en helt egen kanal.

Vi har testat allt som köksleverantören har rekommenderat oss att testa så som att starta fläkten i god tid innan man börjar steka någonting, vi har öppnat fönster och dörrar på olika platser i huset för att släppa in mer luft men ingenting av detta har gjort någon som helst skillnad.
Vi har även haft tekniker på plats från AEG som bara konstaterar att det inte är något mekaniskt fel på fläkten.

Vad skall man göra?

Min slutsats är att antingen så har jag fått totalt fel fläkt för mina behöv av köksleverantören eller så är denna modell på fläkte helt värdelös?

Jag vågar inte använda min spis till wookning etc. då brandlarmet går när man eldar på lite mycket.

Alla kommentarer och tips uppskattas.

BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Vad har din fläkt för utsugsflöde, hur högt ovanför spisen sitter den?
Det ser ut som att det är en stor öppning till nästa rum. Stämmer det?
Var sitter brandlarmet?

Hur är det med ovanstående i dina föräldrars kök?
Men normalt har nya fläktar ofta ungefär samma utsugsflöde som på 90-talet.

Hej

Kapaciteten är 530m³/h efter vad jag har kunnat hitta.
Är lite osäker på höjden men vet att den sitter något högre än standard då det är en gasspis.
Gissar på 60-70cm
Brandvarnaren sitter till höger ut i hallen som man kanske skymtar i filmen.
Det är en helt öppen planlösning med kök, vardagsrum och hall.
Mina föräldrars fläkt vet jag inget om.

BirgitS
Har ni kollat att imkanalen fungerar ordentligt så att det inte är lite tilltäppt högre upp och därmed luften från fläkten inte går uppåt som den ska?

Låter lite väl litet flöde för öppen planlösning. Med ett stängt kök så kommer det in luft vid köksdörren och så går den ut genom fläkten vilket gör flödet enkelt, men när det är öppet kommer det in luft från flera håll och det sugs luft mot badrum, vilket gör att det bildas virvlar och annat som stör det det enkla flödet mot fläkten.

Det är likadant i vår lägenhet med öppen planlösning så dels sitter brandvarnarna långt från köket och dels accepterar vi att de ibland börjar låta när det blir extra osigt (man får lära sig hur man snabbt får ner dem och så in med dem under en kudde).

Kontrollera imkanalen. Felet sitter garanterat där.

Fredrikall skrev:
Kontrollera imkanalen. Felet sitter garanterat där.
Om inte där så är kanske imkanalen för lång, för smal, eller för krokig eller alltsammans på en gång och själva fläkten för svag för att trycka ut luften?
En svag fläkt behöver en kort, rak och slät kanal med minst 15cm i diameter för att klara jobbet.
Kan hjälpa något om du byter fläktmotorn till starkare. Det blir i alla fall tystare :) ... är min erfarenhet av en sådan byte. Utsuget förbättrades bara minimalt efter bytet eftersom förutsättningarna var dåliga redan från början dvs mycket lång och bara 12 cm i diam. Någon har räknat fel eller inte alls. Siemens påstår på hemsidan att det inte finns bra köksfläktar för öppna planlösningar och det kanske ligger något i det?
gaia

När man räknar en fläkts kapacitet räknar man kubiken på köket multiplicerat med 10-20 då luften bör bytas i köket 10-20 ggr/timme. Med en stor öppen planlösning blir det enorma mängder luft som ska bytas ut så fläkten måste ha hög kapacitet. Dessutom minskar fläktens effekt ca 15% per varje böj som röret böjs på väg till skorstenen. Det kanske oxå kan vara ngt att räkna på varför utsuget inte verkar vara det bästa i er fläkt.
Med gasspis så ska den sitta minst 65 cm över för brandsäkerhetens skull.

• Gilla
Fredrikall och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.