Diversearbetare
· Göteborg
· 11 188 inlägg
Mittåt. Det stämmer ju. Måste ha tänkt på en tidigare standard, för jag har alltid haft med mig att det krävs 4 par. När Fast Ethernet var nytt krävdes det i alla fall för full duplex. Hos en kund återanvände vi 2 pars ISDN-kablage och där gick inte att köra annat än halv duplex (vilket var OK).B b_hasse skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair#Variants
För att svara på några frågor:
-Finns inga brandväggar alls
-Antal IP spelar ingen roll, kör vi via uttag max 100, direkt i omvandlaren i samma port 600-700
Märker också att det tar längre tid att få en IP i uttagen än i omvandlaren, ska kolla detta med duplex
-Finns inga brandväggar alls
-Antal IP spelar ingen roll, kör vi via uttag max 100, direkt i omvandlaren i samma port 600-700
Märker också att det tar längre tid att få en IP i uttagen än i omvandlaren, ska kolla detta med duplex
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Att det tar längre tid via uttagen stärker bara misstanken om att det är felkopplat, dåligt kontakterat (använt avsedda verktyg?), för långt upptvinnat (max 12-15mm) eller skadad kabel/för snäv dragning. Paren måste hållas ihop för felfri överföring, det är själva principen för partvinnad kabel. Man måste alltså följa någon av standarderna som tar hänsyn till detta och inte bara koppla hursomhelst, även om det är lika på båda sidor. Blir det mycket omsändningar pga fel i överföringen kan hastigheterna sjunka dramatiskt. I detta fallet med jämnt 100 i överföring är det troligaste att bara två par fungerar, men det kan ju vara både dålig kontakt och par som inte sitter ihop.
Lägg upp några tydliga bilder så kan vi direkt avgöra om det är rätt gjort eller inte.
Lägg upp några tydliga bilder så kan vi direkt avgöra om det är rätt gjort eller inte.
Redigerat:
Jag hade ett uttag i mitt hus när jag flyttade in som bara synkade i 100Mbit. Det var kontakterat rätt men uppenbarligen var det dåligt gjort för efter en omkontaktering på exakt samma sätt så fungerade även Gbit.
Nu är det dock fel på samtliga 4 uttag och då känns det mer som att den som gjort kontakteringen missuppfattat något och gjort samma fel på alla. Bilder hade hjälpt här.
Nu är det dock fel på samtliga 4 uttag och då känns det mer som att den som gjort kontakteringen missuppfattat något och gjort samma fel på alla. Bilder hade hjälpt här.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Börja med att läsa detta: https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...stallation/fast-installation-av-natverksuttag
Sen kollar du så att du kopplat rätt i uttagen enligt B standarden.
Steg 2 är att koppla in 1 enhet och testa med.
Men som de andra skriver så lär du behöva en router mellan fiberconvertern och dina uttag.
Du lär inte få 4st IP från leverantören.
Sen kollar du så att du kopplat rätt i uttagen enligt B standarden.
Steg 2 är att koppla in 1 enhet och testa med.
Men som de andra skriver så lär du behöva en router mellan fiberconvertern och dina uttag.
Du lär inte få 4st IP från leverantören.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
@Alfredo : Och du har inte CGN (Carrier Grade NAT)? Många kör det som standard idag, bl a Bahnhof sedan flera år. Telia gör det inte. Blir du tilldelad IP i intervallet 100.*.*.* så ligger du bakom deras grejer och saknar publik IP.
Det är stor brist på IPv4-adresser sedan länge, därför de börjat med sådant.
Det är stor brist på IPv4-adresser sedan länge, därför de börjat med sådant.
Nix, har två IP (antagligen tre men kan/ids inte kolla) i 92.32.0.0/14 nätet.MultiManOriginal skrev:
Alfredo@alfredoscomputer:~$ whois alfredosip
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf
% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.
% Information related to '92.32.0.0 - 92.35.255.255'
% Abuse contact for '92.32.0.0 - 92.35.255.255' is 'abuse@telenor.se'
inetnum: 92.32.0.0 - 92.35.255.255
netname: SE-CYBER-20071128
country: SE
org: ORG-BA31-RIPE
admin-c: BR3045-RIPE
tech-c: BR3045-RIPE
status: ALLOCATED PA
mnt-by: RIPE-NCC-HM-MNT
mnt-by: B2-MNT
mnt-lower: B2-MNT
mnt-domains: B2-MNT
mnt-routes: B2-MNT
created: 2007-11-28T12:07:44Z
last-modified: 2016-08-15T11:56:53Z
source: RIPE # Filtered
organisation: ORG-BA31-RIPE
org-name: B2 Bredband AB
org-type: LIR
address: Katarinavagen 15
address: SE-10265
address: Stockholm
address: SWEDEN
phone: +46850698300
fax-no: +46854904608
admin-c: ARL1-RIPE
admin-c: CPE1-RIPE
admin-c: EB78-RIPE
admin-c: JN1883-RIPE
admin-c: TNSE-RIPE
abuse-c: TNSE-RIPE
mnt-ref: RIPE-NCC-HM-MNT
mnt-ref: B2-MNT
mnt-by: RIPE-NCC-HM-MNT
mnt-by: B2-MNT
created: 2004-04-17T12:02:53Z
last-modified: 2017-09-07T06:06:57Z
source: RIPE # Filtered
role: Bredbandsbolaget Routing Registry
address: Box 4247
address: 102 65 Stockholm
address: Sweden
remarks: trouble: *********************************
remarks: trouble: Abuse related issues is reported
remarks: trouble: to abuse@bredband.com
remarks: trouble: Abuse issues sent to other e-mail
remarks: trouble: adresses will be discarded
remarks: trouble: *********************************
admin-c: JN1883-RIPE
admin-c: EB78-RIPE
admin-c: ARL1-RIPE
admin-c: CPE1-RIPE
tech-c: JN1883-RIPE
tech-c: EB78-RIPE
tech-c: ARL1-RIPE
tech-c: CPE1-RIPE
nic-hdl: BR3045-RIPE
mnt-by: B2-MNT
abuse-mailbox: abuse@bredband.com
created: 2002-04-25T09:56:23Z
last-modified: 2017-09-06T12:02:44Z
source: RIPE # Filtered
% Information related to '92.32.0.0/14AS2119'
route: 92.32.0.0/14
descr: Broadband customers in Scandinavia
descr: Please report improper use to abuse@bredband.com
origin: AS2119
member-of: AS2119:RS-SE-B2
mnt-by: AS2119-MNT
created: 2008-04-02T07:54:56Z
last-modified: 2008-04-02T07:54:56Z
source: RIPE
% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.94 (ANGUS)
Redigerat:
Njae, Bahnhof verkar vara på väg mot det men jag har dom på landet och är just nu inloggad på min router där så det verkar väldigt publikt ännu.MultiManOriginal skrev:
Även om de går mot nattade IP så ska man fortfarande kunna få ett publikt gratis:
https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/245
Återstår väl att se hur länge de kan erbjuda det.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
"Njae"?Alfredo skrev:
De började 2013, dvs 6 år sedan: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1221271-bahnhof-byter-till-privata-ip-adresser
Klart det kan finnas undantag i vissa områden.
Ja precis NjaeMultiManOriginal skrev:
De skriver även själva "Då det är brist på publika IPv4-adresser i världen går Bahnhof successivt över till privata IP-adresser i väntan på IPv6. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Vi informerar i det aktuella stadsnätet när övergången sker."
Sen kan ju jag råka tillhöra den lyckliga "undantagspromillen" som fortfarande får publika IP, vad vet jag?
Om det är 100 eller 1000 på porten har ju inget med publik eller nattad ip att göra.MultiManOriginal skrev:
@Alfredo : Och du har inte CGN (Carrier Grade NAT)? Många kör det som standard idag, bl a Bahnhof sedan flera år. Telia gör det inte. Blir du tilldelad IP i intervallet 100.*.*.* så ligger du bakom deras grejer och saknar publik IP.
Det är stor brist på IPv4-adresser sedan länge, därför de börjat med sådant.
När du provar datorn direkt, har du då kopplat loss en kabel i taget från respektive dosa på väggen och inte från switchen, om alla visar 1000 så borde kablarna vara ok fram till dosorna.
När du kopplar dator i väggen dit du dragit dem står det ansluten med 100 eller 1000Gbit?
När du kopplar dator i väggen dit du dragit dem står det ansluten med 100 eller 1000Gbit?