En fråga
Bor i lånehus med daikin värmefläktar
Undrar eftersom vi kan för dåligt
Vi eldar i kaminer för extra värme
Min fråga till er som kan bättre: kyler värmefläktarna när vi har kommit över inställd daikintemperatur då kaminerna höjer rumstemperaturen? Det känns som att värmefläktarna kör ut sval luft när det är varmt i rummet!
Tänker på min elräkning! 😂
Bor i lånehus med daikin värmefläktar
Undrar eftersom vi kan för dåligt
Vi eldar i kaminer för extra värme
Min fråga till er som kan bättre: kyler värmefläktarna när vi har kommit över inställd daikintemperatur då kaminerna höjer rumstemperaturen? Det känns som att värmefläktarna kör ut sval luft när det är varmt i rummet!
Tänker på min elräkning! 😂
Luftvärmepump? Se till att den inte är inställd på auto, då kyler den när det blir för varmt. Daikin brukar ha en inställning "eldstad" när du använder kamin. Men du kommer långt med att bara ha den inställd på värme. Då kyler den inte utan slutar bara producera värme när inställd temperatur är uppnådd.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du har den inställd på heat(solen) och automatisk fläkt vilket fungerar. Nu vet jag inte vilken daikin variant du har, den kanske inte ens har kyla? Inställningarna är enklare i app. På fjärrkontroll brukar jag testa att trycka och se vad som händer, vilka symboler som kommer fram.
En kompis hade auto inställd på luftvärmepumparna, två st på nedervåningen. De kämpade mot varandra med kyla/värme. Lite kul men de intygade att när de ställde in bägge på heat blev värmen jämnare.
En kompis hade auto inställd på luftvärmepumparna, två st på nedervåningen. De kämpade mot varandra med kyla/värme. Lite kul men de intygade att när de ställde in bägge på heat blev värmen jämnare.
😂NyKarin skrev:
Du har den inställd på heat(solen) och automatisk fläkt vilket fungerar. Nu vet jag inte vilken daikin variant du har, den kanske inte ens har kyla? Inställningarna är enklare i app. På fjärrkontroll brukar jag testa att trycka och se vad som händer, vilka symboler som kommer fram.
Vi är ju noviser på detta o behöver verkligen en kurs i hanteringen!
Men har nu tryckt på fjärrkontrollen o ser att den har ngt som ser ut som natt (måne över träd) a som du sa auto och sen bara fläkt som ökar eller minskar
Det ska vara en stor ny o bra modell i misstänker att den är tänkt att ge kyla på sommaren
Men funderar just på varför det kommer svalare luft från den när det är varmt från kaminerna
Så ska testa att ta bort auto ett tag o se om det innebär ngn skillnad
Tack för hjälpen!
Har du provat att ladda ner Daikins app, onecta, och ansluta. Då kan du också få en uppfattning om hur mycket el den drar.
Att luften känns kall tänker jag är för att den inte är varm? När jag eldar i kaminen vill jag fortfarande ha full fart på fläkten på luftvärmepumpen så värmen sprids. Luften uppfattar jag som sval men tänker att även en vanlig fläkt ger svalka även när den bara flyttar runt luften som är i rummet.
Det finns säkert en vetenskaplig förklaring till varför det är så men det ligger över min kunskapsnivå.
Att luften känns kall tänker jag är för att den inte är varm? När jag eldar i kaminen vill jag fortfarande ha full fart på fläkten på luftvärmepumpen så värmen sprids. Luften uppfattar jag som sval men tänker att även en vanlig fläkt ger svalka även när den bara flyttar runt luften som är i rummet.
Det finns säkert en vetenskaplig förklaring till varför det är så men det ligger över min kunskapsnivå.
Eftersom du ställt in fjärren på 17 grader så blir det inte mer än ca 17 grader i rummet. Prova att öka temperaturen till 21 grader (pil upp på höger knapp) så ska du se att det blir varmare.B Byggkaj skrev:
Ja det fattar jag med tempen- men jag är mer orolig att den ”svalnar ner” rummet när kaminen värmer upp?…ClasseClas skrev:
Tänk på att de ofta fins en lucka som kan skjutas ned eller öppnas under knapparna i bilden på kontrollerns och det dyker upp en rad knappar till för olika funktioner.
Och mycket riktigt - luftdrag, även med samma temperatur som rummets temperatur upplevs som betydligt kallare och luften kan behöva vara flertalet grader varmare än rumsluften för att inte upplevas kylande.
Slutligen, fjärrkontrollen var inställd på 17 grader C i bilden, är det inte lite väl kallt ställt ??? - 20-21 grader borde vara mer normalt tycker jag...
Var inte rädd för att tillåta sig högre värme då elströmmen behöver vara rätt dyrt (över 3,40 kr/kWh) om det värms via LLVP innan vedeldning med köpeved (@ 70:- för 16 kg ved/pellets) börja löna sig - har man 'gratisved' är det förstås annan läge men där ligger det ofta mycket obetald arbete och fritid att skaffa fram det.
Och mycket riktigt - luftdrag, även med samma temperatur som rummets temperatur upplevs som betydligt kallare och luften kan behöva vara flertalet grader varmare än rumsluften för att inte upplevas kylande.
Slutligen, fjärrkontrollen var inställd på 17 grader C i bilden, är det inte lite väl kallt ställt ??? - 20-21 grader borde vara mer normalt tycker jag...
Var inte rädd för att tillåta sig högre värme då elströmmen behöver vara rätt dyrt (över 3,40 kr/kWh) om det värms via LLVP innan vedeldning med köpeved (@ 70:- för 16 kg ved/pellets) börja löna sig - har man 'gratisved' är det förstås annan läge men där ligger det ofta mycket obetald arbete och fritid att skaffa fram det.
Om du med "svalnar" menar "kyler" så stämmer det inte. Den funkar som en elradiator. Om du värmer upp rummet med vedkaminen så slutar värmepumpen att värma. Fläkten går dock och cirkulerar rumsluften så att det blir jämnare temperatur i rummet.B Byggkaj skrev:
Sedan när vedkaminen inte längre värmer rummet till ex 21 grader så går värmepumpen igång automatiskt och värmer på. Då ökar fläkthastigheten också eftersom du ställt den i läge A, automatisk fläktreglering.
Jag googlade påB Byggkaj skrev:
manual daikin fxvm-a
https://www.daikin.se/content/dam/d...-F_3PSV477071-1E_operation manual_Swedish.pdf