Har fått stopp i dagvattnet från stupröret. Stoppet är någonstans nere i marken. Spola från röret uppifrån med kärscher och avloppsrens hjälper inte än. Så jag tänkte komma åt det från ett annat håll. I trädgården har jag brunnen på bifogad bild. Kan den vara en väg komma åt dagvattenledningen från andra hållet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avloppsrens"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Tack. Ser ut att vara en spolbrunn, men rensen fastnar någonstans kring hörnet, 6 meter in.J jonaserik skrev:
Provat komma från ett annat stuprör men det ligger något underligt lock inne i det stuprörets markrör, kanske 60 centimeter ner (2 dm under marknivå).
Tack. Provat vara grävling. Det verkar vara mycket rötter i röret. Huset är från 58, och jag har kollat fler rör. Det var rötter i ett annat med (som inte hade stopp, och gick att spola). Vet inte om rötterna kommer utifrån genom röret, eller bara sitter hårt fast inne i röret.J jonaserik skrev:
Försöker komma på något sätt vara "grävling", men röret rakt ner är rent, stoppet börjar i sidoböjen direkt efter det lodräta gör en 90 graders sväng och blir ett vågrätt rör. På andra sidan har jag från rensbrunnen spolat rent 7 meter. Till precis förbi det ställe där det vågräta gör en 90 graders böj från andra hållet och träffar det vägräta röret jag har stopp i och som ansluter tilld et lodräta. Stoppet är vad det verkar bara 3-4-5 decimeter mellan två 90-graders böjar.
Provade med ett fiskespö, men får inte in kroken i sidled från det lodräta röret (vattnet rinner inte, så kroken förs inte dit av strömmen). Eftersom det är numera rena rötter får inte dammsugaren grepp att dra rötterna. Min långkvastade svagt böjda trädgårdssåg går bara precis ner, men böjer inte mycket nog att få grepp om en rot.
Så frågan är hur jag kommer åt att få tag om rötterna så jag kan prova att dra i dem och bli en grävling?
--- Mats ---
Rötter ?? röret, då måste det vara cementrör eller så har stupen kopplats på dräneringsrör. sorgligt finns bara ett sätt kvar. antingen kavla upp ärmarna och gräva eller liten grävmaskin. Och du är säker på att det är rötter, möjligt då även cementrör, det är ett otyg att ha buskar och träd utmed ett hus, rötterna går in överallt och det kan gå med en spolbil som har en slang med kniv. Detta flyttar bara fram ett problem till framtiden och mera av akut karraktär.
Tack för svar. Jepp, det är cementrör.J jonaserik skrev:Rötter ?? röret, då måste det vara cementrör eller så har stupen kopplats på dräneringsrör. sorgligt finns bara ett sätt kvar. antingen kavla upp ärmarna och gräva eller liten grävmaskin. Och du är säker på att det är rötter, möjligt då även cementrör, det är ett otyg att ha buskar och träd utmed ett hus, rötterna går in överallt och det kan gå med en spolbil som har en slang med kniv. Detta flyttar bara fram ett problem till framtiden och mera av akut karraktär.
Hoppas det är ok om jag försöker bli säker på att jag förstod ditt svar rätt. Är rädd att du har svarat tydligt. Men jag griper efter halmstrån här. Det du svarar låter inget vidare, så jag vill vara säker på om jag kanske missförstått.
- Du säger i princip gräv upp röret och byt ut det?
- Om vi inte gör det, och får ordning på det med kniv, så kommer det med tiden att krävas att gräva upp rören ändå? (och ja, vi har ett par stora buskar just där vi har problemet)
--- Mats ---
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad kan detta vara klibbiga fläckar i taket
Hemma hos -
Varför är det kopplat på detta sätt i en vridströmbrytare?
El -
Är detta en bärande pelare vid trappen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för material/typ av skiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta för installation i anslutning till platta?
Grund & Markarbeten