3 242 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Dagvattenränna framför garageport lagd för högt.
Förstår din tanke och besvikelse.. men har dom monterat rännan i samma höjd som innan och du bara beställt byte av ränna, så har dom inte kunnat göra mer. Försöker bara ge dig en objektiv bild så att du inte tror att det självklart har gjorts ett fel när rännan byttes..
Men det kan vara så enkelt att han tar på sig detta och sänker rännan och lägger om omgivande sten så att det blir ett bra fall..
Men det kan vara så enkelt att han tar på sig detta och sänker rännan och lägger om omgivande sten så att det blir ett bra fall..
Så du menar att det är helt i sin ordning att vi nu måste anlita någon för att komma hit och justera fallet för att vi "bara" bad firman byta ut rännan? Ska vi kanske anlita samma firma och ge dem mer pengar för att de monterade rännan för högt?Rejäl skrev:
Fallen nu är INTE samma som det var med den gamla rännan, vilket jag förklarat flera gånger i tråden.
Den nya rännan kanske är högre än den gamla var, ska inte installatören kompensera för detta vid montering?
Då finns det väl bara två saker som kan vara fel.P Paxman skrev:
Har firman lyft och ändrat på de två sten rader som är närmast rännan så har de efteråt inte fått rätt fall på dom, gör om gör rätt.
I annat fall så kan det ha blivit en sättning på de rader som är närmast garageinfarten.
Svar på inlägg #24:
Jag menade att själva rännan är högre rent fysiskt. Alltså att gamla rännan kanske var 10 cm hög och att den nya är 15 cm. Jag har ingen aning, och ska inte som kund behöva tänka på det heller (firman valde ränna). Och nej, jag bryr mig inte om vilken höjd rännan monteras på så länge den gör sitt jobb, vilket är montörens uppgift att tillse.
Jag menade att själva rännan är högre rent fysiskt. Alltså att gamla rännan kanske var 10 cm hög och att den nya är 15 cm. Jag har ingen aning, och ska inte som kund behöva tänka på det heller (firman valde ränna). Och nej, jag bryr mig inte om vilken höjd rännan monteras på så länge den gör sitt jobb, vilket är montörens uppgift att tillse.
Precis så är det. Det är till och med så att raden närmast garaget är någon centimeter högre än garagegolvet, vilket den har varit sen markstenen las av den första firman.K K. L skrev:
När man pratar om en höjd på en ränna eller brunn så är det den höjden som ligger jäms belaget i detta fallet ök. marksten inte djupet på rännan..
Men om stenen hela tiden har varit för höga emellan rännan och garagegolvet så fanns felet där redan innan bytet av rännan, om du då inte beställer ett jobb om att ändra fallen utan bara byte av rännan så kan du inte förvänta dig att fallerna görs..
Sedan hade jag som entreprenör vidtalat om att fel föreligger men om kunden bara vill byta rännan så gör man inte om fallerna…
Men om stenen hela tiden har varit för höga emellan rännan och garagegolvet så fanns felet där redan innan bytet av rännan, om du då inte beställer ett jobb om att ändra fallen utan bara byte av rännan så kan du inte förvänta dig att fallerna görs..
Sedan hade jag som entreprenör vidtalat om att fel föreligger men om kunden bara vill byta rännan så gör man inte om fallerna…
Du är hantverkare eller hur?Rejäl skrev:När man pratar om en höjd på en ränna eller brunn så är det den höjden som ligger jäms belaget i detta fallet ök. marksten inte djupet på rännan..