Hej!
Jag och min far har nu rivit ut ett gammalt bjälklag som tyvärr var ruttet. Orsaken verkar vara en kombination av att en tidigare sorptionsavfuktare gett upp med åren och att det funnits ett PVC-rör i krypgrunden där vatten samlades för att pumpas ut. Pumpen i röret har även den slutat fungera för länge sedan.
Nu har vi grävt ur krypgrunden, gjort rent berget och tagit bort allt gammalt organiskt material. Så grunden är nu betydligt fräschare.( finns fortfarande lite kvar när vi fått ordning på hur vi ska göra med vatten osv )
Frågan är hur vi bäst går vidare för att hantera fukten och få ut vattnet som samlas. Vi vill gärna göra det rätt från början så att vi slipper problem längre fram. Vi har testat att lägga 8-16 makadam i ett litet skikt.
Vi har varit i kontakt med några företag som jobbar med fukt i krypgrunder, de har ännu inte återkommit men jag är nyfiken på vad ni här på forumet har för erfarenheter och tips.
- Är det värt att återigen installera en sorptionsavfuktare, eller finns det bättre alternativ idag?
- Hur skulle ni hantera dränering av vatten i den här situationen?
- Finns det något smart sätt att koppla om eller förbättra det gamla rörsystemet för att leda bort vatten?
- Ska vi sätta igen alla gamla ventilationshål och plasta berget, sedan använda min Woods avfuktare som ska klara av kvm ytan?
Alla råd och tankar tas tacksamt emot!