Om tomten lutar och du har en punkt där du kan släppa vattnet utan att det hamnar hos grannen, så kan du göra en automatisk tömning genom att bygga en hävert. En dränkpump i botten startar häverten, slangen slutar vid en nivå som motsvarar lagom höjd i brunnen, slangen ska sluta i en flaska som fylls när man startar pumpen. när häverten är igång stänger man av pumpen, häverten fortsätter tills nivån i brunnen motsvarar vattnet i flaskan. häverten är då vattenfylld, och så fort brunnen fylls på, rinner vattnet vidare utan pump. För mig räckte det med att starta pumpen en gång på våren, sen fungerade häverten hela sommaren.

Det var ingen dum ide men frågan är vart jag kan släppa vattnet.

På 2 sidor har jag grannar, de vill nog inte ha mer vatten :D
På en sida är det en liten väg och sen 2 andra grannar så det går inte heller.
Sen har vi en sida där det är en enorm odlingsmark, kan tänka mig bonden alltid vill ha vatten men han vill nog ha det under sommaren när det behövs som mest o inte under höst, vinter o vår.

Men andra ord så finns det tyvärr ingenstans jag kan släppa detta runt min mark. Bästa hade varit om kommunen ordnade spillvatten brunn som man kunde dumpa all vatten i men jag bor utanför detaljplanen o de har ingen intresse att bygga något sådant då. Deras förslag var att ordna en ny stenkista, när jag sa att grundvattnet är 1m under marken så vart ska då stenkistan grävas så skadade de mest på axlarna o sa att det blir mitt problem att lösa...

Du får göra som de gamla holländarna, bygga en vindmölla och börja pumpa 😉. Hur ser terrängen ut längre bort, har du möjlighet att runda grannarna och få vattnet längre bort, ner i en bäck eller så?

Transportstyrelsen har dagvatten brunn ett par hundra meter fågelväg ifrån mig, hade kunnat pumpa i dumpa där men kommer behöva grävas väldigt mycket o pumpas flera hundra meter o sen är det tveksamt de vill ha mitt vatten. Annars är det mest odlingsmark osv runt mig. Finns ingenstans att dumpa vattnet tyvärr.

Får jag stopp på grundvattnet så är vatten från stuprör o dränering inte så mycket egentligen.

T trycklös skrev:
Det är säkert inget problem att blockera det rör i botten på brunnen där det kommer in vatten nu.
Men vattnet försvinner inte, och om det trycker upp så högt du beskriver så kommer det att fortsätta trycka upp genom marken bredvid röret.

Du har inte besrkivit hur det ser ut runt huset. Är det kuperat och du bor nere i en svacka? Vad är det för typ av mark, sandigt, morän?

Bor du i en svacka och det är vattenförande mark så skulle jag nog hellre bara låta pumpen gå. Justera höjden så du inte tömmer onödigt mycket men tillräckligt så du inte riskerar din egen dränering och inte riskerar att fukten tränger in i källaren.

Är brunnen 3.5 meter djup och du har din dränering en meter upp från botten hade jag nöjt mig med att hålla lite marginal till det, nån decimeter eller två. Du borde behöva pumpa väldigt mycket mindre på så vis.

Nackdelen är att med det tillflödet du beskriver så blir det inte så bra den dag pumpen går sönder :( Så kanske någon form av pumpvakt eller överfyllnadslarm hade varit bra.

Att gräva upp en stenkista fyra meter ner är inget stort projekt för en grävmaskin, men trädgården brukar få lida en del av att ta in stora maskiner....

Sannolikheten att problemet löses av det är dock litet, mängden vatten som får plats i en stenkista är väldigt liten. Det som möjligen kan bli resultatet är att man kan upptäcka var vattnet kommer ifrån. - men det kan också leda till fortsatt grävning åt något håll för att så att säga följa vattnet uppströms.

Inga bra förslag till lösningar, men flödande vatten är och andra sidan inte enkla saker.
Hej, jag har liknande problem som i tråden fast i sommarstuga. Nyfiken på ditt svar om att lyfta upp pumpen (min blev installerad på botten). Enl min installatör skulle effekten bara bli en gång och sen står vattennivån bara högre.
Jag har en tanke om att eftersom brunnen blev tömd och allt vatten runnit tillbaka in i brunnen från gamla utloppsröret (troligen till gammal stenkista) och det nu inte rinner ngt från det det röret, kanske stenkistan nu fungerar/ alt marken under brunnen skulle ta upp vattnet och därför meningsfullt lyfta upp pumpen till 1 dm under dränrören?
(Sen har jag också problem att det ”mullrar” ur röret till diket varje gång den tömmer - en gång i kvarten - 10 liter)
Tacksam för idé// annki

• Betonglock över brunn i gräsmatta, omgiven av ojämn mark och träd i bakgrunden, relaterat till avloppssystemproblem i sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött dräneringsrör i marken omgiven av gräs och jord, delvis exponerat i en trädgårdsinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har pumpen längst ner fortfarande, den "svävar" ungefär 10cm ovanför brunn golvet, mest så små partiklar o annat inte sugs in lika mycket.

Men jag har köpt en on/off "switch" som fungerar efter vattennivå, har inte installerat den än. Men den har 3 kablar med var sin sensor i änden;

1. En som är hela vägen ner i brunnen (vet inte riktigt varför denna behövs)
2. En som ska stå där pumpen ska starta
3. En som står där man vill att pumpen ska stänga ner.

Tanken är att ha pumpen längst ner som idag men endast starta när vatten når sensor 2. Och sen pumpa hela vägen tills vatten är under sensor 1.

Sensor 2 kommer vara precis under dräneringsrörens utlopp i brunnen, när vatten nivån höjs o är precis under dräneringsrören så ska pumpen starta o sen pumpa hela vägen ner till sensor 1 som kommer placerar toppen av pumpen. Mellan dessa punkter är det ca 1m, kanske tom 1.5m.

Så pumpen kommer alltid vara under vatten, men jag kommer endast pumpa när det behövs istället för att det görs med timer idag eller pumpens inbyggda flottör.

På så sätt behöver jag inte heller pumpa i onödan när vatten inte når hela vägen upp men pumpen hade ändå gått igång pga flottören/timer. På så sätt hoppas jag att pumpen endast används när det regnar.

Vanligtvis när det inte regnar så fylls ändå brunnen sakta upp pga hög vattennivå i marken men den brukar inte fyllas hela vägen till dräneringsrörens utlopp. Med detta bör pumpens användning minska rätt rejält, speciellt när det inte regnar och istället se till att endast användas när det verkligen behövs o när vattnet i brunnen börjar stiga upp till dräneringsrören.

Mycket text fick jag skrivet ser jag nu och jag vet inte ens om jag har svarat på din fråga 🤔😅

Erfan80 Erfan80 skrev:
Jag har pumpen längst ner fortfarande, den "svävar" ungefär 10cm ovanför brunn golvet, mest så små partiklar o annat inte sugs in lika mycket.

Men jag har köpt en on/off "switch" som fungerar efter vattennivå, har inte installerat den än. Men den har 3 kablar med var sin sensor i änden;

1. En som är hela vägen ner i brunnen (vet inte riktigt varför denna behövs)
2. En som ska stå där pumpen ska starta
3. En som står där man vill att pumpen ska stänga ner.

Tanken är att ha pumpen längst ner som idag men endast starta när vatten når sensor 2. Och sen pumpa hela vägen tills vatten är under sensor 1.

Sensor 2 kommer vara precis under dräneringsrörens utlopp i brunnen, när vatten nivån höjs o är precis under dräneringsrören så ska pumpen starta o sen pumpa hela vägen ner till sensor 1 som kommer placerar toppen av pumpen. Mellan dessa punkter är det ca 1m, kanske tom 1.5m.

Så pumpen kommer alltid vara under vatten, men jag kommer endast pumpa när det behövs istället för att det görs med timer idag eller pumpens inbyggda flottör.

På så sätt behöver jag inte heller pumpa i onödan när vatten inte når hela vägen upp men pumpen hade ändå gått igång pga flottören/timer. På så sätt hoppas jag att pumpen endast används när det regnar.

Vanligtvis när det inte regnar så fylls ändå brunnen sakta upp pga hög vattennivå i marken men den brukar inte fyllas hela vägen till dräneringsrörens utlopp. Med detta bör pumpens användning minska rätt rejält, speciellt när det inte regnar och istället se till att endast användas när det verkligen behövs o när vattnet i brunnen börjar stiga upp till dräneringsrören.

Mycket text fick jag skrivet ser jag nu och jag vet inte ens om jag har svarat på din fråga 🤔😅
Tack för långt och utförligt svar 😊. En fråga bara. Vad blir det för skillnad mellan att flytta upp pumpen strax under dräneringsröret så flottören känner av vattennivån i rätt läge och extra sensor du beskriver (på min pump sitter flottören i anslutning till pumpens inloppsöppning enl chatGpt). Jag tänker att lyfta upp min pump (brunn 2-2,5 m djup) till strax under dränrören och då kanske kanske det gamla utloppsröret till stenkistan hjälper till också?

Annki Edström Annki Edström skrev:
Tack för långt och utförligt svar 😊. En fråga bara. Vad blir det för skillnad mellan att flytta upp pumpen strax under dräneringsröret så flottören känner av vattennivån i rätt läge och extra sensor du beskriver (på min pump sitter flottören i anslutning till pumpens inloppsöppning enl chatGpt). Jag tänker att lyfta upp min pump (brunn 2-2,5 m djup) till strax under dränrören och då kanske kanske det gamla utloppsröret till stenkistan hjälper till också?
Jag tänkte göra samma sak och det hade väl inte blivit så stor skillnad förutom minde antal "starta pumpen" och istället mer att pumpa ut för varje "start".

Hos mig i allafall är det ca 1.5m från brunnens start till dräneringsrör. Flottören på pumpen kanske mäter vattennivå skillnad på 20-30cm från start/stopp läge.

Men hjälp av det jag beskrev så gör jag start/stopp läget nästan 1.5m, har jag tur så tom mer.
Jag tänker mig då när det regnar så behöver jag inte starta pumpen lika ofta o när den väl startar så får den köra längre. Jag är rätt säker på att pumpen långsiktigt hade mått bättre av detta.

Det ska tilläggas att jag då kopplar ifrån pumpens flottör och "strömbrytaren med sensorer" agera flottör framöver.

Erfan80 Erfan80 skrev:
Jag tänkte göra samma sak och det hade väl inte blivit så stor skillnad förutom minde antal "starta pumpen" och istället mer att pumpa ut för varje "start".

Hos mig i allafall är det ca 1.5m från brunnens start till dräneringsrör. Flottören på pumpen kanske mäter vattennivå skillnad på 20-30cm från start/stopp läge.

Men hjälp av det jag beskrev så gör jag start/stopp läget nästan 1.5m, har jag tur så tom mer.
Jag tänker mig då när det regnar så behöver jag inte starta pumpen lika ofta o när den väl startar så får den köra längre. Jag är rätt säker på att pumpen långsiktigt hade mått bättre av detta.

Det ska tilläggas att jag då kopplar ifrån pumpens flottör och "strömbrytaren med sensorer" agera flottör framöver.
Låter som bra ide att pumpen får gå längre när den väl går. Tack för tips om switch, var ju ingen dyr historia. Ska spara ditt inlägg för framtida åtgärd. // annki

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.