Se det som en form av kollektiv civil olydnad i protest mot dåliga lagar.

Då faller det under demontrationsfriheten och är grundlagsskyddat...

• Gilla
Frikost och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
möjligt.
Men varför bryta aktivt mot lagen?
För att lagen inte är trovärdig och det är ju bara en av många lagar vi aktivt brytar mot.

Ta fortkörning t.ex. Där dör det fortfarande över 200 personer om året i trafiken men ändå är det till och med socialt accepterat att skryta om hur form man kör (och då bryter mot lagen)

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vad som är OK och varför är ganska tydligt beskrivet i den klistrade tråden först i elforumet.

[länk]
vilket jag tror få läser men ok..

P
S Stuff skrev:
För att lagen inte är trovärdig och det är ju bara en av många lagar vi aktivt brytar mot.

Ta fortkörning t.ex. Där dör det fortfarande över 200 personer om året i trafiken men ändå är det till och med socialt accepterat att skryta om hur form man kör (och då bryter mot lagen)
lika löjligt..

Maskintok skrev:
vilket jag tror få läser men ok..
I tråden här är det väl bara du som "oroat" dig för forumets inställning i frågan och nu vet du den.

Maskintok skrev:
lika löjligt..
Vilket? Trafikregler?

Alfredo Alfredo skrev:
Vad som är OK och varför är ganska tydligt beskrivet i den klistrade tråden först i elforumet.
Det inlägget hänvisar till gamla regler...

• Gilla
1
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
Vilket? Trafikregler?
Nä skrytet...

• Gilla
Stuff
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
I tråden här är det väl bara du som "oroat" dig för forumets inställning i frågan och nu vet du den.
med tanke på att reglerna har blivit uppgraderade så kanske det vore på sin plats att göra även det här..

Men visst... Jag har ingen större oro
mest en fundering varför ha regler om detta och hänvisa till svenska lagar när ingen bryr sig.

Men för min del så får ni koppla hur ni vill..
Jag lejer för det jag...

@Maskintok, jag får för mig att du tror eller tycker att det är olagligt att lära ut hur man gör elinstallationer. Det har jag lite svårt att förstå. Det är inte själva handlingen att lära ut något som är olagligt.

Även om jag till exempel skulle sakna körkort så är det ändå inget olagligt i att jag förklarar för någon hur man kör bil. Det är inte heller olagligt för mig att lära ut hur man snabbast och effektivast slår någon annan person medvetslös (instruerar kampsport).

Det är också helt lagligt för mig som icke-elektriker att vara lärare på en utbildning för blivande elektriker.

Däremot kan det vara olagligt för personen som blir upplärd att använda kunskapen på fel sätt. Därför brukar traditionen här på forumet vara att säga vad som är tillåtet samtidigt som man förklarar hur man ska göra något.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P
I iMicke skrev:
@Maskintok, jag får för mig att du tror eller tycker att det är olagligt att lära ut hur man gör elinstallationer. Det har jag lite svårt att förstå. Det är inte själva handlingen att lära ut något som är olagligt.

Även om jag till exempel skulle sakna körkort så är det ändå inget olagligt i att jag förklarar för någon hur man kör bil. Det är inte heller olagligt för mig att lära ut hur man snabbast och effektivast slår någon annan person medvetslös (instruerar kampsport).

Det är också helt lagligt för mig som icke-elektriker att vara lärare på en utbildning för blivande elektriker.

Däremot kan det vara olagligt för personen som blir upplärd att använda kunskapen på fel sätt. Därför brukar traditionen här på forumet vara att säga vad som är tillåtet samtidigt som man förklarar hur man ska göra något.
Nä jag har inte ifrågasatt detta med kunskaps bidrag.
utan mer att en olaglig installation som vederbörande inte får göra skall inte uppmuntras alls... speciellt inte från forum då det kan ge fel signaler.. Och det är inte rätt emot forumet heller..

Då är det bättre att säga ifrån helt och hänvisa till lagen.

Maskintok skrev:
skall inte uppmuntras alls... speciellt inte från forum då det kan ge fel signaler. Och det är inte rätt emot forumet heller.
Eller så gör vi som vi alltid gjort, det vill säga agerar som Marlen önskar, till vilken jag nyss gav dig en länk!

Maskintok skrev:
Då är det bättre att säga ifrån helt och hänvisa till lagen.
Resultatet av det kommer i 99% av fallen bli att den som frågade ändå kopplar själv utan att ha fått veta hur man gör. Du verkar tycka det är bättre, men de flesta tycker nog annorlunda...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Resultatet av det kommer i 99% av fallen bli att den som frågade ändå kopplar själv utan att ha fått veta hur man gör. Du verkar tycka det är bättre, men de flesta tycker nog annorlunda...
har jag skrivit det?
Annars så kan du sluta med tala om för mig vad jag menar..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.