MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Du får göra mycket jobb, dra slang inkl sladd, sätta dosor mm helt utan tillstånd.
Sluta sprid lögner!
En behörig elektriker som kopplar och godkänner.
Mera lögner! En elektriker kan inte "godkänna" något på det sätt du avser!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nej du tror fel! Är slang/dosa avsedd för elinstallation är det inte tillåtet för en lekman att utföra arbetet. Det är utrett in i absurdum.

Att det sen förekommer hela tiden och att "ingen" bryr sig är en annan sak men att det är brottsligt att dra slang och spika dosor avsedda för starkström är fullkomligt glasklart!
okej

Alfredo Alfredo skrev:
Du begår brott när du "dra slangar, sätta upp dosor". Det finns ingen elektriker i världen som kan förändra detta faktum.
Fast man måste ju inte egentligen inte använda rör och dosor till elinstallation. Själv sätter jag upp sådant lite på måfå för det är kul. Sen om någon elektriker kommer och vill stoppa kablar i dem så får han be snällt ;)

• Gilla
  • Haha
erland79 och 5 till
  • Laddar…
Då skall man alltså ringa en elektriker när man skall koppla in TV'n eller byta glödlampa.
Jag har laddat mobilen utan behörighet ...

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
L
"Jag kan ge min mormor uppdraget att dra slang och sätta upp doser" var elektrikerns kommentar då vi frågade om vi fick utföra detta arbete (som föreslogs av honom själv för övrigt) Det handlar som sagt om att elektrikern ser över och utför själva installationen själv. Och detta har jag ingen som helst lust att utföra själv, säkerhet är för mig högsta prioritet.

Då skall man alltså ringa en elektriker när man skall koppla in TV'n eller byta glödlampa. Jag har laddat mobilen utan behörighet ...
Vem har påstått något sådant? Detta får du naturligtvis göra själv. Här pratar vi om elinstallationsarbete, inte om att ladda telefoner.

Elinstallation = strömförande.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har påstått något sådant? Detta får du naturligtvis göra själv. Här pratar vi om elinstallationsarbete, inte om att ladda telefoner.
Men... :thinking:
när elektrikern ska installera så märker denne ju om det är fel och vägrar då att installera..
Så vad i att skruva upp en dosa eller dra slang är det som är illegalt? :thinking:utan kabel inatsinstallation...

L LyckansHus skrev:
"Jag kan ge min mormor uppdraget att dra slang och sätta upp doser" var elektrikerns kommentar
Det klart han kan. Han gör inget fel. Hans mormor begår dock brott om hon "drar slang" och "sätter upp dosor".

Elektrikern gör inte det minsta fel om han använder dosor och slang som någon helt okänd har satt upp. Dock kanske han inte vill det av olika skäl, eller så vill han det, men det är inte det som diskuteras här.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så vad i att skruva upp en dosa eller dra slang är det som är illegalt? :thinking:utan kabel inatsinstallation...
Om det är kabel inblandat är helt irrelevant. Är dosorna/slangen avsedda för starkström är arbetet att sätta upp dessa elinstallationsarbete, vilket kräver "behörighet/auktorisation"

Elinstallation = strömförande.
Nej, det är också fel. Varför tror du det?

• Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Om det är kabel inblandat är helt irrelevant. Är dosorna/slangen avsedda för starkström är arbetet att sätta upp dessa elinstallationsarbete, vilket kräver "behörighet/auktorisation"
Är det detta du avser?
Tabell som visar exempel på moment som är och inte är elinstallationsarbete, med kolumner för varje kategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lagen är ganska enkel, så jag förstår inte varför så många väljer att feltolka den? Jag gissar att de flesta bara gissar utan att själv ha läst vad som gäller?
All fast monterad utrustning som ingår i starkströmsanläggningen kräver auktorisation eller att man är anställd av ett elinstallationsföretag för att få montera - Inklusive kanalisation.

Att en del elektriker låter lekmän montera tomrör och dosor är formellt olagligt, även om det är väldigt riskfritt både ur elsäkerhetssynpunkt och sett till risken att åka fast.

• Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är det detta du avser?
Ja det kan man kanske säga. Nu vet jag inte vad tabellen kommer ifrån eller hur korrekt/oomstridd den är men den visar väl i alla fall på att många saker kan räknas till behörighetskrävande elinstallationsarbete även om någon direkt "elkoppling" inte är inblandad.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det kan man kanske säga. Nu vet jag inte vad tabellen kommer ifrån eller hur korrekt/oomstridd den är men den visar väl i alla fall på att många saker kan räknas till behörighetskrävande elinstallationsarbete även om någon direkt "elkoppling" inte är inblandad.
Den kommer härifrån forumet..
I en tråd om just detta.. För flera år sedan..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.