Johannes Carlsson skrev:
Titta inte ens åt en hdd, duger i mitt tycke att lagra bilder på ungefär.
Visst är det en prestandaökning att skaffa en SSD men merkostnaden ligger ju på nästan 2500kr för en HDD på 1TB. Om man försöker att hålla en rimlig budget på sitt bygge så tycker jag personligen att HDDn är ett av det första ställena som man kan spara in värdefulla kronor. Om valet ligger mellan en SSD eller att öka på budgeten till grafikkort med 2500kr så är ju enkelt. Ett bra grafikkort kommer att ge betydligt mycket mer spelprestanda.

Dessutom är det lätt att i efterhand klämma in en SSD för att få lite snabbare laddningstider och då gå över till att låta den mekaniska hårddisken bli en ren lagringsdisk. För lagringsutrymme behöver man alltid ha mer av...

Har själv inget spelintresse, men förstår att spel driver utvecklingen av grafikkort framåt. Grafikkort kan vara mer än halva datorns kostnad så det gäller att veta vad de aktuella spelen fungerar bra med.

Jag tycker att en SSD bör vara tillräckligt stor att rymma tex OS (ca 30 GB) + program (50 GB) + spel (>xxx GB) + 50% fritt utrymme. Dvs >300 GB.
Bilder, filmer, dokument och annat kan ligga på en billigare snurrdisk.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Precis. Bara spel och OS på SSD men spelen är stora idag så jag rekommenderar 512. Spelen kan ju va upp emot 80 gb stora idag.

Jag är glad att jag inte köpte 256.

Staffans2000
Nu har jag tröttnat på att leta efter den prisvärdaste speldatorn eftersom jag trots era tips inte vet vad jag skall leta efter. Det här är helt enkelt inte min grej. Så jag tänker köpa denna. Om ni har något att invända mot mitt amatörval så hojta till!

https://www.inet.se/produkt/v100711/dator-i-delar-gtx-1070#specs

Hur som helst: tack för hjälpen

Staffan

Det var ju den jag länkade, såg att man bara sparar 650:- på att skruva ihop den själv. Värt att slippa besväret

Ser ut som ett utmärkt paket. Köpte faktiskt nyss en 960 Evo m2 ssd som sitter i den. Vilken skillnad mot mina gamla trötta SSDer på SATA.

Tror hon kommer bli mycket nöjd.

Staffans2000
P
Har en sådan skärm är mycket nöjd

Jag hade nog föreslagit en större skärm kanske 27" och gärna 4k men det blir ju såklart ännu dyrare :/

Staffans2000
Valkyr skrev:
Ser ut som ett utmärkt paket. Köpte faktiskt nyss en 960 Evo m2 ssd som sitter i den. Vilken skillnad mot mina gamla trötta SSDer på SATA.

Tror hon kommer bli mycket nöjd.
960 Evo ? Snackar vi Volvo här? Trötta SSD hajjar noll.

Jag gissar att det handlat om den datorn jag länkade till?

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Kolla blocket, mycket beg spel PC till vettiga priser :)

Med vänlig hälsning, fremax

Mats-S
Öppna lädret, köp en stationär "tower" och gå på Top Notch!
Grymt kul att ha i början, och den vara dubbla tiden mot en normal speldator .. typ 15-20K för "bygg själv" och du har en dator som håller många många många år :)

Jag tror den valda datorn kommer räcka långt. Den går att uppgradera komponenter vid behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.