12 285 läst ·
146 svar
12k läst
146 svar
Dags för ny Laptop igen, behöver köpråd
Så om man jobbar som grafiker/designer och sitter i photoshop hela dagarna menar du att man jobbar dubbelt så snabbt i PS på Mac/OS X som man gör på HP/Win 7? Det har jag ju svårt att tro på...poitsu skrev:
Här på jobbet har vi bärbara från både Mac och HP (företagssegmentet) och vad jag har hört så är de precis lika bra på det vi använder dem till. Eventuellt tycker Macanvändarna att de har lite bättre batteritid. Jag sitter remote in mot en unixserver som kör ett Sun OS hela dagarna, det jag saknar mest på våra nyare HP-bärbara, och garanterat också skulle sakna på macdatorerna är mittenmusknappen. Våra äldre bärbara (HP) har faktiskt tre knappar under styrplattan, vilket jag gillar!
Redigerat:
Köp Dell M6600, de har 3 knappar.tlundberg skrev:Så om man jobbar som grafiker/designer och sitter i photoshop hela dagarna menar du att man jobbar dubbelt så snabbt i PS på Mac/OS X som man gör på HP/Win 7? Det har jag ju svårt att tro på...
Här på jobbet har vi bärbara från både Mac och HP (företagssegmentet) och vad jag har hört så är de precis lika bra på det vi använder dem till. Eventuellt tycker Macanvändarna att de har lite bättre batteritid. Jag sitter remote in mot en unixserver som kör ett Sun OS hela dagarna, det jag saknar mest på våra nyare HP-bärbara, och garanterat också skulle sakna på macdatorerna är mittenmusknappen. Våra äldre bärbara (HP) har faktiskt tre knappar under styrplattan, vilket jag gillar!
Tack för alla argument i frågan Mac vs PC 
Min budget är fortfarande ca 10tkr så jag får nöja mig med en pc
skall titta in hos inet imorgon och se vad dom har.
Har dock lovat gumman en stationär Mac i höst så kanske det blir början till slutet för PC hos oss.
Min budget är fortfarande ca 10tkr så jag får nöja mig med en pc
Har dock lovat gumman en stationär Mac i höst så kanske det blir början till slutet för PC hos oss.
Hehehe :-D det är ju också ett alternativ. Men jag föredrar att köpa nytt 
Så då var datorn inhandlad. Det blev en Samsung NP700Z5A-S04SE
Köpte till en Samsung ssd 128gb och passade på att stoppa i 2gb extra ram, totalt 8gb
Tyckte den verkade väldigt välbyggd, snygg och robust med aluchassie.
Dessutom superb service hos personalen på inet.
Återkommer med mera info.
/Rudolf
Köpte till en Samsung ssd 128gb och passade på att stoppa i 2gb extra ram, totalt 8gb
Tyckte den verkade väldigt välbyggd, snygg och robust med aluchassie.
Dessutom superb service hos personalen på inet.
Återkommer med mera info.
/Rudolf
väcker den här tråden till liv.
ska köpa en ny laptop hem, den ska användas som vardagsdator (dvs surfa banken, tidningar, recept, barngrejer, shopping, byggahus.se och sånt typ). Den kommer att vara stående på samma plats för det mesta, men ibland kanske den får bäras iväg. Småtjejerna kanske ska kolla på svt play på den också (äldsta är 2, börjar bli dags för sånt ibland).
Behöver jag lägga pengar på HD-upplösning på burken...? Är det värt de extra pengarna?
I övrigt tänker jag mig 15,6", Intel i5-processor och inte jättemycket HDD (har en NAS).
Typ HP Envy eller liknande..? Vad ska jag kolla upp för märken?
ska köpa en ny laptop hem, den ska användas som vardagsdator (dvs surfa banken, tidningar, recept, barngrejer, shopping, byggahus.se och sånt typ). Den kommer att vara stående på samma plats för det mesta, men ibland kanske den får bäras iväg. Småtjejerna kanske ska kolla på svt play på den också (äldsta är 2, börjar bli dags för sånt ibland).
Behöver jag lägga pengar på HD-upplösning på burken...? Är det värt de extra pengarna?
I övrigt tänker jag mig 15,6", Intel i5-processor och inte jättemycket HDD (har en NAS).
Typ HP Envy eller liknande..? Vad ska jag kolla upp för märken?