peternicklas
f91jsw skrev:
Nu är du bara oseriös. Om det ligger något i det du säger så kläm fram med den tekniska förklaringen, annars är det ingen som kommer tro på dig. Du framstår än så länge bara som ytterligare en fanatisk Mac-hatare utan rationella argument.
Måste bl.a. klara HPC.
 
poitsu skrev:
Hade de funnits mac på jobbet hade man kunnat dra ner från 8h till 4h och fått lika mkt gjort....
Så om man jobbar som grafiker/designer och sitter i photoshop hela dagarna menar du att man jobbar dubbelt så snabbt i PS på Mac/OS X som man gör på HP/Win 7? Det har jag ju svårt att tro på...

Här på jobbet har vi bärbara från både Mac och HP (företagssegmentet) och vad jag har hört så är de precis lika bra på det vi använder dem till. Eventuellt tycker Macanvändarna att de har lite bättre batteritid. Jag sitter remote in mot en unixserver som kör ett Sun OS hela dagarna, det jag saknar mest på våra nyare HP-bärbara, och garanterat också skulle sakna på macdatorerna är mittenmusknappen. Våra äldre bärbara (HP) har faktiskt tre knappar under styrplattan, vilket jag gillar!
 
Redigerat:
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
peternicklas
tlundberg skrev:
Så om man jobbar som grafiker/designer och sitter i photoshop hela dagarna menar du att man jobbar dubbelt så snabbt i PS på Mac/OS X som man gör på HP/Win 7? Det har jag ju svårt att tro på...

Här på jobbet har vi bärbara från både Mac och HP (företagssegmentet) och vad jag har hört så är de precis lika bra på det vi använder dem till. Eventuellt tycker Macanvändarna att de har lite bättre batteritid. Jag sitter remote in mot en unixserver som kör ett Sun OS hela dagarna, det jag saknar mest på våra nyare HP-bärbara, och garanterat också skulle sakna på macdatorerna är mittenmusknappen. Våra äldre bärbara (HP) har faktiskt tre knappar under styrplattan, vilket jag gillar!
Köp Dell M6600, de har 3 knappar.
 
Tack för alla argument i frågan Mac vs PC :-)
Min budget är fortfarande ca 10tkr så jag får nöja mig med en pc :-) skall titta in hos inet imorgon och se vad dom har.
Har dock lovat gumman en stationär Mac i höst så kanske det blir början till slutet för PC hos oss.
 
Nu har jag rensat en hel del.

Kom ihåg TS grundfråga och så koncentrerar vi oss på den tack
/Mats
Moderator
 
Hehehe :-D det är ju också ett alternativ. Men jag föredrar att köpa nytt :-)
 
Så då var datorn inhandlad. Det blev en Samsung NP700Z5A-S04SE
Köpte till en Samsung ssd 128gb och passade på att stoppa i 2gb extra ram, totalt 8gb
Tyckte den verkade väldigt välbyggd, snygg och robust med aluchassie.
Dessutom superb service hos personalen på inet.
Återkommer med mera info.

/Rudolf
 
Pappa Rudolf skrev:
Det blev en Samsung NP700Z5A-S04SE
Klarar den verkligen HPC? ;)
 
peternicklas
Prins Daniel skrev:
Klarar den verkligen HPC? ;)
Ja det gör den, men snälla, mata inte trollen:rolleyes:
.
Samsung, bra köp och en SSD till den blir ännu bättre:thumbup:
.
 
Kan bara inflika att Dells proffsdatorer har 3 år, På platsen-service, Nästa arbetsdag 8-17 har själv en sådan dator.
 
har haft min samsung 1 år nu och är helnöjd. relativt tyst och snyggaste designen om man inte vill köpa apple
 
Nimajneb skrev:
Det kanske är ett antivirusprogram.:wow:
På tal om sådana..

Screen Shot 2012-08-18 at 7.08.38 AM.png
 
väcker den här tråden till liv.

ska köpa en ny laptop hem, den ska användas som vardagsdator (dvs surfa banken, tidningar, recept, barngrejer, shopping, byggahus.se och sånt typ). Den kommer att vara stående på samma plats för det mesta, men ibland kanske den får bäras iväg. Småtjejerna kanske ska kolla på svt play på den också (äldsta är 2, börjar bli dags för sånt ibland).

Behöver jag lägga pengar på HD-upplösning på burken...? Är det värt de extra pengarna?

I övrigt tänker jag mig 15,6", Intel i5-processor och inte jättemycket HDD (har en NAS).

Typ HP Envy eller liknande..? Vad ska jag kolla upp för märken?
 
Med de låga kraven funkar vilken dator som helst från de senaste fem åren :) HD-upplösning tycker jag är onödigt för att kolla på svt-play.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.