Hej!
Jag trodde att det bara var att gå till butiken och köpa en 50 meters trefaskabel till mitt nybyggda Tiny House och så var det med det. Men nu inser jag att inom termen "trefas" innefattas många nya val.
Min situation:
I dagsläget står jag på ett byggplats med min vagn och vill koppla trefas från ett gammalt uttag (4-pinnar på längden) som kommer från andra sidan ett gammalt stall som jag står brevid. Behöver dra kabeln genom stallets trasiga fönster och stallboxar, vidare lite utomhus och sen koppla in i min elcentral i minihuset.
Men inom en månad ska jag flytta huset till en ny tomt och då ska kabeln bara ligga utomhus (och så småningom troligtvis grävas ner), men avståndet är ungefär detsamma (40-45 meter). Då kommer jag koppla in direkt till elcentralen som står vid tomtgränsen och som ansluter till nätet eftersom att det fanns ett ledigt elluttag (trefas) där i ett sidolock.
Jag tänkte leta reda på första möjliga billiga trefas på Facebook Marketplace men allt eftersom jag letar och sökt så ser jag att det finns väldigt många olika varianter. En elektriker jag pratat med tycker att 5x2,5mm2 på 50 meter räcker för mitt husbehov. Men ungefär så mycket vet jag...
Jag har sett att det går att köpa kablar på amazon som sparar mig lite pengar men där står det 600-1000V istället för 400V som det står på många andra ställen.
Sen undrar jag hur skyddad kabeln ska vara? Ska den ha skydd i sig eller ska jag välja en mjukare kabel som jag kan dra genom stallet lätt för att sedan skydda det med ett rör när jag väl placerar mitt hus på tomten?
Sen anslutningar på det. I minihuset har jag en konventionell trefas-koppling medans i stallet har jag en äldre trefas som jag tror kallas semko-17. Jag antar att det är så lätt att jag bara först väljer den ena och sedan när jag flyttar skarvar om till den andra som är den enda som finns på tomten?
Tack på förhand!
Jag trodde att det bara var att gå till butiken och köpa en 50 meters trefaskabel till mitt nybyggda Tiny House och så var det med det. Men nu inser jag att inom termen "trefas" innefattas många nya val.
Min situation:
I dagsläget står jag på ett byggplats med min vagn och vill koppla trefas från ett gammalt uttag (4-pinnar på längden) som kommer från andra sidan ett gammalt stall som jag står brevid. Behöver dra kabeln genom stallets trasiga fönster och stallboxar, vidare lite utomhus och sen koppla in i min elcentral i minihuset.
Men inom en månad ska jag flytta huset till en ny tomt och då ska kabeln bara ligga utomhus (och så småningom troligtvis grävas ner), men avståndet är ungefär detsamma (40-45 meter). Då kommer jag koppla in direkt till elcentralen som står vid tomtgränsen och som ansluter till nätet eftersom att det fanns ett ledigt elluttag (trefas) där i ett sidolock.
Jag tänkte leta reda på första möjliga billiga trefas på Facebook Marketplace men allt eftersom jag letar och sökt så ser jag att det finns väldigt många olika varianter. En elektriker jag pratat med tycker att 5x2,5mm2 på 50 meter räcker för mitt husbehov. Men ungefär så mycket vet jag...
Jag har sett att det går att köpa kablar på amazon som sparar mig lite pengar men där står det 600-1000V istället för 400V som det står på många andra ställen.
Sen undrar jag hur skyddad kabeln ska vara? Ska den ha skydd i sig eller ska jag välja en mjukare kabel som jag kan dra genom stallet lätt för att sedan skydda det med ett rör när jag väl placerar mitt hus på tomten?
Sen anslutningar på det. I minihuset har jag en konventionell trefas-koppling medans i stallet har jag en äldre trefas som jag tror kallas semko-17. Jag antar att det är så lätt att jag bara först väljer den ena och sedan när jag flyttar skarvar om till den andra som är den enda som finns på tomten?
Tack på förhand!
Detta är inte något du bara kan köpa (ungefär som en diskbänk). Det är olika krav för kablar som skall ligga ovan mark och under mark. Den som grävs ned skall dessutom ha skyddsslang osv. Du får räkna med att köpa en kabel för din temporära anslutning och en helt annan för fast installation. Det finns ett flertal elektriker här i forumet som kommer att förklara detta i detalj. Du kommer detässutombatt behöva just elektriker för att göra installationerna. Jag hade böjt mig med att ha en kabel ovan mark.F Fisksvansen skrev:Hej!
Jag trodde att det bara var att gå till butiken och köpa en 50 meters trefaskabel till mitt nybyggda Tiny House och så var det med det. Men nu inser jag att inom termen "trefas" innefattas många nya val.
Min situation:
I dagsläget står jag på ett byggplats med min vagn och vill koppla trefas från ett gammalt uttag (4-pinnar på längden) som kommer från andra sidan ett gammalt stall som jag står brevid. Behöver dra kabeln genom stallets trasiga fönster och stallboxar, vidare lite utomhus och sen koppla in i min elcentral i minihuset.
Men inom en månad ska jag flytta huset till en ny tomt och då ska kabeln bara ligga utomhus (och så småningom troligtvis grävas ner), men avståndet är ungefär detsamma (40-45 meter). Då kommer jag koppla in direkt till elcentralen som står vid tomtgränsen och som ansluter till nätet eftersom att det fanns ett ledigt elluttag (trefas) där i ett sidolock.
Jag tänkte leta reda på första möjliga billiga trefas på Facebook Marketplace men allt eftersom jag letar och sökt så ser jag att det finns väldigt många olika varianter. En elektriker jag pratat med tycker att 5x2,5mm2 på 50 meter räcker för mitt husbehov. Men ungefär så mycket vet jag...
Jag har sett att det går att köpa kablar på amazon som sparar mig lite pengar men där står det 600-1000V istället för 400V som det står på många andra ställen.
Sen undrar jag hur skyddad kabeln ska vara? Ska den ha skydd i sig eller ska jag välja en mjukare kabel som jag kan dra genom stallet lätt för att sedan skydda det med ett rör när jag väl placerar mitt hus på tomten?
Sen anslutningar på det. I minihuset har jag en konventionell trefas-koppling medans i stallet har jag en äldre trefas som jag tror kallas semko-17. Jag antar att det är så lätt att jag bara först väljer den ena och sedan när jag flyttar skarvar om till den andra som är den enda som finns på tomten?
Tack på förhand!
Notera också att 50m med enbart 2,5mm2 ger ett rätt stort spänningsfall. Detta antyder att du inte kommer att använda särskilt mycket el alls i huset. Jag tycker att det låter som att det är för lite, men jag vet ju inte vilka behov du har. Jag hade nog gått på 4mm2 (för att hantera spänningsfallet). Men det är en rätt grov och dyr kabel det...
Då undrar jag om detta knyter an till 600V-kabeln som jag hittade på Amazon och om den (i och med sitt höga volt-tal) är mer lämplig?pacman42 skrev:
Detta är inte något du bara kan köpa (ungefär som en diskbänk). Det är olika krav för kablar som skall ligga ovan mark och under mark. Den som grävs ned skall dessutom ha skyddsslang osv. Du får räkna med att köpa en kabel för din temporära anslutning och en helt annan för fast installation. Det finns ett flertal elektriker här i forumet som kommer att förklara detta i detalj. Du kommer detässutombatt behöva just elektriker för att göra installationerna. Jag hade böjt mig med att ha en kabel ovan mark.
Notera också att 50m med enbart 2,5mm2 ger ett rätt stort spänningsfall. Detta antyder att du inte kommer att använda särskilt mycket el alls i huset. Jag tycker att det låter som att det är för lite, men jag vet ju inte vilka behov du har. Jag hade nog gått på 4mm2 (för att hantera spänningsfallet). Men det är en rätt grov och dyr kabel det...
Volt-talet har inget med saken att göra. Det talar bara om hur stor spänning kabeln tål (hur bra isolerad den är). Det viktiga är hur stor resistans den har när den blir så pass lång, resistansen minskar med kabelarean. Hur mycket effekt kommer du att behöva? Det är helt avgörande. Jag misstänker att det handlar om uppvärmning och matlagning (tvätt?). Om du skall klara dig med 3x10A (för att få marginal på en 2,5mm2 kabel) så behöver kanske elementet kopplas så att det slår ifrån när spisen slås på (och liknande lösningar för att minska topparna i förbrukningen).F Fisksvansen skrev:
Tack för svar. Jag försökte här om dagen lista alla elförbrukande ting i huset. Min lista såg ut så här:pacman42 skrev:
Volt-talet har inget med saken att göra. Det talar bara om hur stor spänning kabeln tål (hur bra isolerad den är). Det viktiga är hur stor resistans den har när den blir så pass lång, resistansen minskar med kabelarean. Hur mycket effekt kommer du att behöva? Det är helt avgörande. Jag misstänker att det handlar om uppvärmning och matlagning (tvätt?). Om du skall klara dig med 3x10A (för att få marginal på en 2,5mm2 kabel) så behöver kanske elementet kopplas så att det slår ifrån när spisen slås på (och liknande lösningar för att minska topparna i förbrukningen).
1. Torkugn 400W 230V
2. Kylskåp 212.1 kWh/år 220-240V
3. 5 ST tak-/vägglampor
4. Induktionshäll 2 plattor 2100W (booster) vardera platta * 2 (anslutningseffekt 3700 W) 16A
5. Ugn 13A minsta säkring (Ikea Whirlpool varmluftsugn)
6. Elektriskt värmelement 2000W 230V
7. Varmvattenberedare 1200W 230V
8. Ventilationsfläktar AC 100-240V / 50 (60) Hz
9. köksfläkt 38.2 kWh/år 230V
10. Extra frys som jag så småningom ska installera på utsidan av huset under skydd 161 kWh/år
11. Prylar (dator, skruvdragare, verktyg)
12. Tryckkokare 1000W 220-240V
Du får nog köra med batteridammsugare också (rekommenderar Dyson starkt). Vanlig dammsugare drar för mycket utan smarta lösningar för att undvika flera förbrukare samtidigt
Tryckkokaren kan inte köras på samma fas som spis eller ugn heller. Du skulle behöva säkra upp med 20A (och då räcker nog inte 4mm2) för att ha en chans om du inte sätter restriktioner på vad som kan köras samtidigt.
Jag har 20A i mitt hus och alla mina stora förbrukare är som dina (sånär som på att jag har en bastu och en elbil också). Jag ligger på gränsen till att säkringarna går även utan elbil och bastu. Skall jag ladda bilen så får jag inte köra ugnen (det är dock automatiserat idag), man får inte använda spis/ugn samtidigt som bastun. När vattenpumpen går så stängs dessutom bastun av automatiskt...
4&5 drar tillsammans all effekt din 2,5mm2 kabel ger och då har du inte några marginaler kopplade till dess långa längd heller.F Fisksvansen skrev:Tack för svar. Jag försökte här om dagen lista alla elförbrukande ting i huset. Min lista såg ut så här:
1. Torkugn 400W 230V
2. Kylskåp 212.1 kWh/år 220-240V
3. 5 ST tak-/vägglampor
4. Induktionshäll 2 plattor 2100W (booster) vardera platta * 2 (anslutningseffekt 3700 W) 16A
5. Ugn 13A minsta säkring (Ikea Whirlpool varmluftsugn)
6. Elektriskt värmelement 2000W 230V
7. Varmvattenberedare 1200W 230V
8. Ventilationsfläktar AC 100-240V / 50 (60) Hz
9. köksfläkt 38.2 kWh/år 230V
10. Extra frys som jag så småningom ska installera på utsidan av huset under skydd 161 kWh/år
11. Prylar (dator, skruvdragare, verktyg)
12. Tryckkokare 1000W 220-240V
Tryckkokaren kan inte köras på samma fas som spis eller ugn heller. Du skulle behöva säkra upp med 20A (och då räcker nog inte 4mm2) för att ha en chans om du inte sätter restriktioner på vad som kan köras samtidigt.
Jag har 20A i mitt hus och alla mina stora förbrukare är som dina (sånär som på att jag har en bastu och en elbil också). Jag ligger på gränsen till att säkringarna går även utan elbil och bastu. Skall jag ladda bilen så får jag inte köra ugnen (det är dock automatiserat idag), man får inte använda spis/ugn samtidigt som bastun. När vattenpumpen går så stängs dessutom bastun av automatiskt...
Jag har en sådan dammsugare!pacman42 skrev:
Du får nog köra med batteridammsugare också (rekommenderar Dyson starkt). Vanlig dammsugare drar för mycket utan smarta lösningar för att undvika flera förbrukare samtidigt
4&5 drar tillsammans all effekt din 2,5mm2 kabel ger och då har du inte några marginaler kopplade till dess långa längd heller.
Tryckkokaren kan inte köras på samma fas som spis eller ugn heller. Du skulle behöva säkra upp med 20A (och då räcker nog inte 4mm2) för att ha en chans om du inte sätter restriktioner på vad som kan köras samtidigt.
Jag har 20A i mitt hus och alla mina stora förbrukare är som dina (sånär som på att jag har en bastu och en elbil också). Jag ligger på gränsen till att säkringarna går även utan elbil och bastu. Skall jag ladda bilen så får jag inte köra ugnen (det är dock automatiserat idag), man får inte använda spis/ugn samtidigt som bastun. När vattenpumpen går så stängs dessutom bastun av automatiskt...
I och med att spisen och ugnen värmer upp huset så behövs definitivt inte värmeelementet när dessa används. I teorin kan jag tänka mig att spisen och ugnen skulle kunna stänga av allt annat (förutom lampor) när de används. Det är inte säkert att jag behöver värmeelementet alls eftersom att huset är näst intill passivt vad gäller uppvärmningsbehov.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Som sagt 50m kabel är inte bara att dra ut. Den behöver dimensioneras. Eller så får man ta i med livrem och hängslen och välja en riktigt saftig kabel.
Det avlånga uttaget du tänker använda måste bytas till ett modernt runt CEE. Den typen av uttag är livsfarliga. Det är förbjudet att sälja, montera eller ens ge bort kontakter som passar i uttaget. Efter byte av uttaget måste du förstöra det gamla, inte bara slänga det till återvinning. På den tiden dessa användes orsakade de flera dödsfall om året.
Det avlånga uttaget du tänker använda måste bytas till ett modernt runt CEE. Den typen av uttag är livsfarliga. Det är förbjudet att sälja, montera eller ens ge bort kontakter som passar i uttaget. Efter byte av uttaget måste du förstöra det gamla, inte bara slänga det till återvinning. På den tiden dessa användes orsakade de flera dödsfall om året.
Men du ligger ändå på 3x16A i behov enbart med spis/ugn vilket ned den kabellängden gör att du med största sannolikhet behöver 4mm2. Men jag vill att elektrikerna i forumet bekräftar detta (det är alldeles för länge sedan jag var elektriker själv).F Fisksvansen skrev:Jag har en sådan dammsugare!
I och med att spisen och ugnen värmer upp huset så behövs definitivt inte värmeelementet när dessa används. I teorin kan jag tänka mig att spisen och ugnen skulle kunna stänga av allt annat (förutom lampor) när de används. Det är inte säkert att jag behöver värmeelementet alls eftersom att huset är näst intill passivt vad gäller uppvärmningsbehov.
Och som jag skrev tidigare, man använder olika typer av kablar för markförläggning och ovan jord. Det du behöver är en kabel för markförläggning och de är inte lätta att använda (mycket hårda, otympliga och tunga).
Har någon av er en länk där jag kan jämföra priser mellan 4mm-kablar?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Den som jag skickade är bara tillfällig och kan inte grävas ner
Skarvkabel för tuffa behov! Extremt nötningsbeständig, högflexibel kabel för användning inom byggarbetsplatser, industri, gruvor, rivning av betong eller andra ställen där man behöver en skarvkabel som tål vassa kanter. Skarvkabeln lämpar sig också väl för målare eller golvläggare då kabeln inte färgar av mot underlaget som en vanlig gummikabel kan göra. Yttermantel av väder-, olje- och fettbeständig polyuretan ledarisolering av tvärbunden EPR.
• Färgar inte av sig på underlag.
• Tål betydligt hårdare behandling än vanlig gummikabel.
• Flexibel till betydligt lägre temperaturer än vanligt gummikabel.
Skarvkabel för tuffa behov! Extremt nötningsbeständig, högflexibel kabel för användning inom byggarbetsplatser, industri, gruvor, rivning av betong eller andra ställen där man behöver en skarvkabel som tål vassa kanter. Skarvkabeln lämpar sig också väl för målare eller golvläggare då kabeln inte färgar av mot underlaget som en vanlig gummikabel kan göra. Yttermantel av väder-, olje- och fettbeständig polyuretan ledarisolering av tvärbunden EPR.
• Färgar inte av sig på underlag.
• Tål betydligt hårdare behandling än vanlig gummikabel.
• Flexibel till betydligt lägre temperaturer än vanligt gummikabel.

