11 690 läst ·
31 svar
12k läst
31 svar
Dags att snickra själv
Handöverfräsen är bästa vännen. 10 mmm för spår, samt med rätt inställning, för att göra tappar (3 mm per sida i 16 mm material). 1.6 mm för nästan osynlig avrundning.Mikael_L skrev:
--- Mats ---
Redigerat:
Bygget fortskrider. Delad tid med kakelsättning. 16 mm MDF. Sätter ihop delarna med plugg. Har gjort egen borrgigg för kantborrningen. Hittills går det enligt planerna. Kan testa allt endast pluggat. Tänker smakka ihop det hela med dörrar på gångjärn och låda i funktion i pluggstadiet. Plockar isär och målar invändigt. Sätter ihop med limning och målar hela härligheten utvändig sedan.
Letar f.n lämpliga glidskenor till lådan. Glad för tips!
Bild från nuläget:
Letar f.n lämpliga glidskenor till lådan. Glad för tips!
Bild från nuläget:
Underverket i omålat skick och ihopsatt endast med pluggar.
Tänkte först sprutmåla men orkar inte täcka hela snickeriet. Väljer att rolla delarna var för sig.
Något särskilt att tänka på vid målning av MDF? Har aldrig målat sådant förut.
Ingen brutta synes än.
Tänkte först sprutmåla men orkar inte täcka hela snickeriet. Väljer att rolla delarna var för sig.
Något särskilt att tänka på vid målning av MDF? Har aldrig målat sådant förut.
Ingen brutta synes än.
Snyggt. Regel för att måla MDF: Prima på något sätt. Det finns olika teorier om hur (lim, primer, ...) men för att få MDF bra vid målning måste du få det att inte suga åt sig för mycket vatten när du sätter på färgen. Speciellt på skurna ytor.LUDDET skrev:
--- Mats ---
Ett trick jag brukar använda är att spackla kanterna med vanligt lätthandspackel. Lätt att putsa snyggt med sandpapper eller om man fräst en profil så kan man ta frässtålet i handen och skrapa.
Grundar alltid med oljebaserad färg.
/B
Grundar alltid med oljebaserad färg.
/B
Redigerat:
Så har jag också gjort. Tyckte först att det lät smått knasigt att köra med LH-spackel på kanterna, men efter att ha provat kan jag bara konstatera att det är smidigt och ger ett bra resultat.bengtn skrev:
Håller också med om oljegrunden. Tänk bara på att låta den torka riktigt ordentligt om du sedan målar med vattenbaserad topplack. Om grundfärgen inte torkat ordentligt finns det en risk att den tränger upp genom topplacken när den torkar. Vatten och olja trivs inte ihop...
Tror ni att det håller om jag endast limmar delarna med vanligt snickarlim? Det enda som är 16 mm är nedre hyllan. Övrigt är 10 mm. Valde tunnt material för viktens skull men det går ju inte att plugga.
Hyllorna blir inte tungt belastade men frågan är om limmet släpper småningom av åldersskäl.
Hyllorna blir inte tungt belastade men frågan är om limmet släpper småningom av åldersskäl.
Så blev den då klar. Ingen lyx med ädelträ etc. Men, men exklusivt. Jag vet stupsäkert att jag är ensam om den i hela världen. Den dyraste detaljen var färgen, 2 l.






