Mikael_L skrev:
Ja blått och rosa/cerise dasspapper går inte av för hackor.
Måste vara svårt att få tag på idag, gick för rätt höga summor på Bukowski's sist. :D



Jag följer tråden intresserat, har nyligt köpt en lite bättre handöverfräs som längtar att få börja användas seriöst. :)
Handöverfräsen är bästa vännen. 10 mmm för spår, samt med rätt inställning, för att göra tappar (3 mm per sida i 16 mm material). 1.6 mm för nästan osynlig avrundning.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Tack Mats.
 
Bygget fortskrider. Delad tid med kakelsättning. 16 mm MDF. Sätter ihop delarna med plugg. Har gjort egen borrgigg för kantborrningen. Hittills går det enligt planerna. Kan testa allt endast pluggat. Tänker smakka ihop det hela med dörrar på gångjärn och låda i funktion i pluggstadiet. Plockar isär och målar invändigt. Sätter ihop med limning och målar hela härligheten utvändig sedan.

Letar f.n lämpliga glidskenor till lådan. Glad för tips!

Bild från nuläget:
 
  • P3200028.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du sparar en del pengar om du tycker dig klara dig utan expansionsbeslag och nöjer dig med att lådan inte går att dra helt ut. Clas Olson har sådana lådbeslag till rimligt (dock ej lågt) pris.
 
Underverket i omålat skick och ihopsatt endast med pluggar.
Tänkte först sprutmåla men orkar inte täcka hela snickeriet. Väljer att rolla delarna var för sig.

Något särskilt att tänka på vid målning av MDF? Har aldrig målat sådant förut.

Ingen brutta synes än. ;)
 
  • P4020030.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LUDDET skrev:
Underverket i omålat skick och ihopsatt endast med pluggar.
Tänkte först sprutmåla men orkar inte täcka hela snickeriet. Väljer att rolla delarna var för sig.

Något särskilt att tänka på vid målning av MDF? Har aldrig målat sådant förut.

Ingen brutta synes än. ;)
Snyggt. Regel för att måla MDF: Prima på något sätt. Det finns olika teorier om hur (lim, primer, ...) men för att få MDF bra vid målning måste du få det att inte suga åt sig för mycket vatten när du sätter på färgen. Speciellt på skurna ytor.

--- Mats ---
 
Ett trick jag brukar använda är att spackla kanterna med vanligt lätthandspackel. Lätt att putsa snyggt med sandpapper eller om man fräst en profil så kan man ta frässtålet i handen och skrapa.
Grundar alltid med oljebaserad färg.
/B
 
Redigerat:
bengtn skrev:
Ett trick jag brukar använda är att spackla kanterna med vanligt lätthandspackel. Lätt att putsa snyggt med sandpapper eller om man fräst en profil så kan man ta frässtålet i handen och skrapa.
Grundar alltid med oljebaserad färg.
/B
Så har jag också gjort. Tyckte först att det lät smått knasigt att köra med LH-spackel på kanterna, men efter att ha provat kan jag bara konstatera att det är smidigt och ger ett bra resultat.

Håller också med om oljegrunden. Tänk bara på att låta den torka riktigt ordentligt om du sedan målar med vattenbaserad topplack. Om grundfärgen inte torkat ordentligt finns det en risk att den tränger upp genom topplacken när den torkar. Vatten och olja trivs inte ihop...
 
Tror ni att det håller om jag endast limmar delarna med vanligt snickarlim? Det enda som är 16 mm är nedre hyllan. Övrigt är 10 mm. Valde tunnt material för viktens skull men det går ju inte att plugga.

Hyllorna blir inte tungt belastade men frågan är om limmet släpper småningom av åldersskäl.
 
  • P4140052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Materialet är MDF.
 
Om möbeln ska målas skulle jag förstärka stumfogarna med ett par skruvar också. Lite LH-spackel döljer sedan skallen. Förborra för skruven och försänk båda sidorna på stycket du skruvar igenom.
/B
 
Så blev den då klar. Ingen lyx med ädelträ etc. Men, men exklusivt. Jag vet stupsäkert att jag är ensam om den i hela världen. Den dyraste detaljen var färgen, 2 l.
 
  • P4180055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4180056.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4180057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P4180058.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!
En sån där dasspappersrullelåda skulle jag också behöva i badrummet. :-)
/B
 
bengtn skrev:
Snyggt!
En sån där dasspappersrullelåda skulle jag också behöva i badrummet. :-)
/B
Ja snyggt. Hur gjorde du målningen?

--- Mats ---
 
Jag använde liten rulle av tät skumgummi och litet tråg. Det blev nästan som sprutat.

Sågade kanter mättade jag med snickarlim. Därefter lätt slipning med 600-papper.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.