Allemansrättens framtid

• Antal röster
    175
S SueCia skrev:
Det är väl snarare allmänheten som har problem med markägare som köper mark i Sverige där lagen är solklar på det området. Sen gnäller över exakt samma lag i efterhand. :)
En intressant detalj hände häromåret...
StoraEnso avverkade i kommunen just där en känd författare brukade gå.
denne blev intervjuad i lokalblaskan.

Det var skogsmord,div kommentarer om att de avverkade "vår" skog...om folk lär sig att de äger inte skogen,de lånar av markägaren när de promenerar där så blir det bättre.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:

Det var skogsmord,div kommentarer om att de avverkade "vår" skog...om folk lär sig att de äger inte skogen,de lånar av markägaren när de promenerar där så blir det bättre.
klockren analys. (y)

skoge skoge skrev:

Missförstår du medvetet? Kontexten är att en författare vandrar i skogen. Vår skog avser troligen inte ett ägande i den formen du använder. Utan att vi tillhör naturen och den oss.
En materialistisk världsbild erkänner möjligen inte mjuka värden så som sammanhang, mening, tillhörighet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Missförstår du medvetet? Kontexten är att en författare vandrar i skogen. Vår skog avser troligen inte ett ägande i den formen du använder. Utan att vi tillhör naturen och den oss.
En materialistisk världsbild erkänner möjligen inte mjuka värden så som sammanhang, mening, tillhörighet.
Nej detta är helt vanliga avsikter om att ägare ej ska få bedriva skogsbruk på sin mark..
För i skogen vandrar allmänheten..

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Jag missförstår inget i det sammanhanget

• Gilla
  • Ledsen
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
et var skogsmord,div kommentarer om att de avverkade "vår" skog...om folk lär sig att de äger inte skogen,de lånar av markägaren när de promenerar där så blir det bättre.
Det är samma människor som blir sura när nån köper tomten/marken mitt över vägen & bygger ett hus som skymmer utsikten. Eller de som blir sura för att det byggs vindkraftverk 3km bort.

Men man väljer alltid att se det ur egen synpunkt, jag borde ha alla rättigheter & dom andra inga.

S
skoge skoge skrev:

Det finns extrema människor överallt, framförallt inom kultur :D

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det finns extrema människor överallt, framförallt inom kultur :D
Vad är det för extremt med att sörja att skog sågas ned, kalhygge, där stora naturvärden finns?
Då är det mer extremt, men normaliserat, att hålla på och hänga upp sig i småsaker kring ägande.
- Jag äger den här skogen, låt mig hindra att andra människor går närmre än 126m från mitt hus.
- Jag äger den här stranden som jag badat vid 2ggr i månaden, låt mig förbjuda andra människor att avnjuta detta naturvärde. Och nu slår jag upp ett fult staket för för det känns skönt att ha markerat.

• Wow
Bror9
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Jag missförstår inget i det sammanhanget
Hur vet du det? Låter mer som en inställning än något annat.

S
Vad är det för extremt med att sörja att skog sågas ned, kalhygge, där stora naturvärden finns?
Då är det mer extremt, men normaliserat, att hålla på och hänga upp sig i småsaker kring ägande.
- Jag äger den här skogen, låt mig hindra att andra människor går närmre än 126m från mitt hus.
- Jag äger den här stranden som jag badat vid 2ggr i månaden, låt mig förbjuda andra människor att avnjuta detta naturvärde. Och nu slår jag upp ett fult staket för för det känns skönt att ha markerat.
Tänkte mest på sättet han uttryckte sig på. Att skriva "det är skogsmord" ser jag som ganska extremt uttryckt. I sak håller jag med det du skriver, inte hävdad något annat ;)

Vårat land, vår by, våra kärnkraftverk, vårat hyreshus. Låter helt korrekt att säga "våran skog" trots att den står på någon annan i fastighetsregistret :)

P
S Staffan-N skrev:
Vårat land, vår by, våra kärnkraftverk, vårat hyreshus. Låter helt korrekt att säga "våran skog" trots att den står på någon annan i fastighetsregistret :)
enda skog som är "våran" är sveaskogs..
all annan skog är någons...

märk väl på skillnaden..
Allt annat än att respektera och acceptera äganderätten är kommunism.. det ska vi inte ha i Sverige..

• Gilla
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
P
Varför skulle det finnas stora naturvärden i skogen?

Varför ska man sörja när man gör något bra?

Maskintok skrev:

Dessa kommentarer illustrerar ganska väl varför vi inte låter dig ha full kontroll över din skog ;)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och varför gnäller "du" när någon bygger ett vindkraftverk inom synhåll från "dig", eller kärnkraftverk, får de inte utnyttja sin mark på det sätt de finner bäst så länge de följer svensk lag?

Vad jag försöker visa på är bara att vi alla har olika preferenser.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.