Allemansrättens framtid

• Antal röster
    175
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Och hade raserat avsevärt större värden för väldigt många fler. Men det är väl grejen med egenintresse, att det är okej.
Snarare så att bönderna kanske tröttnar...vad ska väldigt många fler äta då?

skoge skoge skrev:
Snarare så att bönderna kanske tröttnar...vad ska väldigt många fler äta då?
På allvar, bönderna tröttnar på människor i naturen och vi svälter? Jag vågar chansa.

P
M Maijckel skrev:
Du skulle kunna låta din granne få ta del av NJA 1996 s. 495 samtidigt som du sakligt och välgrundat (helst i skrift kanske) framför på vilket sätt campinggästerna orsakar dig olägenhet, så tror jag dina bekymmer minskar.
Jag har tröttnat och i år har kommunen lovat att själva ta kontakt med campingägaren..
samt skylta upp..
Men följs det ändå inte så får campingen inte använda den vägen som kommunen och jag har avtal om... Så då minskar det enormt mycket.. för då tvingas folk gå 300 m till för att komma över riksvägen..

Maskintok skrev:
Jag har tröttnat och i år har kommunen lovat att själva ta kontakt med campingägaren..
samt skylta upp..
Men följs det ändå inte så får campingen inte använda den vägen som kommunen och jag har avtal om... Så då minskar det enormt mycket.. för då tvingas folk gå 300 m till för att komma över riksvägen..
Ok, har kommunen lovat hjälpa dig är det såklart värt att testa det spåret först. Men om du inte läst rättsfallet tidigare kan du ju ändå googla fram det och läsa igenom när du känner för det, så kanske orken kommer tillbaka :)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
M Maijckel skrev:
Ok, har kommunen lovat hjälpa dig är det såklart värt att testa det spåret först. Men om du inte läst rättsfallet tidigare kan du ju ändå googla fram det och läsa igenom när du känner för det, så kanske orken kommer tillbaka :)
Nä men lusten att bli av med campingen möjligtvis... ;)

Fadai
F Falckman skrev:
Det måste givetvis kombineras med en rätt att bära vapen och att få använda dessa mot inkräktare, annars är det så klart helt tandlöst som du mycket riktigt påpekar. Det som i USA ofta kallas för Castle doctrine.
Du borde nog flytta till Vilda Västern.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Du borde nog flytta till Vilda Västern.
Nej varför det? Jag tycker medborgare bör ha samma rätt att skydda sig som den vi överlåter åt våldsmonopolet.

Maskintok skrev:
Nä men lusten att bli av med campingen möjligtvis... ;)
Om jag förstått din situation rätt så har du både rättigheter och möjligheter du kanske inte känner till, och rättsfallet jag hänvisade till är väl det som lyfter fram dessa på bästa sätt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
På allvar, bönderna tröttnar på människor i naturen och vi svälter? Jag vågar chansa.
På att folket går där de inte ska gå...
I grödan

skoge skoge skrev:
På att folket går där de inte ska gå...
I grödan
Har du mycket problem med det?

Vad är det för situation då?

Händer det ofta?

Jag har hört om att en del som odlar raps på slätten, har problem med att folk går ut i åkern för att ta selfies, men annars har jag egentligen aldrig hört om något allmängiltigt problem med att människor stolpar runt i växande gröda.

Att de f-bn-de vildsvinen och hjortarna både äter gröda, och förstör genom att trampa ner är ett reellt, och stort problem, för de allra flesta, en del av oss har även problem med gäss, tranor, och sångsvan, men människor?
Att människor ställer till på åkermark, är lokala händelser, som inte kan jämföras med viltskadorna.

Vet du, jag tror att du snackar skit.

Ja, jag är bonde och skogsägare. Vildsvin och hjort, de värsta marodörerna i mina trakter, ger ett skördebortfall mellan 50.000-100.000 kr i värde/år för mig, behovet att förtid lägga om vallar inte inräknat, eller risken för uteblivet stöd när naturbetesmarker bökas sönder.

• Gilla
reez och 4 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Har du mycket problem med det?

Vad är det för situation då?

Händer det ofta?

Jag har hört om att en del som odlar raps på slätten, har problem med att folk går ut i åkern för att ta selfies, men annars har jag egentligen aldrig hört om något allmängiltigt problem med att människor stolpar runt i växande gröda.

Att de f-bn-de vildsvinen och hjortarna både äter gröda, och förstör genom att trampa ner är ett reellt, och stort problem, för de allra flesta, en del av oss har även problem med gäss, tranor, och sångsvan, men människor?
Att människor ställer till på åkermark, är lokala händelser, som inte kan jämföras med viltskadorna.

Vet du, jag tror att du snackar skit.

Ja, jag är bonde och skogsägare. Vildsvin och hjort, de värsta marodörerna i mina trakter, ger ett skördebortfall mellan 50.000-100.000 kr i värde/år för mig, behovet att förtid lägga om vallar inte inräknat, eller risken för uteblivet stöd när naturbetesmarker bökas sönder.
För min del som använder slåtterbalk till traktor för att slå med så räcker 1 enda fotsteg i åkern för att ställa till det med trassel...
Varför ska jag behöva ha det så och se på medans folk äter och dansar i åkern?

När jag var liten slog far och jag med lie på morgonen... ibland runt midsommar så kunde det ligga ett ungt par i gräset... Och sova ruset av sig...
Så detta är då gammalt här...

Maskintok skrev:
För min del som använder slåtterbalk till traktor för att slå med så räcker 1 enda fotsteg i åkern för att ställa till det med trassel...
Varför ska jag behöva ha det så och se på medans folk äter och dansar i åkern?

När jag var liten slog far och jag med lie på morgonen... ibland runt midsommar så kunde det ligga ett ungt par i gräset... Och sova ruset av sig...
Så detta är då gammalt här...
Men, det blir lite konstigt, att som du gör kräva att allemansrätten ändras, när det som händer dig, beror på att man inte följer allemansrätten...

Jobba på istället med att anmäla campingen till LST och till kommunen, eftersom de som äger campingen tycks visa synnerligt dåligt omdöme.
Man kan gissa, att struntar man i att informera sina boende om hur allemansrätten fungerar, kanske det finns annats om inte fungerar som det ska.

Du kanske skulle starta en tråd om hur du ska få campingens ägare att ta reson, och vilka legala möjligheter som finns?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Men, det blir lite konstigt, att som du gör kräva att allemansrätten ändras, när det som händer dig, beror på att man inte följer allemansrätten...

Jobba på istället med att anmäla campingen till LST och till kommunen, eftersom de som äger campingen tycks visa synnerligt dåligt omdöme.
Man kan gissa, att struntar man i att informera sina boende om hur allemansrätten fungerar, kanske det finns annats om inte fungerar som det ska.

Du kanske skulle starta en tråd om hur du ska få campingens ägare att ta reson, och vilka legala möjligheter som finns?
Jag har inte ensamt problem med saker inom detta.
Och jo det är rätten som ligger till grunden.
utan den så hade fler agerat som i sina hemländer eller så hade inhemska medborgare fattat att det var kört att springa på annans mark.. Inget fel i det alls..

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
Sunt förnuft kommer man också väldigt långt på i många lägen.
Dessvärre finns det de som saknar respekt för både natur och markägare.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag har inte ensamt problem med saker inom detta.
Och jo det är rätten som ligger till grunden.
utan den så hade fler agerat som i sina hemländer eller så hade inhemska medborgare fattat att det var kört att springa på annans mark.. Inget fel i det alls..
Enligt allemansrätten så får man inte gå i växande gröda.

Så när några korkskallar ändå gör det som är otillåtet, så är det fel på allemansrätten!

Inser du hur ologiskt det är?

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.