Verkar som att tråden fick en viss oseriös karaktär trots att detta är ett stort problem i många hus idag..

Kan inte svar på det här med golvbrunnen men om man bygger nytt på mellanbjälklag så kan man väl förstärka bjälklaget (där behov finns) med förbättrad böjstyvhet som resultat. Med armerad avjämningsmassa och ett tätskikt som tål rörelser (ex plastmatta) så ser jag ganska lite problem framför mig..

Tror mer på att problemen uppstår pga klantarslen som borrar hål i tätskiktet och inte säkrar detta ordentligt. Lite sunt förnuft och kontroller så ser jag som sagt inte några problem..

Men golvbrunnen lämnar jag utanför..

Plastmattor är säkrast i hus som rör sej men design hänger efter, tycker jag.
Hoppas att efter fuktmembranntiden kommer snyggare varianter av plastmattor för väggar. Faktiskt lättare att hitta snygga plastgolv idag men inte många tittar efter dom när kakel står högst på önskelistan
gaia

Vad är det för fel på duschkabin...

Med krav på duschkabin skulle man säkert undvika 90% av alla läckande badrum...

Ericc
Jag tycker att vi har rätt många krav redan att rätta oss efter. Men om konsumenter kanske skulle vara beredda på att betala vad det kostar och lyssna på vad hantverkaren säger om torktider bl.a. och att det tar tid att få ett riktigt bra hantverk utfört i keramik så skulle det vara mycket mycket mindre problem.

Betalar inte dina kunder?.. Brukar kunderna vilja att du/hantverkaren struntar i torktiderna?.. (En så´n kund hade jag sagt nej till..)

Ericc
bigsnucke skrev:
Betalar inte dina kunder?.. Brukar kunderna vilja att du/hantverkaren struntar i torktiderna?.. (En så´n kund hade jag sagt nej till..)
Titt som tätt här på forumet så ska det vara "absolut billigt" och gå fort som f-n. Det ska vara tajta skärningar, inget fogsprång, bra fall med feta plattor och knivskarpa linjer i fogarna.

Det här går att ordna men det blir rätt dyrt och jag menar även att det går att göra bra hållbara badrum i keramik trots att det är träbjälklag.
Men som sagt det kostar.

Redigerat:
kamilenski skrev:
Jag har det lite enklare.
Inspektionshål i golv (eller snarare i taket på bv) och i väggar runt om.
Borrade helt enkelt några hål i väggarna på utsidan av badrummet, som täpptes till med eldoslock.
Ibland kollar jag efter fukten. Ser bra ut!

Golvet på bv går inte att kolla. Där stoppade jag 2 rostfria trådar som dragits upp på utsidan
mot hallen där bara 2 vanliga gipsskruvar syns under golvlisten.
Kollade idag resistansen. 0 ohm. = ingen vatten.
Uj, uj, 0 Ohm är kortslutet eller väldigt salt vatten. :rolleyes: Har du lagt trådarna i kors?

Rostfria trådar kan annars vara en bra indikator men de ska visa oändligt högt motstånd vilket förstås var vad du menade.

Mäter man när man lagt in dem så kan man få ett mått på resistansen som man antecknar i huspärmen. Innan allt tätskiktas och kaklas skulle man kunna väta ned lite försiktigt så man får ett mått på indikatortrådarna i vått tillstånd som man sedan låter torka och mäter ett par ggr per dygn och antecknar för varje "våtgivare". På så sätt kan en tabell med visuell observation av "våtheten" göras intill varje mätvärde så har man en uppfattning om hur vått det troligen är när man sedan kontrollmäter.

Istället för att väta ned kan man ta en motsvarande golv eller väggbit och få till en provbit som motsvarar de ilagda trådarna i ett visst material. Det är ju inte kul att börja bygget med att väta ned.

Bra idé kamilenski! Enkelt och billig "sovagott-lösning". Försäkringsbolagens favorit med chans till försäkringsbonus:).

SKIT! :blushing:

Jag mente liggande 8.

Men de ligger i botten bara. Jag borde ha gjutit dem i flyttspacklet istället.
Nästa gång...

men va fan. det säkraste våtrummet torde vara ute. utedass och en vedeldad varmvattenberedare löser alla problem.

daije skrev:
men va fan. det säkraste våtrummet torde vara ute. utedass och en vedeldad varmvattenberedare löser alla problem.
Du kan sälja ideen till FB! :D

Undrar hur det slutar. Nya regler var tredje månad? Så att ingen fattar nåt?
Snart blir vi tvungna att tvätta oss med baby våt servetter. :S

hempularen skrev:
Det är ju så de gör i England, med heltäckingsmatta i badrummet.

De är väldigt skeptiska till våra heltäta badrum. "Om det är tätt, var skall då vattnet ta vägen om karet svämmar över?"
Att nämna England av alla länder är enligt mej ett rätt dåligt exempel. Jag har i jobbet rest väldigt mycket där, och ett badrum utan mögellukt är ganska ovanligt! De har ju alltid tappvattenrören inbyggda i väggen. Ofta vattentanken till toan i väggen. Och som sagt, heltäckningsmatta och mögel....
Avloppsrören på utsidan om husen. Perfekt när de fryser, vilket de gör. Mycket lättare att byta!

Med stenhus blir det på det viset. Om stenhuset läcker som ett såll vilket det naturligen gör rinner vatnet ut. Heltäckningsmattan gäller som ersättare till golvvärme som reglerna sannolikt inte tillåter av säkerhetsskäl. Mattan med vidhängande mögel kastas ut och ersätts med en ny. Sten möglar inte och smutsen som inte är bakom kackellagret tvättas lättare bort innan den nya fräscha mattan läggs på golvet.

Engelsmännen är skitskraja för tryckkärl, troligen en kvarleva från ånglokomotivets dagar, och varmvattenberedaren är öppen uppåt som en toalettreservoar. Vattnet rinner själv från varmvattenberedaren till duschen där en elektrisk pump pumpar upp trycket och blandas med kallvattnet på vanligt sätt.

Vi skrattar åt engelsmännens utanpåliggande rör. Det vi glömmer är att de inte har haft varmare inne än ute och då fryser rören likafullt inomhus och blir rena kaoset när sönderfrysta rören ska bytas.

Skulle man göra våtmattor och tapeter mer attraktiva med fler fräscha mönster? Det är ju trots allt bekvämare med våtmatta som inte är så kall att gå på.

Man kunde tänka sig att välja ett mönster man gillar och låta mattfabriken köra ut en mattstump för badrummet. Om man har en mattmaskin med datorstyrning ungefär som stor skrivare skulle man få alla möjligheter att få nyanser, mönster och bilder på segelbåten med kvällssol som går ned i havet.

Det vore väl nåt att bräcka det kacklade badrummet med.

På köpet ett säkrare våtrum.

kamilenski skrev:
SKIT! :blushing:

Jag mente liggande 8.

Men de ligger i botten bara. Jag borde ha gjutit dem i flyttspacklet istället.
Nästa gång...
Då får du ialla fall inte falsklarm i första taget. Med flyttspackel är det väl lätt att ändra på också. :P

forgus31 skrev:
Med flyttspackel är det väl lätt att ändra på också. :P
Ska jag borra genom tättskiktet för att placera trådar där?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.