Byggahus.se
Hej!

Har ganska nyligen köpt villa och tänkte utrusta den + garaget med ett larmsystem. Videobevakning har jag redan igång med kameror från Level 1 och ZoneMinder övervakningssystem (fungerar bra!).

Har kollat runt lite allmänt och här på forumet och kommit fram till att jag nog vill ha DSC.

Har satt ihop en lista med saker att köpa. Är det någon som spontant kan säga att jag saknar något alt. något jag borde byta till något annat? Villan är ett funkishus och vi skall totalrenovera det så jag har full möjlighet att dra kablar till allt nödvändigt. Själva "nätet" för all larmutrustning hade jag tänkt att bygga som ett stjärnnät.

DSC Kit32-219CP01NT Power 1832 Alarm System Kit
DSC BV300DP Bravo 3 Digital Motion Detector x 3
DSC SD15W Surface Mount 15 Watt Interior Siren
Ten pack of GRI 2020TWH 3/8" Recessed White Contact
DSC-FSA-210BST 2 Wire Smoke Detector with Heat and Sounder
DSC-FSA-210Bt 2 Wire Smoke Detector With Built In Heat Detector x 2
DSC WS4959 Five Button, Twelve Function Keychain Remote
DSC TL250 Internet Communicator
DSC PC5601 LED Status Module (till vårt sovrum)
DSC BV500GB Bravo 5GB Ceiling Mounted 360 Degree Motion Detector With Built-In Glassbreak

Bort: DSC GS3060 Universal GSM communicator cell backup
Bort: ELK SP30 Horn Style Indoor / Outdoor 30 Watt Speaker

Tacksam för kommentarer!

Mvh
 
Redigerat:
Tänk på att centralen inte har 32 sektioner utan bara 8 å kortet, men stöd för upp till 32 sektioner med expantionskort, Och om du ändå skall totalrenovera varför inte GRI 2020TWH 3/8" Recessed White Contact ? Blir snyggare
 
Redigerat:
GRI 2020TWH ser bra ut, den modellen får det nog bli istället.

Om jag har för avsikt att ha nedanvåningen larmad medan vi sover (på ovanvån), hur sköter man enklast till/frånslag av det? Tanken är att ha en enkel switch av något slag i hallen på ovanvån så man stänger av det innan man går ner i trappen.

Sedan är jag intresserad av att komplettera låsen med någon form av automatiska lås så man enbart behöver en tag för att komma in i huset + garaget. Någon som har erfarenhet av detta som kan tipsa om hur man kommer igång?
 
Enklast eftersom du kommer ha många magneter är att lägga magneter som i en grupp och IR i en annan grupp. Då kan du enkelt sätta larmet i hemma och borta läge. Hemmalåge är fönster och dörrar larmade dvs skalet och när du är borta är skalet samt IR dvs volymskyddet tillkopplat.

elektromekaniska lås, tja det beror på vilken nivå du vill ha, godkänd låsning finns inte i den bemärkelsen med det finns alternativ som är lika bra. Elslutbläck kostar från 2000 kr och uppåt 10-12000 kr. Eltryckeslås kostar 6-8000 kr. motorlås börjar på runt 10000 kr. Sen skall du ha en vettig kortläsare till detta vilket lägger till 3-7000 kr. Man brukar säga att en dörr med kortläsare kostar någonstans mellan 15000-25000 kr
 
Såg en cool modul, DSC TL250 Internet Communicator. Köper denna istället för DSC GS3060 så skickar jag larm som mail eller möjligtvis SNMP traps om det stöds till en server på nätverket som kan skicka SMS via en ansluten telefon.

Då får jag IP-access till mitt system vilket är bra till ett lägre pris än GSM-modulen. Själva SMS-sänd-systemet är open source och telefon, ja jag tar bara någon gammal jag har i någon låda och ansluter med datakabel.
 
Står ju ingen e-mail adress till Alarmsystemstore men ringer man så kan man få adress till personen som svarar (det fick iallafall jag). Hon som hjälpte mig var verkligen inte världens trevligaste.

Trots att jag skrev mina frågor tydligt så undvek hon gång på gång att svara på allt utan svarade bara på någon utvald del. Till slut hade jag bara en fråga kvar men det kändes lite dumt att ställa den för tredje gången :)

Nu är jag iallafall redo för order. Skall bli spännande att sätta ihop detta!

Jag började med ett system som skulle gå på $300 men kom upp på $950 till slut ink frakt :) Får se om jag bantar lite kanske..
 
J
Tänk bara på att det tillkommer tull + svensk moms på allt och att du behöver köpa en transformator i Sverige.

Känner igen det där med att det lätt blir lite dyrare och mer omfattande än man tänkte sig från början, finns ju så mycket roliga saker man vill ha ;)

Själv valde jag ett Galaxy larm från securitywarehouse.co.uk som funkade rakt av med 240v och som var busenkel att programmera eftersom allt står i klartext i map:en dock blev den klart dyrare än motsvarande DSC då både centralenheten och varje expansionskort kostar mer än dubbelt så mycket.
 
Japp tull & moms har jag räknat med. Har man tur slipper man dock :)

Hon jag kommunicerade igår på Alarmsystemstore var lite skum, trots att jag frågade tre gånger så svarade hon inte på om jag behöver DSC PC5003c (housing) för att få plats med DSC TL250 (ip-addon modul). Enligt beskrivningen på TL250 så behövs den men den vet ju inte vilken housing jag får med i mitt kit? Kanske det räcker?
 
Jag har själv IP modulen och jag borrade nya hål i kapslingen(uppe i toppen) till huvudkortet. Har själv beställt från alarmsystemstore och det blev tull + moms då dom skriver värdet på försändelsen.
 
Nu har jag prylarna sedan ett tag och även fått den något viktiga transformatorn :)

Kopplat knappsatsen och mitt TL 250 IP-kort.

Har kört igång och kopplat in en rörelsedeckare på Z1 och fönstermagnet på Z2. Övriga har jag kopplat 5,6k motstånd mellan ZX och COM (kanske man inte ska/behöver?).

Hittade ej beskrivet hur man skulle koppla motstånden på just de saker jag kopplat in. Jag gissade på att en deckare är normalt öppen och kopplade därför motstånd mellan NC och C på själva deckaren.

På magneten antar jag att den kommer vara normalt sluten så därför har jag kopplat motståendet i serie mellan magnet och COM.

Mitt största problem är, vad f*n är installationskoden? Skall fråga där jag köpt det om ingen hinner svara. Läst på andra ställen att den normalt är = modellnumret. Min kontrollpanel är ju av modell 1832 (dvs *81832) men det fungerar inte. Även testat 1816 och 1864.

Edit: Deckaren skulle också vara normalt sluten enl empiriska erfarenheter och det blev ju ännu bättre när jag ändrade till DEOL dvs. ett motstånd över det som är påkopplat och ett motstånd i serie mellan det som är påkopplat och COM.
 
Redigerat:
ThomasN skrev:
Mitt största problem är, vad f*n är installationskoden? Skall fråga där jag köpt det om ingen hinner svara. Läst på andra ställen att den normalt är = modellnumret. Min kontrollpanel är ju av modell 1832 (dvs *81832) men det fungerar inte. Även testat 1816 och 1864.
Såg lite referenser till just en referensmanual men någon sådan har jag inte fått. Hittade dock som PDF. guld värd!

http://www.securitysystemhelp.com/DSC-Security-Alarm-Systems-Manuals.htm

Har alla andra manualerna också. Kanonbra så man kan söka..

Edit: Och koden var 5555
 
Thomas.....
Vad kostade ip-modulen, och vad kan man göra med den?
Går det att tex konfa larmet via den?
Antar att man kan ställa in den att skicka mail när ett larm går, isåfall är det ju inga problem att sedan använda sig av en mail2sms gateway eller liknande för att få det snabbt och enkelt till mobilen.

Vad står det i mailen? är det bara en lång obegriplig kod, eller kan man få i klartext vad som har hänt?
Vad kan man få rapporter om? Kan man tex få en rapport så fort någon enhet löser ut, eller när någon larmar på / av ?

Går det att styra larmet? Tex om man blir osäker på om man larmat när man lämnat huset så kan man bara surfa in och aktivera larmet ?

Håller på med en liknande lösning, dock lite "snikigare"
Jag vill inte behöva beta pengar till någon larm firma eller liknande som skall ta emot mina larm, och tänkte därför göra en egen lösning. Till Asterisk, en open source televäxek så finns det en modul som skall kunna hantera contact ID formatet. Så jag skaffade mig ett billigt voip abbonemang och kopplade min server mot det, sedan ringer mitt larm upp server och skall rapportera koden dit, men jag får det inte riktigt att fungera, handskakning verkar inte lira och jag vet inte om det blir något fel när den skall gå mellan voip och vanliga telefon nätet, så din lösning verkar ju vara ett alternativ.
 
Den kostade lika mycket som larm-kitet :) Kolla Alarmsystemstore.

Ja, jag använder den till config med en IP-connection från DLS IV. Betydligt snabbare än att hålla på med serieanslutning.

Den skickar som jag har konfat den mail när det händer något. Det är en kod men begriplig.

Här är manualen:
http://www.baranharper.com/pdfs/dsc/tl250-300.pdf

I slutet på den står hur man dekrypterar det som kommer.

Det finns inget web-gui och det är inte så lätt att konfa larmet utan DLS bara för att det har ett IP-nummer. Du måste ansluta med en kod och eventuellt så är hela anslutningen krypterad (valfritt).

Edit: Hittade faktiskt ett coolt program för att både få ut loggar / larm och t.ex. larma. Detta hade kunnat knytas till ett web-gui för att kunna göra det från t.ex. mobilen. Dock så går det på serieport med PC-Link-paketet istället för IP. Kanske hade passat dig då om du inte ville lägga så mycket pengar, PC-Link betalade jag typ $20 för.

http://dinamikos.com/dsc_alarms.py

Edit2: Tveksamt om hans program funkar med PC-Link, du behöver nog den seriemodulen som nämns på sidan.
 
Redigerat:
hmmm.
Såg ju inte direkt ut som det var det lättaste med den där ip modulen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.