Vad bör jag tänka på?
Vad ska finnas med i avtalet? Finns det någon lista att tillgå på nätet? Länk?
Tacksam för all info man vill dela med sig av.
 
Det ska ingå att elektrikern som genomför det elektriska arbetet anmäler anläggningen till nätföretaget så att du kan driva anläggningen. Innan dess ska han inte få betalt.
Dessutom ska ni vara överens vilka elektriska grejer som ska ingå eftersom det är lite oklart i regelverket vad som behövs.
Enligt min mening en DC-brytare, säkringar och överspänningsskydd på DC sidan. Brukar kommer i en extra ändamålsenlig låda.
Ni bör vara överens om var växelriktaren ska placeras och var ledningarna ska dras.
Sedan det vanliga vid avtal: Ingår ställningshyra? Bilkostnader? Maskinhyra?
Lycka till och välkommen till forumet!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det ska ingå att elektrikern som genomför det elektriska arbetet anmäler anläggningen till nätföretaget så att du kan driva anläggningen. Innan dess ska han inte få betalt.
Dessutom ska ni vara överens vilka elektriska grejer som ska ingå eftersom det är lite oklart i regelverket vad som behövs.
Enligt min mening en DC-brytare, säkringar och överspänningsskydd på DC sidan. Brukar kommer i en extra ändamålsenlig låda.
Ni bör vara överens om var växelriktaren ska placeras och var ledningarna ska dras.
Sedan det vanliga vid avtal: Ingår ställningshyra? Bilkostnader? Maskinhyra?
Lycka till och välkommen till forumet!
Tack för att du tog dig tid att svara.
Jag har haft kontakt med otovo och enligt honom så ingick allt. Någon som har erfarenhet av otovo?

Jag läste om någon som hade svarat en annan här att detta här bör man ha med i avtalet och så var det en "lista" och någon svarade, ja den hade varit bra att ha för två veckor sedan när man skrev på avtalet. men hittar inte inlägget längre.
 
Klipper in mitt omdöme något redigerat från Trustpilot:

Otovo använde Norden Solar som underentreprenör på mitt bygge och är väldigt nöjd med Jessie och alla från Norden Solar.

Under resans gång så blev det en lite mindre anläggning än planerat pga en skorsten och diverse ventiler, löstes smidigt av installatörerna och arbetsledaren Jessie från Norden Solar som var mycket proffsiga och lyhörda! Otovo var också smidiga och försökte inte att "sälja på" mig mer än det fick plats på mitt tak.

Beatrice hade även jag som kontaktperson till projektet. Ställningen byggdes en helg i början av November 2019 och Norden Solar kom på en måndag morgon/förmiddag och blev i princip klara samma dag, ställningen demonterades efter några dagar.

Installationen känns solid men var lite tveksam till att skruva rätt genom takpappen, får inspektera taket längre fram i vår. Inte en enda takpanna gick sönder - installatörerna var riktigt försiktiga! Fick 18 premiumpaneler / 5 KW för strax över 80.000 efter Rot - känns väldigt prisvärt

Otovo-appen tog några mail med Otovo i en vecka innan den funkade men nu kan jag följa solproduktionen dels i realtid och har även fullständig historik ända sedan installationen blev klar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bellamaija
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.