2 972 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Dags att byta ut fönstersmyg i folierad spånskiva
Hej,
när vi byggde i början av 2000-talet så blev det folierad spån runt och mellan alla fönster, vilket ser för taskigt ut så här 20 år senare (var väl inte så kul i början heller). Även fönsterbänken är folierad.
Vi blir mer och mer sugna på massivt trä, men är inte inne på en total makeover, dvs att riva bort spånet och montera dit nytt, utan snarare att bygga på och täcka folien, för att sedan sätta täckande lister.
Är det något speciellt att tänka på vad gäller kvaliteten på trät? Troligtvis blir det säkrast med limträ då smygarna är djupa, ca 200mm. Fingerskarvat - hur tunna dimensioner finns det?
Eller är det MDF som gäller? Anledningen till att vi tvekar är att vi tycker att MDF:en ger en mer "död" eller platt känsla än träet - med det sagt så är ju fönsterbågarna industrilackade så det är inte så mycket liv i de heller
(jämfört med trädetaljerna i det 40-talshus vi bodde i innan...)
när vi byggde i början av 2000-talet så blev det folierad spån runt och mellan alla fönster, vilket ser för taskigt ut så här 20 år senare (var väl inte så kul i början heller). Även fönsterbänken är folierad.
Vi blir mer och mer sugna på massivt trä, men är inte inne på en total makeover, dvs att riva bort spånet och montera dit nytt, utan snarare att bygga på och täcka folien, för att sedan sätta täckande lister.
Är det något speciellt att tänka på vad gäller kvaliteten på trät? Troligtvis blir det säkrast med limträ då smygarna är djupa, ca 200mm. Fingerskarvat - hur tunna dimensioner finns det?
Eller är det MDF som gäller? Anledningen till att vi tvekar är att vi tycker att MDF:en ger en mer "död" eller platt känsla än träet - med det sagt så är ju fönsterbågarna industrilackade så det är inte så mycket liv i de heller
Där är det stenskivor som gäller, allt annat är bortkastat om ni har blommor på fönsterbänkarna.fam-lundborg skrev:
Mitt hus kom med spånskivor i smygarna (15cm). Har målat om dom några ggr under dom 40 åren och det har fungerat utan problem. Om du tycker MDF är stelt så kanske handmålat är bättre, ser ju i alla fall mer levande ut
Men limträ känns som klart overkill i det här fallet, om du nu inte är ute efter tränyansen utan täckande målning?
Jag brukar anse att MDF och spånskiva är olämpliga material där det kan tänkas bli fuktigt ibland. Sitter folien kvar och befintlig skiva inte svällt upp och blivit deformerad kan det vara ett alternativ att måla befintliga smygar. Skall du sätta dit något nytt hade jag aldrig valt MDF. Mina smygar är byggda av 18 mm limträskiva.
Blött skall det väl aldrig bli, inte invändigt i alla fall, sedan händer der ju att fönsterbänken blir fuktig vid blomvattning.A Avemo skrev:Jag brukar anse att MDF och spånskiva är olämpliga material där det kan tänkas bli fuktigt ibland. Sitter folien kvar och befintlig skiva inte svällt upp och blivit deformerad kan det vara ett alternativ att måla befintliga smygar. Skall du sätta dit något nytt hade jag aldrig valt MDF. Mina smygar är byggda av 18 mm limträskiva.
Inga av fönstrena är defekta, utand det är en vidareutveckling av framförallt husfruns önskan att bli av med folien, och då framförallt den i fönsterbänken som har en gropig struktur som formligen suger åt sig smuts. Det som har legat och surrat länge är att foga in ny bänkskiva genom att kapa salningen i nederkant och skjuta in ddn nya skivan (då var tanken måttad stenskiva). Det har med tiden växt till att bättra på hela smygen runt om.
Måla över har också funnits på radarn, vi kanske skall ha kvar den tanken, och då bara komplettera med lister i samband med det...
Du har ju redan facit angående fukten. Är befintlig spånskiva i bra skick frånsett den redan från början fula beläggningen är det uppenbart inget problem för dig. Jag har nyligen målat folierade köksskåp. Det går att slipa bort strukturen och måla med den färg man önskar.
Jag skulle alla gånger föredra limträskiva före spån om jag faktiskt skulle byta. Men det kan bli snyggt att måla om också. Och det är ett mindre jobb. För mig verkar det inte så meningsfullt att ersätta spån med spån om det inte är något fel på annat än ytbeläggningen.
Jag skulle alla gånger föredra limträskiva före spån om jag faktiskt skulle byta. Men det kan bli snyggt att måla om också. Och det är ett mindre jobb. För mig verkar det inte så meningsfullt att ersätta spån med spån om det inte är något fel på annat än ytbeläggningen.
Vi har inte tänkt trävitt/laserat utan målat med täckande färg, det är som du skriver mer av att inte få det plastiska utseendet.Mats-S skrev:
Stenskivor - det står högt i kurs, men blir också lite av en kostnadsfråga, en målad limskiva blir ju lite billigare även om den får målas om en eller två gånger under vår kvarvarande tid...
Som nämnts i svar till Avemo så har vi klarat fukten/vätan hittills i alla fall, peppar peppar
Jag kan förstå känslan att limträ är mer genuint, men om det är så fuktigt i väggen att det blir problem med MDF, då har man avsevärt större problem än att fönstersmygen blir ful.
Det är inga som helst problem att använda MDF och ska ytan täckmålas vet jag inte hur man ens ska se skillnaden när det är klart.
Det är inga som helst problem att använda MDF och ska ytan täckmålas vet jag inte hur man ens ska se skillnaden när det är klart.
Fukt är som sagt inte ett problem, visst kan en eller annan blomkruka skapa incidenter, men än så länge har vi klarat oss från katastroferMathiasS skrev:
Jag kan förstå känslan att limträ är mer genuint, men om det är så fuktigt i väggen att det blir problem med MDF, då har man avsevärt större problem än att fönstersmygen blir ful.
Om man vänder på diskussionen, varför inte använda träskivor? Dyrare (jag har inte borrat mig ned i prisskillnaden mellan trä och MDF)? Känsligare på ena eller andra sättet?
Det finns inga skäl annat än att det möjligen är dyrare, som jag ser det. Jag vet inga nackdelar. Trä är nog bättre på allt.fam-lundborg skrev:
Visserligen en fråga för färghandeln, om det finns någon färg som funkar på både folien och de nya (presumtiva) fönsterlisterna. Om så, så verkar detta det minst arbetskrävande sättet och ändå få bort småhus-produktions-känslan.A Avemo skrev:
Klicka här för att svara