38 206 läst ·
167 svar
38k läst
167 svar
Dags att byta ut den gamla stereon. Mot vad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Jag har nyligen återupptäckt och dammat av min bandspelare. Nu spelas höjdpunkterna från mina 1000 LP-skivor in på band! Låter förträffligt.

Vi ses om 8 år!

Vi ses om 8 år!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad gäller kablar, var det en kompis som är ljudnörd, som gjorde ett test med ett antal olika kablar, både billiga och dyra. Han kom fram till att vanliga elkablar (fk eller om det var ekk, minns ej) var lika bra som de dyraste specialljudkablarna han hade.
Hoppas då att även han tillhörde oss som läste Radio o Televission så vi kunde bygga en brusreducering till nämnda Revox A77 och att efter ha tröttnat på Carlsson högtalarna eller som de senare fick heta Sonab OA5 så byggde vi voighthorn enligt RT beskrivningen (stavningen) på hornen är nog fel men ni som var med vet nog vilka jag menar.KnockOnWood skrev:
Jag har också tyckt att 128 kbps räcker. 112 och lägre hörde jag tydlig skillnad på, men tyckte 128 räckte.Mikael_L skrev:
Gjorde ett test för en del år sedan, då jag (med lame) kodade musik i ett antal olika bitrates. Från 128 upp till 192 kbps och sedan även med variabel bitrate - vilket är bättre då intensiva partier i en låt får ta mer plats vid behov.
Jag och en kompis som är musiker lyssnade och jämförde. Jag hade svårt att höra skillnad, men han hörde direkt vilken som var bättre. När han pekade ut skillnaderna kunde jag också höra dem. Det var främst partier med flera instrument, t.ex., där ljudet blev lite blurrigt på den med lägre kvalitet, medan man hörde de olika instrumenten på den bättre kvaliteten. Variabel bitrate och 192 kbps var tillräckligt för att inte höra skillnad mot originalet.
Jag har dock rippat alla mina CD-skivor till flac, som är lossless, men bara tar ca hälften av utrymmet mot okomprimerat (wav).
Sedan kodar jag även om allt till ogg, med variabel bitrate (-q6 tycker jag räcker). Min mp3-spelare klarar ogg, varför jag kör med det formatet normalt.
Det jag idag kodar till mp3 kör jag med lame, med variabel bitrate (antingen --preset standard eller
--preset extreme, idag oftast det senare).
Sedan finns en annan grej som gör stor skillnad. Det vanliga med mp3
Från manualen till lame:
(j)oint stereo
In this mode, the encoder will make use of a correlation between both channels. The sig‐
nal will be matrixed into a sum ("mid"), computed by L+R, and difference ("side") signal,
computed by L-R, and more bits are allocated to the mid channel. This will effectively
increase the bandwidth if the signal does not have too much stereo separation, thus giv‐
ing a significant gain in encoding quality.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
lame, flac, wav, ass jag inser att jag är *riktigt* gammal...
Har nyss bytt drivrem till min skivspelare...en riktig rem från Svalander, det ni!
Men visst betyder estetik och TRO väldigt mycket inom hifi. Det som *ser* bra och häftigt ut måste ju vara bra som dessa hornhögtalare, JFB Paragon.

Imponerar på vem som helst, tills man lyssnar på dem.
Har nyss bytt drivrem till min skivspelare...en riktig rem från Svalander, det ni!
Högtalarna från Ino Audio som anses vara riktigt high end är utvecklade med EKK 2x1.5, och konstruktören är ganska petig. Det lär finnas fördelar med EK kontra FK/RK/Litz.SnickareHobb skrev:
Men visst betyder estetik och TRO väldigt mycket inom hifi. Det som *ser* bra och häftigt ut måste ju vara bra som dessa hornhögtalare, JFB Paragon.
Imponerar på vem som helst, tills man lyssnar på dem.
EKK hypas en del som en bra högtalarkabel bland audiofilerna. Det finns en ganska stor gruppering som hyser den åsikten.
Det kan möjligen komma helt eller delvis från Ingvar Öhman som är ägare av Ino audio och konstruktör av de högtalarna (piP, pi60 osv).
Han hävdar ofta att EKK är helt OK som högtalarkabel och går sas inte att detektera vid lyssningstest. Det betyder inte att det är enda kabeln som är OK, bara att IÖ tycker den är helt OK.
Han förespråkar dessutom att EKK kabel används till Ino-högtalare för att högtalarna är designade för den kabelns egenskaper. Även här fungerar givetvis andra kablar.
Det är väl lite sympatiskt att många i den där audiofilvärlden står för att en billig produkt (som EKK får anses vara i detta sammanhang) låter utmärkt.
Själv anser jag att kablars eventuella påverkan är så jä*** pytteliten att jag aldrig kommer idas bry mig om olika kablar.
Efter timmars provlyssning har jag konstaterat att jag inte ens hör skillnad på olika förstärkare, så länge vi inte snackar om något mediokert bottenskrap köpt på ÖoB då.
Så kablar är idag för mig en sån där riktig ickefråga. Har dom arean 1,0 mm2 eller mer så duger dom - punkt.
Det kan möjligen komma helt eller delvis från Ingvar Öhman som är ägare av Ino audio och konstruktör av de högtalarna (piP, pi60 osv).
Han hävdar ofta att EKK är helt OK som högtalarkabel och går sas inte att detektera vid lyssningstest. Det betyder inte att det är enda kabeln som är OK, bara att IÖ tycker den är helt OK.
Han förespråkar dessutom att EKK kabel används till Ino-högtalare för att högtalarna är designade för den kabelns egenskaper. Även här fungerar givetvis andra kablar.
Det är väl lite sympatiskt att många i den där audiofilvärlden står för att en billig produkt (som EKK får anses vara i detta sammanhang) låter utmärkt.
Själv anser jag att kablars eventuella påverkan är så jä*** pytteliten att jag aldrig kommer idas bry mig om olika kablar.
Efter timmars provlyssning har jag konstaterat att jag inte ens hör skillnad på olika förstärkare, så länge vi inte snackar om något mediokert bottenskrap köpt på ÖoB då.
Så kablar är idag för mig en sån där riktig ickefråga. Har dom arean 1,0 mm2 eller mer så duger dom - punkt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vill minnas att innehavaren av Valutronic http://valutronic.se/Mikael_L skrev:
berättade att han på någon hifi-mässa hade kopplat upp högtalarna mot förstärkarslutstegen med 0,5 mm pianotråd.
Det såg lite roligt ut, för det skall ju vara "syrefri" koppar, mångtrådigt till förbannelse osv.
Men det var ingen som klagade på ljudet
PS
Upptäcker att jag skrev exakt samma sak här för precis ett år sedan.
Börjar det bli rundgång, eller är det bara jag som är senil
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 509 inlägg
Glömde säga att HI-FI klubbens "Startrekkabel" fick ge vika åt Andersson. http://www.netonnet.se/art/bil-och-...abel/Andersson-Speakercable2520m/166663.4702/
Staffan
Staffan
Det finns iallafall två olika modeller.
Möjligt att det finns fler men har aldrig sett några.
Den ena som ser ut som en vanlig 3.5mm kontakt (mini toslink) och en som är fyrkantig (toslink).
Var länge sedan jag såg den som liknar en 3.5mm kontakt så skulle gissa på att du har vanlig toslink.
Googla optisk kabel så ser du på bilderna vad jag menar.
Möjligt att det finns fler men har aldrig sett några.
Den ena som ser ut som en vanlig 3.5mm kontakt (mini toslink) och en som är fyrkantig (toslink).
Var länge sedan jag såg den som liknar en 3.5mm kontakt så skulle gissa på att du har vanlig toslink.
Googla optisk kabel så ser du på bilderna vad jag menar.
Den här är det.
http://www.netonnet.se/art/ljud-och...ersson-opticaltoslink-toslink15m/166752.3174/
Staffan
http://www.netonnet.se/art/ljud-och...ersson-opticaltoslink-toslink15m/166752.3174/
Staffan
Redigerat:
Verkar konstigt att den inte passar.
Speciellt att den inte passar i din tv eller receiver.
Du har en optisk anslutning i receivern iallafall.
Misstänker handhavande fel eller något konstigt med kabeln.
Ibland sitter det ett litet skydd på kontakten.
Kan vara lätt att missa.
Kanske du missat detta?
Speciellt att den inte passar i din tv eller receiver.
Du har en optisk anslutning i receivern iallafall.
Misstänker handhavande fel eller något konstigt med kabeln.
Ibland sitter det ett litet skydd på kontakten.
Kan vara lätt att missa.
Kanske du missat detta?