Goddag, tänkte ta tag i mitt expansionskärl som idag sitter på vinden och är öppet. Dels har jag planer på att inreda vinden och vill ha utrymmet sen gillar jag inte tanken på att ha en massa vatten på vinden i ett gammalt plåtkärl:D

Lite frågor. Har ritat en principskiss på mitt system i dagsläget. Har ett väldigt enkelt system utan automatik och styr laddning av tankarna med kulventiler. Har vvb både i pannan och i den första acctanken. När jag har eldat klar stänger jag kulventilen mellan pannan och 1:a tanken. Den andra tanken använder jag knappast aldrig.

2ccs4k1.jpg

Så här har jag tänkt mig. Rätt eller fel, jag vet alltså inte så jag kanske har helt fel. Måste kanske det nya kärlet sitta på stigarröret också? Detta kändes mera rätt iom att man borde få kallare vatten i kärlet vilket borde vara positivt med tanke på blåsans livslängd. Detta sättet skulle också funka väldigt bra ur platssynpunkt i pannrummet:D

feou41.jpg

Hur räknar jag ut hur stort kärl jag ska ha? Jag har 1400 liter i pannan+tankarna, sen är det element i källare samt ett våningsplan. Golvyta ungefär 2x100kvm.

Har ni andra tips och ideér får ni gärna komma med dem. Planen är att göra allt själv.

Exp.kärlet sitter bra, men du kommer att få problem med att luft samlas på högsta punkt => cirkulationen upphör => pannan kokar. Bäst är då att dra röret från pannan svagt lutande uppåt mot övre sidoanslutning på tankarna. På så sätt bildar tankarnas toppar en luftfälla. Förbind topputtagen med ett rör till en kulventil för avluftning.

Sätt en säkerhetsventil med 1,5 bar öppningstryck på röret till vä om vä kulventil.

Du bör ha minst 150 liter tryckexpansion.

Här finns ett excelark för beräkning av kärlvolym, svaret finns under fliken "ipx". http://http://www.beulco.se/berakning/beulco_exp_4_4.xls

Med 1800 liter systemvolym, 95 grader, 1,5 bar max drifttryck och 5 m vattenpelare får jag 197 liter erf kärlvolym, dvs ett 200 l kärl, med 2 bar 150 liter.

Tack för tipsen, Ska ta o kika på rinkaby vad det kommer att kosta...

Fotografen skrev:
Här finns ett excelark för beräkning av kärlvolym, svaret finns under fliken "ipx". [länk]

Med 1800 liter systemvolym, 95 grader, 1,5 bar max drifttryck och 5 m vattenpelare får jag 197 liter erf kärlvolym, dvs ett 200 l kärl, med 2 bar 150 liter.
Jag skulle skrivit mer än :)

Volymen på tryckkärl är det sista man ska snåla på vid vedeldning!

Matss, menar du att jag ska ha större kärl än 200liter?

Nej 200 blir bra. Jag syftade på att jag skrev minst 150 och blev rättad av fotografen.

Aha, ok. Då kör jag på 200 då, kostade drygt 3 papp på rinkaby, Det lär väl inte gå att hitta billigare va?

Rinkay har bra priser på sina kärl. Det är när det börjar bli lite större som dinnvvsbutik.se kommer in i bilden.
Man ska räkna med 15% av total volymen. Då blir det ett 300l kärl.

gadeberg skrev:
Man ska räkna med 15% av total volymen. Då blir det ett 300l kärl.
Så enkelt ät det inte.
Ett tryckkärls effektiva volym beror på förtrycket, som ska sättas efter vattenpelarens höjd. Expansionsvolymen är i sin tur beroende av temperaturvariationerna under drift och systemvolymen.
Använd excelarket, mata in olika värden på arbetstemp och tryckhöjd och se vad som händer.

Dom räknar med 10% i det exelarket vilket är för litet. Jo vet om att huset höjd har stor betydelse. Men man ska räkna på 15% plus andra omständigheter. Det ä värdelöst med ett för litet kärl och tråkigt att ligga på marginalerna om man vill utöka lite

För mig känns det som om exp placeringen är helt fel eftersom det är tänkt att det ska ta upp det vatten som expanderar, känns i mitt tycke att den förra placeringen gör mer nytta eftersom den då kan direkt ta upp det vatten som expanderat eller om pannan kokar

kolla på typ termoventiler.se hur dom placerar exp kärlet,..

pratade med en rörmockare,. han nämde att har du öppet system så faan ha kvar det .. ja va inne också på att byta men han sa att det va bättre med öppet,.. så ett rostfritt inhandlades..

Majgårdarna
Man sätter alltid tryckkärl på kalla sidan.Då håller dom bättre.

Det tar ju inte upp det vattnet som expanderar utan mer trycket som ökar det tar upp. Kallsidan är rätt ställe att ha det på. Jag upplever att ett rätt installerat tryckkärl fungerar bra med vedeldning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.