Hej alla.
Nu har vi (äntligen) bestämt oss för att bygga hus. Vi kommer att bygga strax utanför Uppsala och har tittat på ngr hustillverkare. Karlssonhus (annie), Eksjöhus (Balans), LB-hus (Classic 2 plan) framförallt. Kommentarer? Vi vill ha ett tväplans hus och budgeten är något begränsad.
 
Hej,
Fina hus alla tre, med god kvalitet.
Har ni tomt?
Vilket hus passar bäst på tomten? Hur hamnar rummen väderstrecksmässigt?
Vilken planlösning passar er bäst? Planering kök, tvättstuga, klädkammare.
Vilken entreprenadform passar er bäst? Totalentreprenad: LB-hus. General eller delad entreprenad: Eksjöhus och Karlsonhus.
Prisbild? Misstänker att LB-hus faller bäst ut vid prisjämförelse. Karlsonhus brukar bli dyrare.

Ni kan även titta på Myresjöhus Effekthus, de har ett 2-planshus till bra pris. Hette Vigör förut.

Ni behöver få kostnadskalkyl med totalpris för husproduktionen från alla husleverantörerna; hus,tomt, avgifter, markarbeten o.s.v.
Lycka till!
 
Kolla också på driftskostnaderna för att se vilket hus som bli billigast att bo i, inte bara att köpa. En totalentreprenad brukar också värderas till ca 200 000 i denna kategori hus.

Glöm inte också att prata med referenser som har byggt med de olika bolagen så att ni får en känsla för företagets seriositet samt entreprenörernas skicklighet.

Nygrens - jag tror vi redan har pratat husbygge ;)
Ni vet redan att LB-Hus är mina favoriter i valet hus/krona
 
Här kan ni läsa mer om att Karlsonhus ägs av Ittur (ägde även Trivselhus tills nyligen):
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/158792

Samt den här tråden där det diskuteras att Ittur är begärda i konkurs:
http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/118614-varning-trivselhus-aegare-begaers-i-konkurs.html

Jag har inte hört att Karlsonhus har hittat någon ny ägare men det kanske någon annan har koll på... Av denna anledning skulle jag vara lite försiktig för att skriva kontrakt med Karlsonhus innan deras ägarförhållande stabiliserat sig.
 
En ytterligare ide är att ta vidare den/dom husmodell/er ni fastnat för och kolla med andra tillverkare, även mindre aktörer. För att få fler priser per modell och inte bara olika modeller, kan löna sig;)
 
Om ni bestämmer er för att kolla smålandsvillan. Vänd er för allt i världen INTE till säljaren i Uppsala.
 
Jag kan rekommendera Vårgårdahus i Uppsala. Säljaren där ger ett bra intryck. Den enda nackdelen jag kan komma på hittils i mina kontakter där är att de är långsamma med att komma fram med planlösningsändringar.

Jag har inte byggt med dem men kommit långt i förhandlingar med dem tidigare. De bygger även helt efter dina ritningar på totalentreprenad.
 
Vi tänkte också bygga nytt i Uppsala och har kollat på villa Nybro från Smålandsvillan. Danne, varför ska man inte vända sig till säljaren i Uppsala? Har någon jämfört offerter från Smålandsvillan med andra?
Grymt tacksam för hjälp.
 
Ajajaj det där lät inte så bra. Vi har tyvärr förälskat oss i nya villa Visingsö, det är perfekt för oss. Känns som om det kan bli mycket dyrare att anlita någon annan firma och rita om något av deras hus. Nån som vet eller har samma problem?
 
Adelianea00 skrev:
Ajajaj det där lät inte så bra. Vi har tyvärr förälskat oss i nya villa Visingsö, det är perfekt för oss. Känns som om det kan bli mycket dyrare att anlita någon annan firma och rita om något av deras hus. Nån som vet eller har samma problem?
Vänd er till Smålandsvillans Stockhomskontor istället. Det borde inte vara några problem. För huset är det som sagt inte några problem med.
 
A
Nygrens skrev:
Hej alla.
Nu har vi (äntligen) bestämt oss för att bygga hus. Vi kommer att bygga strax utanför Uppsala och har tittat på ngr hustillverkare. Karlssonhus (annie), Eksjöhus (Balans), LB-hus (Classic 2 plan) framförallt. Kommentarer? Vi vill ha ett tväplans hus och budgeten är något begränsad.
Hur går det? Har ni bestämt er för något hus än?
 
Vi förhandlar fram och tillbaka. Vi vill gärna bygga Karlsonhus Annie, men det är i dyraste laget. Förhandlar med alternaiva tillverkare om att bygga ett liknande hus.
Innan året är slut, ska bygglovshandlingar skickas in. Det är målet åtminstone.
 
A
Nygrens skrev:
Vi förhandlar fram och tillbaka. Vi vill gärna bygga Karlsonhus Annie, men det är i dyraste laget. Förhandlar med alternaiva tillverkare om att bygga ett liknande hus.
Innan året är slut, ska bygglovshandlingar skickas in. Det är målet åtminstone.
Spännande! Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.